Gå til innhold

Hva vil det si å være "rar", og hva vil det si å være "normal"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva legger dere i disse uttrykkene? Jeg føler liksom at det er fornærmende å bli omtalt som "rar". Samtidig er det jo bra å være unik? Kan man være normal og unik? Er det unormalt å være "rar"? Er terskelen for "rarhet" høy eller lav?

Uttrykket "rar" får meg til å tenke på en person som kanskje har asbergers syndrom eller noe. Er det dette folk stort sett mener når de omtaler andre som "rare"?

hilsen "raring".

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kommer fra et sted i trøndelag der ordet rar også brukes i positiv forstand. Type noen sier eller gjør noe som var morsomt/goofy (av mangel på et bedre ord) og der man aldri tar det ille opp å bli kalt rar fordi det sjeldent blir brukt i en negativ setting. Det funket dårlig den gangen jeg flyttet til Oslo og kalte noen rar i en slik setting jeg er vant til å bruke det i. Har aldri sett et menneske mer fornærmet enn som da og har aldri kalt noen rar igjen så fremt jeg ikke er på hjemlige trakter.

Skrevet

Det interessante er vel hvorfor noen vil bruke ordet "rar" om andre, sånn at det blir nok heller vanskelig å skulle generealisere.

Kan godt tenke meg at jeg vil kunne betrakte noen som "rar", uten at det er vondt ment. Det at noen sies å være "rar", blir derfor gjerne en artig spissformulering fra min side.

Jeg har ikke for vane å karakterisere noen for å være "rar" i direkte nedsettende betydning. Da er det vel en hel del andre ord som passer.

"Tvilsom" er vel en mye verre benevnelse enn "rar" vil jeg si.

Anonymous poster hash: 3bf50...d5b
Skrevet

Jeg kommer fra et sted i trøndelag der ordet rar også brukes i positiv forstand. Type noen sier eller gjør noe som var morsomt/goofy (av mangel på et bedre ord) og der man aldri tar det ille opp å bli kalt rar fordi det sjeldent blir brukt i en negativ setting. Det funket dårlig den gangen jeg flyttet til Oslo og kalte noen rar i en slik setting jeg er vant til å bruke det i. Har aldri sett et menneske mer fornærmet enn som da og har aldri kalt noen rar igjen så fremt jeg ikke er på hjemlige trakter.

Det er utelukkende trøndere som har kalt meg dette. Betyr ordet noe annet i trøndelag?

Eksempler:

"Du er så jævlig rar"!

"Ungoliant er litt rar".

"Ungoliant og vennene hennes er nå litt rare"

"Du passet ikke inn på barneskolen fordi du var så rar"

Skrevet

Det er utelukkende trøndere som har kalt meg dette. Betyr ordet noe annet i trøndelag? - Tviler ikke et sekund :ler:Og ja, det er litt vanskelig å forklare og kanskje forstå også men jeg er ikke vant til å bruke ordet rar i en negativ setting. Heller på en humoristisk måte som sjeldent er vondt ment.

Eksempler:

"Du er så jævlig rar"!

"Ungoliant er litt rar".

"Ungoliant og vennene hennes er nå litt rare"

"Du passet ikke inn på barneskolen fordi du var så rar"

Det siste eksempelet ditt er nesten litt på kanten, men resten av dem kommer helt an på situasjonen. Slik de fremstår for meg der jeg kommer fra er de legitime og som skrevet ikke vondt ment.

Skrevet

Det interessante er vel hvorfor noen vil bruke ordet "rar" om andre, sånn at det blir nok heller vanskelig å skulle generealisere.

Kan godt tenke meg at jeg vil kunne betrakte noen som "rar", uten at det er vondt ment. Det at noen sies å være "rar", blir derfor gjerne en artig spissformulering fra min side.

Jeg har ikke for vane å karakterisere noen for å være "rar" i direkte nedsettende betydning. Da er det vel en hel del andre ord som passer.

"Tvilsom" er vel en mye verre benevnelse enn "rar" vil jeg si.

Anonymous poster hash: 3bf50...d5b

"Creepy" er enda verre.

Anonymous poster hash: d849f...610

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...