Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Ønsker å komme inn på psykologi proffesjon i Oslo. Har lest mye om hvordan jeg kan komme meg dit, og har til nå prøvd disse veiene:
- Ta et psykologi årsstudium for så å søke proffesjon:
1)
Har tatt et psykologi årsstudium ved Bjørknes Høyskole i Oslo. Tok dette for å sjekke hvordan det var, trivdes utrolig godt. Fikk kun 2 A. (utviklingspsykologi og læringspsykologi)
2) Søkte meg deretter til Tromsø for å ta enda et Psykologi Årsstudium ved UiT. Fikk kun C, altfor dårlig til å komme videre.
- Forbedre karakterer: Har forbedret Engelsk Muntlig og Skriftlig til en 6 og en 5.Vurderer nå å ta opp igjen Norsk muntlig, skriftlig og sidemål siden disse ligger på 2 og 4.

Vet også at det er mulig å prøve seg via candidat studiet i Danmark, men ønsker virkelig ikke dette da de også tar imot færre Norske.

Noe annet å ta i betraktning er at jeg har Dyskalkuli, påvist av PP-Tjenesten da jeg var ung. Er derfor fryktelig dårlig i matte. Klarte heldigvis å redde meg til en 2 slik at jeg fikk bestått matten på videregående. Matte er det faget jeg ikke kan forbedre karakterer i pgr av dette.

Er det noe mer jeg kan gjøre for å heve mitt VGS karaktersnitt? Har nå et snitt på 47. og studiet jeg ønsker har 64/65. (søker i konkurransepoeng) Er 22 år og får mine siste alderspoeng nå. Gikk medier og kommunikasjon på vgs + mediedesign siste året. Er det noen flere "nye" fag jeg kan ta i tilleg slik at jeg får flere poeng? Kan jeg for eksempel ta Urdu nivå 1 og få noe ekstra poeng? Legger ved bilde fra karakterkalkulator

Tusen hjertelig takk for alle tips!!

2nipou9.png

Endret av fxnuabo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det absolutt Oslo du vil gå?

Ikke avskriv Danmark, det koster uansett ikke noe å søke. Hvis du ikke søker, kommer du hvertfall ikke inn.

Anonymous poster hash: 64adb...5bf
Skrevet

Hvorfor er det absolutt Oslo du vil gå?

Ikke avskriv Danmark, det koster uansett ikke noe å søke. Hvis du ikke søker, kommer du hvertfall ikke inn.

Anonymous poster hash: 64adb...5bf

Jeg kommer til å søke på alle mulige steder så snart opptakene begynner, men det er selvfølgelig oslo jeg håper mest på ettersom jeg har flyttet og bodd forskjellige plasser altfor mye. Som sagt, jeg kommer til å søke på alle steder. Har du tips?

Skrevet

Hva med å ta fag på Sonans så får du bedre oppfølging? Kanskje ta biologi eller kjemi for å få realfagspoeng?

Anonymous poster hash: 8b8f3...8ec
Skrevet

Du kan få realfags- og språkpoeng, ja. Dersom du tar urdu nivå 1 som tilleggsfag får du vel 0,5 poeng?

Dette står på samordna:

Følgende fag gir språkpoeng:

Kunnskapsløftet

Fag tatt i kunnskapsløftet

Språkpoeng

Fremmedspråk som programfag med et omfang på 140 timer (Fag som har kode PSPxxxx)

0,5

Programfagene gresk og latin 0,5

Fremmedspråk nivå III

1

Av realfag kan jeg anbefale biologi 1. Dette er kjempelett. På grunn av at du har dyskalkuli vil jeg ikke råde deg til å ta kjemi 1 eller fysikk 1, selv om disse er relativt lette fag dette også.

Du får jo hvertfall 2 alderspoeng til, men du må nok satse på å ta opp fag, og da en god del fag. I underkant av 4 i snitt er svært lite for å komme inn på psykologi profesjon i Norge. Du må nok ta opp en god del andre fag. Dersom du setter opp en liste med fag og karakterer kan jeg sikkert gi deg noen tips angående dette.

Danmark er også en mulighet, som noen andre foreslår. Da tar man vel først bachelor i psykologi i Norge, for å så søke seg over på det kliniske masterprogrammet i Danmark? Det er svært mange som sier at det blir vanskeligere å gå denne veien etter hvert, og da er det en risiko å ta, spesielt når du ikke har hatt toppkarakterer fra årsstudiumet (som gir en indikasjon på videre løp).

