Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var så uheldig å svare på en spammail idag. Hadde det travelt, og mailen virket uskyldig. Bare et par linjer om å bli kjent. Sendte et svar der jeg spurte hvem dette var før jeg fikk tenkt meg om og skjønte at det var spam. Kan dette være farlig?

Anonymous poster hash: 1e27c...816

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har ikke lært mer enn at du svarer på epost og den informasjonen du eventuelt har gitt der. Og navnet ditt, som de kanskje ikke hadde før. Så vær litt mer obs fremover pga det.

Skrevet

Ok. Jeg ga aldri noe navn, men navnet er i epostadressen da. Er som regel flink til å spotte spammail, men idag gikk det litt fort i svingene. Blir så stressa av sånt :( :S

Anonymous poster hash: 1e27c...816

Skrevet

Verste som kan skje er at du kommer på flere mailinglister og får mer spam. Verre er det om noen ringer deg på telefonen som du ikke får tatt - ikke ring tilbake dersom det er et ukjent utenlandsk nummer, for det kan lett være noen som tapper penger av telefonen din. Din epost-adresse er ikke tilknyttet noen form for betalingsordning, så her er du i utgangspunktet trygg (så lenge du ikke trykker på linker, åpner vedlegg eller utgir informasjon som bør holdes for seg selv).

Anonymous poster hash: 801a9...480
Skrevet

Glemte å si at det er helt trygt å ta telefonen når det ringer, rent økonomisk så kan ingen trekke penger fra deg i den situasjonen.

Det som er mindre kjent er at en kan bli avlyttet etter en telefonsamtale. For at dette skal kunne skje, må samtalen foregå en liten stund slik at avlyttingen blir etablert. Den som har etablert avlyttingen kan da lytte på samtlige samtaler du har med den aktuelle telefonen i ettertid. Usikker på om det går på selve telefonen eller på sim-kortet.

Når det er sagt, så må vi ikke bli helt paranoide!! Bruke sunt bondevett :-)

Anonymous poster hash: 801a9...480
Skrevet

Jeg ville ikke ha svart på spammail. Rett og slett fordi jeg føler det ubehagelg å komme i kontakt med totalt ukjente som plutselig sier at de ønsker vennskap.

Skrevet

Hvorfor skal man ha noe interesse av å avlytte helt vanlige folk? Jeg pleier ikke snakke om kredittkortnummerne mine og pin-koden der, ikke driver jeg med statshemmeligheter eller børsmegling heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...