Gå til innhold

Noen kanin-spørsmål!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg planlegger å skaffe meg et par kaniner, og jeg har lest masse men har likevel noen spørsmål.

- Jeg har tenkt til å la kanin-vennliggjøre et rom der de kan gå fritt. Har lest at man kan trene de stuerene, er det noen her inne som har erfaring med hvordan man lettest gjør det?

- Hva er lurest, kjøpe kaninunger eller omplaseringskaniner? Det jeg tenker på er spesielt å få dem tamme og trygge, og også å venne dem til å kunne luftes litt i bånd, og trene til å gjøre fra seg på "doplassen" inne.

- Jeg har en hund fra før, en cocker spaniel. Hun er veldig forsiktig og snill av seg, og hun og kaninene skal ikke være sammen uten at jeg følger nøye med... Men hadde jo vært fint om de kan hilse på hverandre uten at det er farlig! Har dere noen erfaring med hund og kanin "sammen"?

- Og siste spørsmål er rase! Jeg vurderer dvergvedder, for etter hva jeg har hørt og lest så virker det som at de som egner seg best som "kosekaniner"... Vil gjerne ha så rolige kaniner som mulig :) Hvilken kaninrase har du, og hva er dine erfaringer med den rasen?

Anonymous poster hash: e38c0...2dd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

-Kastrerte kaniner er MYE lettere å dotrene :) Noen kaniner er dotrente når du får dem, mens andre er ikke det, for å dotrene dem synes jeg det letteste er å, når de tisser utafor boksen, tørke det opp med et papirstykke (ikke noen vaskemidler) ig putte det i bunnen av doen før du fyller på med strø, avføringa plukker du opp (med en plasthanske), og putter det oppi doen :) Etterhvert vil de lære at det er her jeg skal gå på do. Det er også veldig lurt å putte høyholderen sånn at de kan sitte "på do" å spise høy. Og se i hvilket hjørne de gjør fra seg i (99% av kaniner gjør fra seg i et bestemt hjørne), og sette dokassa der :)

-Det kommer veldig ann på, selv anbefaler jeg å redde 2 kaniner som ikke har hatt en så bra start på livet :) Men hvis du vil ha rasekaniner må du selvfølgelig til oppdretter :) Nesten alle kaniner kan trenes opp til å gå i bånd ut, men ikke tving den hvis den ikke vil! Hvis du ser at den f.eks løper fra deg når du kommer med selen, så betyr det at selen er ukomfortabel, eller at den ikke har noe lyst :)

-Bare la hund og kanin hilse gjennom grind/barer elns, men dette er bare min mening.. De kommer ikke til å utvikle noen form for vennskap uansett.. Men! Dette er bare min mening!

-kaniner er ikke kosedyr! Alt skal skje på deres premisser, de skal heller ikke løftes på, da de har veldig skjør benbygning, plus at de er byttedyr, som betyr at de ikke liker å bli plukket opp! Selv synes jeg dvergveddere er veldig raske/"jegklarerikkesittestille" dyr, + at de lever vanligvis mye lenger enn større kaniner.. Har akkurat nå to omplasseringkaniner, som er verdens snilleste skapninger! De elsker å komme ut i luftegården sin (som er rett på utsiden av kaninrommet), men den ene er ganske redd for biler, da den ble påkjørt en gang i tida.. Begge to hater å gå i bånd, men de har blitt litt mere vandt med det, da de elsker å hoppe hinder, så de har lært at for å hoppe hinder, må de ha på seg sele :P

Kaniner er noen av de skjønneste, peneste skapningene på jorda, veldig glad i eierne sine osv.. Lykke til i den store kaninverdenen :) (Anbefaler deg å lese " Den Store Kaninboka", bare søk på google ;) )

Anonymous poster hash: c69d5...365

• Liker 1
Skrevet

-Kastrerte kaniner er MYE lettere å dotrene :) Noen kaniner er dotrente når du får dem, mens andre er ikke det, for å dotrene dem synes jeg det letteste er å, når de tisser utafor boksen, tørke det opp med et papirstykke (ikke noen vaskemidler) ig putte det i bunnen av doen før du fyller på med strø, avføringa plukker du opp (med en plasthanske), og putter det oppi doen :) Etterhvert vil de lære at det er her jeg skal gå på do. Det er også veldig lurt å putte høyholderen sånn at de kan sitte "på do" å spise høy. Og se i hvilket hjørne de gjør fra seg i (99% av kaniner gjør fra seg i et bestemt hjørne), og sette dokassa der :)

-Det kommer veldig ann på, selv anbefaler jeg å redde 2 kaniner som ikke har hatt en så bra start på livet :) Men hvis du vil ha rasekaniner må du selvfølgelig til oppdretter :) Nesten alle kaniner kan trenes opp til å gå i bånd ut, men ikke tving den hvis den ikke vil! Hvis du ser at den f.eks løper fra deg når du kommer med selen, så betyr det at selen er ukomfortabel, eller at den ikke har noe lyst :)

-Bare la hund og kanin hilse gjennom grind/barer elns, men dette er bare min mening.. De kommer ikke til å utvikle noen form for vennskap uansett.. Men! Dette er bare min mening!

