Gå til innhold

Voldelige dataspill for barn og unge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var mindre, raste debatten om "VHS-filmer fører til at barn og unge blir aggressive og voldelige". Dette er en debatt hvor forskere og foreldre var bekymret for at deres barn skulle bli morgendagens bølle og fengselsfugl. På denne tiden, ble det skrevet flere rapporter som beviste og motbeviste denne påstanden, der hvor fakta og tabeller egentlig ikke ga noe reelt svar.

I vår samtid, er debatten om "voldelige TV- og dataspill gjør barn og unge aggressive". i likhet med debatten før, finnes det flere rapporter som beviser og motbeviser. Her er det viktig å nevne at - nåtidens barn og unge (ca. 8-17 år), eier en eller flere konsoller (PS3, PSP, Xbox, PC osv). Jeg har ganske mange venninner med mindre søsken i en alder av 7-11 år som spiller skytespill bergenet for 15-åringer. Her er det viktig å huske på at grafikken i spillene er som et realistisk fotografi.

Altså, spørsmålet er følgende: Kan utviklingen av teknologien og dagens ukritiske voksne, påvirke barn og unge til å bli mer aggressive av voldelige TV og dataspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke spørre etter meninger her siden det er gjort vitenskapelige undersøkelser på dette, just google it :)

Anonymous poster hash: b7a7a...62f
  • Liker 4
Skrevet

Det er ikke noe som tyder på at det er sånn. Salg av konsoller og voldelige spill har eksplodert de siste årene og samtidig har vi sett en markant nedgang i ungdomskriminalitet og vold (selv om enkelte aviser og journalister som tjener på å være sjokkerende vil ha oss til å tro det motsatte).

• Liker 9
Skrevet

Det interessante er jo om det er tv-spill og filmer (med vold) som gjør barn voldelige, eller om det er slik at voldelige barn liker slike spill og filmer.

Det finnes vel undersøkelser som har sett på nettopp det, vil jeg tro.

Anonymous poster hash: c23c3...e25
  • Liker 1
Skrevet

Det finnes mange undersøkelser på dette, det er bare å søke i vei. Dataspill fører ikke til voldelige barn og unge. Det finnes noen barn og unge som er voldelige, men de har ikke blitt det av å spille dataspill, det er noe annet som fremmer den type atferd.

Man må heller ikke tro at barn er dumme. De aller, aller fleste forstår at de spiller et spill, og vil aldri ytre ønske om, eller vise tegn til, vold i real life. Synes likevel det er lurt at foreldre setter seg ned med barn og snakker om dette, det kan være at enkelte barn blir skremt av slike spill - men spiller det fordi det er kult, og alle vennene gjør det.

• Liker 1
Skrevet

Ja, noe må man jo ha å skylde på.

De har jo prøvd å skylde på metal og hard rock, voldelige filmer og spill, og elsker å trekke frem det at en drapsmann hørte på det og det bandet, så på voldelige filmer eller spilte et voldelig spill.

Det er vel for å skremme eller skape fordommer.

Grunnen til at enkelte barn og unge blir voldelige er andre grunner, men de som er det eller er disponert for det trekkes vel mot slike spill, filmer eller musikk. De tar det vel litt mer alvorlig og bokstavelig enn andre gjør.

De fleste barn og unge skjønner jo at det ikke er virkelighet. Jeg skulle i så fall vært morder selv siden jeg har hørt på metal, sett voldelige filmer og spilt voldelige spill da jeg var yngre.

Anonymous poster hash: 25d55...b70

• Liker 1
Skrevet

Nei, normalt sett ikke. Da er det noe galt med barnet fra før.

MEN for 15 år siden var det mye snakk om dette, og jeg husker spesielt en stor artikkel i avisen om 11 åringer som fikk kjøpt seg voldelige spill med 15 års grense. Jeg spilte den gang de spillene det var snakk om, og spillseriene finnes i dag også, men med mye bedre grafikk. Forskjellen er at de nå har 18 årsgranse, antagelig grunnet grafikken.

Så da må man jo spørre seg om spill som er lagd av voksne for voksne, ville hatt noe som helst skyld i eventuell påvirkning eller skadeeffekt på barn. Det blir som å rope over seg at en på 7 får mareritt og blir redd av å se en film med 15 årsgrense. Ingenting galt med filmen, men foreldrene tok ikke ansvar.

Det nevner du jo selv også. Du spør ikke om 15 åringer som spiller spill med 15 årsgrense, men om barn som spiller ting de er for unge til. Du er også inne på foreldrenes rolle i dette, og ja, jeg mener absolutt at det er mye dårlig oppsyn med barn i dag.

For 15 år siden kan jeg nesten skjønne det, for da var jo dataspill for barn (trodde mange). I dag er det en stor del voksne som også spiller, som har vokst opp med dette som hobby, og det blir laget til alle aldersgrupper. Selv er jeg en dame på 30 som kan sitte i timesvis å hakke ned zombier med venninnene mine på samme alder!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Folks mening om dette teller ikke lenger. De kan ikke gjøre noe med det......heldigvis.

Jeg lukker mine ører.

EDIT: Men det er morsomt å krangle om slikt. Anti-spill pasifister som Jack Thompson morer meg

Endret av Haru

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...