Nelle Skrevet 3. august 2004 #1 Skrevet 3. august 2004 Håper det er noen med litt stylingerfaring her, nå er jeg kjempelei meg! Jeg har hår bittelitt kortere enn skulderlangt, forholdsvis tykt med litt fall. Håret blir lett krøllete i f.eks duskregn og ved høy luftfuktighet. Trenger å lære meg å lage krøller v.hj.av hårruller, og bestilte derfor time hos min faste frisør i dag for å få tips om hvordan jeg skulle gjøre det. Jeg forklarte hvordan jeg tenkte det, og etter litt misforståelser og frem og tilbake skjønte han hva jeg mente. Men -så viste det seg at han ikke var stylist, og aldri hadde satt i en hårrull før i hele sitt liv. Hun andre frisøren som var på jobb bare "avfeide" hele prosjektet mitt og sa at jeg hadde altfor kort hår til å lage krøller. Dette mener jeg er tull da jeg fikk naturlig så og si den frisyren jeg tenker meg sist gang jeg var ute i duskregn...! Fikk tips om at jeg måtte kjøpe meg noen hårruller og bare prøve meg fram, og som sakt så gjort. Kjøpte sånne "borrelåsruller" -det var jo det eneste som var å få tak i, og dro hjem og satte i gang. Rullet tålmodig opp håret (brukte sånn "krøllspray" som jeg hadde kjøpt med fra frisøren), føhnet og vips tenkte jeg -nå har jeg krøller. Men: Jeg fikk jo for faen ikke ut hårrullene!!! Det var jo som om jeg likegodt kunne ha dyppet hodet i tyggis -ble så lei meg at jeg begynte nesten å grine der jeg stod og lugget og tugget for å få faenskapet ut av håret. Og noe krøller var det iallfall ikke snakk om. Jeg så jo ut som jævla Ronja Røverdatter da jeg tilslutt hadde fått ut borrelåshelvetet!! Jeg trenger å lage meg en helt enkel frisyre med sånne litt glatte og spenstige "sprettlokker/krøller" som går fra rett over ørene og helt ned til enden av håret. Utenpå der skal jeg knyte et hårbånd slik at ansiktet (og ørepynt) kommer bedre frem + lage en sånn "bølgepannelugg". Altså -det jeg vil ha er en typisk og enkel frisyre ca. 1930/40-look. Det kan da vel ikke være så forbanna vanskelig å lage dette????? Hva gjør jeg? Er det vanlig å se ut som Ronja Røverdatter etter å ha brukt disse ubrukelige borrelåsgreiene? *sukk og hulke* Nelle :cry:
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2004 #2 Skrevet 3. august 2004 Hehe! Det er ikke meningen å le, men du beskrev det veldig morsomt Vet akkurat hvilke ruller du snakker om. Har slike selv, men må innrømme at jeg ikke har tord å prøve dem.. Håper du får noen gode tips!
Lillebi Skrevet 3. august 2004 #3 Skrevet 3. august 2004 Evt. varmruller eller papiljotter... Men for meg pleier det å funke aller best med krølltang. Hårspray først, så spray med krølltang i, og spray igjen etterpå. (Håret mitt har vanskelig for å holde på krøllene..) Det tar bare en liten evighet...
Nelle Skrevet 3. august 2004 Forfatter #4 Skrevet 3. august 2004 Krølltang er nok ikke trikset for meg. Jeg får egentlig ganske lett krøller -jeg må bare vite hvordan jeg skal gjøre det! Måtte tilogmed avspasere fra jobb i dag for å få til den frisørtimen -hadde sett for meg at frisøren skulle style håret mitt sånn som jeg ville ha det samtidig som jeg så på og han forklarte meg hva han gjorde og hvordan jeg måtte gjøre det for å klare det på egenhånd -men slik ble det altså ikke. Stakk opp til mormor på besøk etterpå for å høre hvordan hun gjorde det på 30-40 tallet (hun brukte å ha sånn frisyre som jeg mener, og hun hadde kortere hår enn jeg har nå!!) -men hun er jo faen så senil (desverre) at hun ikke skjønte opp ned på hva jeg mente... *sukk* Det må da vel være en frisørkyndig kvinne her inne som har litt peil på stilepoker og hårtyper som kan ha noen gode tips som IKKE involverer disse håpløse borrelåskamuflerte tyggisrullene!! Kan jeg forresten regne med å få pengene igjen for disse rullene? 1
Alterna Skrevet 3. august 2004 #5 Skrevet 3. august 2004 Jeg er ikke noen ekspert, så kanskje rådene mine ikke er noe spesielt gode, men jeg har også erfart det der en gang. Jeg tror man kanskje skal legge noe papir på rullene der håret er, og så "festes" håret tilslutt i en liten del av rullen som er fri for papir. Jeg ville også gått til en annen frisør som kan yrket sitt... Hvor var det du var hen?
lizzy x Skrevet 4. august 2004 #6 Skrevet 4. august 2004 kjenner meg igjen med deg ja, men dreit meg ut på varmkrøllebørstetang dings. det var det verste jeg noen gang har opplevd,ton en STOR tjafs fra min lange pannelugg og krøllet det GODT inn i rullen og ventet tålmodig,helt til jeg skulle ta den ut...den satt BOMFAST!! jag rykket og dro og gjorde det jo bare 100 ganger verre,jeg hylte og vrælta og var gråten nær,så kom typen min og skulle hjelpe..ja,ikke mye hjelp i han for han lå på badegulvet og vridde seg i latter pga med...takk skal du ha,liksom,det gjorde jo alt så mye bedre. Men prøvde med balsamspray og alt som kunne hjelpe,men til ingen nytte,den satt bomfast. Til slutt måtte jeg bare KLIPPE den av :-? kunne jo ikke akkurat gå med den heller..og dette var jo typisk nok en lørdag og skulle på party så jeg var jo kjempelekker med en avrivet tust sim hang og liksom skulle være pannelugg...tsk tsk...man skal vel lide for "skjønnheten" 1
Gjest Virvel Skrevet 4. august 2004 #7 Skrevet 4. august 2004 Jeg tror man kanskje skal legge noe papir på rullene der håret er, og så "festes" håret tilslutt i en liten del av rullen som er fri for papir. Det er evigheter siden jeg har krøllet håret mitt nå, men når du sier det så husker jeg at mamma pleide å putte i noe papirgreier... Hun er utdannet frisør, så hun burde jo ha peiling, men jeg har henne ikke i nærheten akkurat nå, så jeg får ikke spurt henne.