-kaniner er ikke kosedyr! Alt skal skje på deres premisser, de skal heller ikke løftes på, da de har veldig skjør benbygning, plus at de er byttedyr, som betyr at de ikke liker å bli plukket opp! Selv synes jeg dvergveddere er veldig raske/"jegklarerikkesittestille" dyr, + at de lever vanligvis mye lenger enn større kaniner.. Har akkurat nå to omplasseringkaniner, som er verdens snilleste skapninger! De elsker å komme ut i luftegården sin (som er rett på utsiden av kaninrommet), men den ene er ganske redd for biler, da den ble påkjørt en gang i tida.. Begge to hater å gå i bånd, men de har blitt litt mere vandt med det, da de elsker å hoppe hinder, så de har lært at for å hoppe hinder, må de ha på seg sele :P

Kaniner er noen av de skjønneste, peneste skapningene på jorda, veldig glad i eierne sine osv.. Lykke til i den store kaninverdenen :) (Anbefaler deg å lese " Den Store Kaninboka", bare søk på google ;) )

Tusen takk for langt og hjelpsomt svar! Skal lese boka du anbefalte! :)

Noen jeg kjenner har to kaniner som elsker å ligge i fanget, men det er kanskje ikke så vanlig det...? :)

Med kosekaniner tenkte jeg egentlig mer på å sette seg ned på gulvet, og at de er interresert i å komme bort og sånt.

Så man kan aldri løfte en kanin? Det med byttedyr visste jeg, men ikke at de blir skadet hvis man løfter dem. Så tusen takk for at du fortalte det! :)

Skrevet

Tusen takk for langt og hjelpsomt svar! Skal lese boka du anbefalte! :) Noen jeg kjenner har to kaniner som elsker å ligge i fanget, men det er kanskje ikke så vanlig det...? :) Med kosekaniner tenkte jeg egentlig mer på å sette seg ned på gulvet, og at de er interresert i å komme bort og sånt. Så man kan aldri løfte en kanin? Det med byttedyr visste jeg, men ikke at de blir skadet hvis man løfter dem. Så tusen takk for at du fortalte det! :)Anonymous poster hash: e38c0...2dd

Man kan løfte dem, men det er veldig lett å løfte dem feil, som gjør at de får vondt, og siden de er byttedyr skjuler de jo all smerte, derfor fraråder jeg alle til å løfte dem, med mindre det virkelig er et nødstilfelle ;)

Det er nok ganske individuelt om de liker å ligge på fanget, men det tar isåfall laang tid å få fram mot til å gjøre det for kaninen :)

Skrevet

At kaniner ikke skal løftes på har jeg aldri hørt før, men de må løftes riktig såklart. Det man ikke skal gjøre er å "jakte" på dem for plukke dem opp. Vi har tre kaniner som alle er veldig kosete. Vi løfter de opp i fanget, og der kan de sitte og kose seg leeenge. Hakker tenner som bare det (godlyd, som at katter maler), og noen ganger sovner de mens vi koser med de. Ofte kryper de helt opp og legger seg oppe i halsen under haka vår, finner en liten kosekrok der ;-). Vi var veldig bevisste på å kose mye med dem da de var små for å få dem tillitsfulle og kosete, og det ble de veldig raskt. Våre kaniner bor ute, men når vi kommer ut i hagen løper de mot oss i luftegården sin, tar oss imot ved inngangen og løper rundt bena våre til vi plukker dem opp. På sommeren kan vi sette oss ned i gresset, da kommer de og vil være rundt oss og tar gjerne litt kos. Kaniner er veldig nysgjerrige og vil gjerne observere alt en gjør. Helt håpløst å rake hagen med kaninene løst f.eks, de sirkler rundt raken og skal snuse og sjekke den ut ;-D.

Alle tre var dotrente før de ble kastrert, men ofte er de rensligere etter kastrering og lettere å trene opp da. Vin gjorde som beskrevet over her at vi satt dokassa i det hjørnet de gjorde fra seg mest, puttet avføring oppi kassa fra andre steder, og har høystasjon ved siden av. Var forberedt på en langvarig prosess, men det gikk faktisk helt av seg selv. Det hender vi finner avføring andre steder, men aldri der de sover eller sitter og koser seg i halm. Urin finner vi kun i dokassa.

Hund og kanin har jeg ingen erfaring med dessverre, men det står om dette i Den store kaninboka.

Vi har løvehodekaniner, en annen dvergrase. Sjekk de ut, kjempesøte!

Anonymous poster hash: 09d70...801

Skrevet

Jeg fikk beskjed av 3 forskjellige dyrleger at man ikke skal løfte kaniner fordi det er stressfullt, og lett å gjøre feil..

Skrevet

Tusen takk for langt og hjelpsomt svar! Skal lese boka du anbefalte! :)

Noen jeg kjenner har to kaniner som elsker å ligge i fanget, men det er kanskje ikke så vanlig det...? :)

Med kosekaniner tenkte jeg egentlig mer på å sette seg ned på gulvet, og at de er interresert i å komme bort og sånt.

Så man kan aldri løfte en kanin? Det med byttedyr visste jeg, men ikke at de blir skadet hvis man løfter dem. Så tusen takk for at du fortalte det! :)

Vi har én veldig kosete kanin som liker å sitte på armen/fanget og én kanin som knapt liker å bli tatt på overhodet. De er veldig sosiale og hyggelige å ha begge to, det gjelder bare å ta hensyn til deres preferanser :-)

Anonymous poster hash: 1951a...677

Skrevet

Kjøper du kaniner skal de IKKE stå i bur. De ska ha tilgang til å løpe fritt. De blir stuerene. Hadde en kanin som sprang fritt rundt i huset akkurat som den ville. når den skulle på do, brukte den en dokasse. Hvis jeg va deg villle jeg adoptert en kanin :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...