Anonymous poster hash: b6026...2a7
Skrevet

Så lenge du ikke får gjort noe med matematikkarakteren, så kan du bare glemme det. Det er også en god del statistikk og analyse på profesjonsstudiet, og der vil det jo bli bom stopp for deg.

Noen drømmer er uoppnåelige, slik som denne er for deg.

Anonymous poster hash: 13227...8d5
  • Liker 5
Skrevet

Så lenge du ikke får gjort noe med matematikkarakteren, så kan du bare glemme det. Det er også en god del statistikk og analyse på profesjonsstudiet, og der vil det jo bli bom stopp for deg.

Hvis du mener at hun ikke kan komme inn på grunn av en 2'er er det feil. Da jeg ventet på den siste eksamenskarakteren min i vår, regnet jeg meg frem til at jeg fortsatt kunne komme inn på medisin i Norge dersom jeg hadde fått en 2'er. Nå fikk jeg jo uansett en veldig god karakter da. Dette vil bare si at hun må ta opp mange flere fag.

Det andre kan jeg ikke uttale meg noe om.

Skrevet

Hei!

Jeg har selv lenge hatt en drøm om å bli psykolog, og ønsker som deg helst å komme inn i Oslo (selv om jeg hadde flyttet til Trondheim dersom det var det det sto på). Drømmen om profesjonsstudiet i psykologi er det mange som deler, og den kan virke langt unna for mange av oss.

Det er selvsagt mulig å ta opp fag. For mange vil det virke som en trygg vei å gå. Likevel er det skummelt å sette av flere år til karakterforbedring dersom det plutselig viser seg at man ikke klarer å gjennomføre det eller lignende. Jeg har flere bekjente som har tatt opp fag for å komme inn på medisin eller psykologi prof, og vit at det krever beinhard jobbing!

Husk at når man har et karaktersnitt på litt under 4, så har du mye å forbedre. Jeg har selv karakterer som tilsvarer 56-57 poeng (har et karaktersnitt på rett under 5, og i tillegg et par realfagspoeng, to tilleggspoeng fra høyere utdanning og to alderspoeng). Jeg tenker at jeg har for lave karakterer til å begynne å forbedre fag, og planlegger derfor å gjøre noe annet. Mener ikke å være negativ her altså, men det krever mye arbeid og vil ta lang tid å forbedre et snitt såpass mye som det du må gjøre. Jeg sier ikke at det er umulig, for med motivasjon og stå på-vilje kommer man langt :)

Når snittet for å komme inn er ca 65, så må man ha svært mange seksere. Jeg vet ikke hvilke karakterer du har i de ulike fagene nå, men det er selvsagt bedre å ha mange 6 og mange 2-3, enn 5 i alle fag (som jeg har). Jeg må i så fall ta opp nesten alle fagene for å gå opp én karakter, mens du muligens (som sagt aner jeg ikke hvilke karakterer du har i de ulike fagene) må ta opp en mindre mengde fag, men da evt krever det en tydeligere forbedring (f.eks. fra 3 til 6).

Spør deg selv om det er verdt å ta opp fag! Selv om livet som psykolog virker som drømmen nå, er det mulig du kan blir like lykkelig som sosionom, rådgiver eller pedagog? Du bør kanskje titte litt på bachelor-/masterprogrammene i psykologi også. Dersom jeg var deg ville jeg også tatt kontakt med Ansa e.l., og høre hvilke muligheter du har i utlandet.

Hold oss gjerne oppdatert på hva du kommer frem til! Det er et vanskelig valg, og jeg sitter selv i en lignende knipe som det du gjør!

Lykke til, stor klem fra meg :klem:

• Liker 3
Skrevet

Det er nok gjerne litt vel optimistisk å komme inn på psyk prof i Oslo når du har 39 poeng på primærvitnemålet. Hvor mange år ser du for deg å bruke på å ta opp fag?

Anonymous poster hash: d9a70...1b0
  • Liker 1
Skrevet

å ta realfag for å skaffe realfagspoeng kan være en idé, da øker du konkurransepoengene raskere (så lenge du fortsatt greier gode karakterer). Vi derimot ikke anbefale deg kjemi og fysikk når du har dyskalkuli. Biologi og geofag skal gå greit. Vet ikke hva IT inneholder av tall, men mulig det også kan være aktuelt. Men som det nevnes over her så ineholder studiet statistikk, noe du må ta høyde for. Men når det er sagt så er det gjerne mange studier som inneholder statistikk (man må ofte jobbe med tall dersom man ønsker å skrive en forskningsoppgave som masteroppgave, og selv om du velger å skrive ren litteraturoppgave så kan artikler du leser inneholde mye tall).

Anonymous poster hash: 29a4a...175
  • Liker 1
Skrevet

Det er nok gjerne litt vel optimistisk å komme inn på psyk prof i Oslo når du har 39 poeng på primærvitnemålet. Hvor mange år ser du for deg å bruke på å ta opp fag?

Anonymous poster hash: d9a70...1b0

Hun har 40,0 poeng på primærvitnemål. Hun får 8 alderspoeng og 2 poeng for universitet. Evt. 0,5 språkpoeng og 0,5 realfagspoeng. Det blir 51, så det er en lang vei å gå, ja. Men likevel så kan det hende at hun har dårlig karakter i både standpunkt og eksamen for eksempel, og da blir jo begge de dårlige karakterene erstattet med en god en, såfremt hun gjør det bra på eksamen. Poengsummen min går også opp med 0,5 for hver karakter som jeg høyner med én, men dette varierer jo.

Det var for øvrig ikke meningen at dette skulle være et direkte svar til innlegget ditt. :)

Skrevet

Hei!

Jeg har selv lenge hatt en drøm om å bli psykolog, og ønsker som deg helst å komme inn i Oslo (selv om jeg hadde flyttet til Trondheim dersom det var det det sto på). Drømmen om profesjonsstudiet i psykologi er det mange som deler, og den kan virke langt unna for mange av oss.

Det er selvsagt mulig å ta opp fag. For mange vil det virke som en trygg vei å gå. Likevel er det skummelt å sette av flere år til karakterforbedring dersom det plutselig viser seg at man ikke klarer å gjennomføre det eller lignende. Jeg har flere bekjente som har tatt opp fag for å komme inn på medisin eller psykologi prof, og vit at det krever beinhard jobbing!

Husk at når man har et karaktersnitt på litt under 4, så har du mye å forbedre. Jeg har selv karakterer som tilsvarer 56-57 poeng (har et karaktersnitt på rett under 5, og i tillegg et par realfagspoeng, to tilleggspoeng fra høyere utdanning og to alderspoeng). Jeg tenker at jeg har for lave karakterer til å begynne å forbedre fag, og planlegger derfor å gjøre noe annet. Mener ikke å være negativ her altså, men det krever mye arbeid og vil ta lang tid å forbedre et snitt såpass mye som det du må gjøre. Jeg sier ikke at det er umulig, for med motivasjon og stå på-vilje kommer man langt :)

Når snittet for å komme inn er ca 65, så må man ha svært mange seksere. Jeg vet ikke hvilke karakterer du har i de ulike fagene nå, men det er selvsagt bedre å ha mange 6 og mange 2-3, enn 5 i alle fag (som jeg har). Jeg må i så fall ta opp nesten alle fagene for å gå opp én karakter, mens du muligens (som sagt aner jeg ikke hvilke karakterer du har i de ulike fagene) må ta opp en mindre mengde fag, men da evt krever det en tydeligere forbedring (f.eks. fra 3 til 6).

Spør deg selv om det er verdt å ta opp fag! Selv om livet som psykolog virker som drømmen nå, er det mulig du kan blir like lykkelig som sosionom, rådgiver eller pedagog? Du bør kanskje titte litt på bachelor-/masterprogrammene i psykologi også. Dersom jeg var deg ville jeg også tatt kontakt med Ansa e.l., og høre hvilke muligheter du har i utlandet.

Hold oss gjerne oppdatert på hva du kommer frem til! Det er et vanskelig valg, og jeg sitter selv i en lignende knipe som det du gjør!

Lykke til, stor klem fra meg :klem:

Nei, man må da slettes ikke ha svært mange 6'ere med alle tilleggspoengene. Dersom man kun har 5'ere har man et snitt på 5,0. Så legger man til alderspoeng, poeng for universitet/høyskole/fhs/førstegangstjeneste og eventuelle realfagspoeng/språkpoeng. Da får man jo 60+ ved å ha ingen 6'ere. Dersom man også har fulle realfagspoeng/språkpoeng trenger man kun et par seksere. Dette var kun for å pirke, og det er jo uansett ikke gitt at man har alle poengene.

Skrevet

Christ... Det har du virkelig grunnlag for å mene.

Jeg har dyskalkuli og jeg har en master i psykologi. Statistikken er utfordrende, men synes den er lettere enn mattematikken jeg hadde på vgs.,(enda foreleser var helt på jordet etter min mening). Analyse er ikke så ille som alle skal ha det til.

Anonymous poster hash: de6d8...6e4

• Liker 2
Skrevet

Ser ut som du har prøvd de fleste mulighetene i Norge. Om Oslo er eneste alternativ vil det nok ta tid, mye penger og påkjenninger før du eventuelt er i mål. Jeg tror du enten må vurdere andre profesjonsstudier i Norge eller senke forventningene dine.

Se litt realistisk på det. Jeg mener ikke å knuse drømmene dine, men man har ofte veldig høye forventninger til seg selv som ofte ikke er sunne. Du må nok bruke 1-2 år (kanskje mer) for å forbedre karakterer? Deretter er det 6 (harde!) år med psykologistudier. Det er ingen dans på roser. En spesial-pedagog utdanning er foreks. et veldig godt alternativ der du kan jobbe med mye av det samme en psykolog gjør.

Skrevet

Synes det er dumt at folk tillater seg å være så spydige, og håper ikke det er kommende psykologer som står for slike kommentarer. Jeg går selv profesjonsstudiet i psykologi. Med mindre du går for A-er i statistikk, trenger du ikke være dødsens god i matematikk. Det er lite regning på profesjonsstudiet, og mer fokus på å forstå statistiske konsepter, satt i mer praktisk sammenheng. God hukommelse og gode lese- og skriveferdigheter er langt viktigere, ettersom pensummengden er stor og pensum som regel er på engelsk. Jeg kan skrive under på at psykologstudiet ikke er en dans på roser (det er beinhardt), men hvis det er det du ønsker er det opp til deg å vurdere hvor realistisk det er.

Mye er mulig hvis man jobber hardt for det :) Jeg kjenner til flere tilfeller hvor folk har forbedret vitnemålene sine fra 4 i snitt. Jeg tror ikke du får noen problemer med å komme deg gjennom hvis du først har kommet inn. Samtidig er det viktig å være litt realistisk, og kanskje vurdere andre alternative retninger. Bachelor krever også nesten 5 i snitt for å komme inn, og det blir ikke bedre på master. Å bli psykiatrisk sykepleier kan kanskje være en alternativ retning?

Anonymous poster hash: 0c551...218
Skrevet

Om du virkelig vil bli psykolog, er også årsstudiet i psykologi en mulighet å gå. Jeg har også lenge drømt om å bli psykolog. Gikk på sonans i et år, og endte opp med en poengsum på 63,5(om jeg husker rett) uten at jeg kom inn på profesjon. Det var et beintøft år, og det er virkelig ikke en dans på roser å ta opp fag. Endte opp på årsstudiet i psykologi, og jobbet beinhardt og har nå kommet inn på profesjonsstudiet gjennom det. Selv om det også var et utrolig hardt år, hvor jeg måtte satse på å få A i alle psykologiemnene, så var det utrolig givende fordi det faktisk var psykologifag jeg leste, og ikke geofag, norsk og andre VGS-emner jeg egentlig ikke var motivert for.

Masse lykke til:)

Skrevet

Beklager, glemte at du faktisk Har studert årsstudiet! Siden du har 2 Aer fra Bjørknes, kan det vel være en mulighet å begynne der igjen for å få A i snitt?

Skrevet

Beklager, glemte at du faktisk Har studert årsstudiet! Siden du har 2 Aer fra Bjørknes, kan det vel være en mulighet å begynne der igjen for å få A i snitt?

Kom du inn da du var 21? Da må du ha hatt et utrolig bra snitt :) De fleste må vel vente på alle 8 alderspoeng :( Jeg ønsker også å studere psykologi (ikke TS), hvilke fag er greie å ta opp? Hvor mange kan man ta på et halvt år?

Skrevet

Kom du inn da du var 21? Da må du ha hatt et utrolig bra snitt :) De fleste må vel vente på alle 8 alderspoeng :( Jeg ønsker også å studere psykologi (ikke TS), hvilke fag er greie å ta opp? Hvor mange kan man ta på et halvt år?

Hun skriver jo at hun kom inn via psykologi årsstudium.

Du kan for øvrig ta opp så mange fag du vil på et semester. De fleste fag er greie å ta opp, men VG1-fag, historie, religion og andre muntlige fag er lette. Det hele spørs hva du er flink til.

Skrevet

Du bør få sekser i de obligatoriske (og enkle) fagene fra vg1:

- samfunnsfag

- geografi

- engelsk

- (naturfag)

Ellers er er det greit å ta opp RLE fra vg3.

Historie fra vg3 har relativt stort pensum, men det er ikke spesielt vanskelig.

Anonymous poster hash: ce923...b0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...