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #8 Skrevet 4. august 2004 Spør din mor! Alle jenter rullet opp håret på 60 tallet -og kan sikkert teknikken enda. Jeg har hårruller, og min mor hjalp meg å rulle opp håret. Jeg har ganske kort, subber ikke skuldrene. Ble helt knall (Marilyn Monroe stil). Jeg har også prøvd selv, men det er veldig vanskelig... Du må rulle veldig jevnt, bruk leggevann for ekstra hold, og ikke rote det til mens du holder på. Når du skal rulle ut igjen, må du ta rullene i riktig rekkefølge, og rulle sakte ut motsatt vei!
Hu i Svingen Skrevet 5. august 2004 #9 Skrevet 5. august 2004 Det du er ute etter er bølgelegg. Gjøres med stålkam i vått hår med en egen teknikk. Så tørkes det, og vips... Lett å si, ja...
Nelle Skrevet 5. august 2004 Forfatter #10 Skrevet 5. august 2004 Nå har jeg bestilt time hos en annen frisør. Jeg ringte til den første frisøren for å fortelle om hårrullene som satt fast, og han står fortsatt ved at håret mitt er for kort til å rulles opp (!!!???) -hvilket selvsagt er bare tull. Fikk time hos ny frisør om 14 dager. Jeg sa at jeg ville ha full styling av den frisyren jeg mener, og at hun må forklare meg og vise underveis slik at jeg kan klare det selv hjemme. Det trenger ikke være bølgekrøller, ikke nødvendigvis en perfekt "Marilyn" heller -bare jeg får noen krøller som på en måte understreker det uttrykket jeg ønsker. Jeg lurer på om jeg skal gå for papiljotter -innbiller meg at det er lettere enn hårruller og at de iallfall ikke sitter fast. Men uansett -hvor er de gode gammeldagse hårrullene som mormor hadde, de uten borrelås, de som var glatte og fine og som man festet med en liten pinne?? Mamma har aldri rullet opp håret, så hun kan jeg ikke spørre (hun hadde langt, langt hår på 60-tallet) -dessuten bor hun i et annet land langt unna. Når det gjelder papir på hårrullene så VET jeg at det er dette man gjør når man skal ta hjemmepermanent (jeg tok sånn permanent på en venninne en gang). Da har man papir. Men på disse borrelåsrullene bruker man jo ikke sånt papir -hele vitsen er jo at rullene skal feste uten sånn pinne, og hvis man bruker papir så vil jo det nødvendigvis bety at rullene ikke fester. Dessuten: Dersom forskjellen mellom å bruke papir og ikke bruke papir virkelig er så stor at uten papir må man KLIPPE av seg håret for å få rullene ut -da burde jo dette vitterlig ha stått på hårrullpakken, burde det ikke? Eventuelt papir burde også ha fulgt med i pakken. Nelle 1
Gjest Virvel Skrevet 5. august 2004 #11 Skrevet 5. august 2004 Ok, hvis det går bra denne gangen får du opplyse oss andre etterpå, Nelle!
Kalas Skrevet 5. august 2004 #12 Skrevet 5. august 2004 Min frisør brukte vanlige glatte ruller med festepinner da hun rullet opp håret mitt til bryllupet i våres (Alex, Oslo City. Sender gjerne navnet til frisøren på PM hvis noen trenger det.) Ellers har jeg krøllet håret mye selv det siste halve året (har skulderlangt hår), 30/40-tallskrøller er det jeg også higer etter. Resultatet ble ikke så verst etter at jeg fikk øvd et par ganger. Jeg bruker borrelåsruller, men vikler dem forsiktig ut og bruker stylingmousse i nesten helt tørt hår før jeg setter dem i. Håret setter seg litt fast, men ikke så mye. Kanskje det kommer an på hvor tykt håret er? Jeg bruker ca 20 ruller i litt ulik størrelse til håret mitt - det tar en drøy halvtime å rulle opp hvis jeg skal gjøre det skikkelig, og jeg lar håret lufttørke i et par timer. Jeg har håret i sideskill og ruller bare opp til ca øverst ved øret - håret blir da helt glatt på toppen, med fine krøller på sidene og bak. Det er viktig med masse hårspray når du har tatt ut rullene! Har fått mye skryt for håret mitt når jeg har gjort dette, men er for lat til å gjøre det annet enn når jeg skal skikkelig på byen...
Linselus Skrevet 5. august 2004 #13 Skrevet 5. august 2004 Jeg har ganske bra med fall i mitt hår, og får krøller bare ved å benytte en sånn "dings" ytterst på føneren min. Husker ikke hva det heter akkurat nå, men det er iallfall en sånn tut med lange "pinner" stikkende ut. Det jeg da gjør er å legge seksjoner av håret oppi denne og føne i vei. (veldig god var vel den forklaringen ikke, men om noen kan hjelpe meg å huske hva det heter er det fint :oops: ) Nå tar håret mitt krøll veldig lett krøll, så om det er en ide for trådstarter vet jeg ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå