Gå til innhold

Har havregrøt og gulerøtter blitt usunnt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser så mye forsklejjig om kosthold, man blir jo helt forvirra... men seriøst - havregrøt! Er havregrøt usunt? for nå har jeg nemlig dårlig samvittighet hver gang jeg lager en porsjon havregrøt...

Anonymous poster hash: 5207c...ac9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, havregrøt er ikke usunt. Alt kommer an på hva du velger å følge, men iflg puls på nrk så var havregryn noe av det sunneste du kunne spise. Det er næringsrikt og metter godt. Men dynker du det i sukker er det såklart ikke sunt, har du f.eks banan og rosiner til så blir det mye bedre.

Anonymous poster hash: cee00...77b
  • Liker 3
Skrevet

Det som er usunt er å bli for enspora og bare spise ting noen sier at er sunt. Havregrøt er sunt og fullt av fiber. Kjør på.

Anonymous poster hash: 3ee24...b25
  • Liker 8
Skrevet

Havre er korn og korn er ikke menneskemat med mindre det er fermentert. Det inneholder stoffer vi ikke kan fordøye og som er skadelig. Gluten, fytinsyre og anti-beitestoffer blant annet.

Men gulrøtter er ikke så ille. Men husk at frukt og grønnsaker ALLTID skal spises sammen med fett. Uten fett tar du ikke opp de fettløselige vitaminene som er i dem. A-vitaminen (som det er mye av i gulrot) er fettløselig og tas ikke opp hvis du bare knasker gulrot uten noe fett til.

• Liker 3
Skrevet

Havre er korn og korn er ikke menneskemat med mindre det er fermentert. Det inneholder stoffer vi ikke kan fordøye og som er skadelig. Gluten, fytinsyre og anti-beitestoffer blant annet.

Men gulrøtter er ikke så ille. Men husk at frukt og grønnsaker ALLTID skal spises sammen med fett. Uten fett tar du ikke opp de fettløselige vitaminene som er i dem. A-vitaminen (som det er mye av i gulrot) er fettløselig og tas ikke opp hvis du bare knasker gulrot uten noe fett til.

Hæ?

Link til dokumentasjon?

Anonymous poster hash: e09e7...5de

• Liker 25
Skrevet

gluten er da ikke farlig, det er bare noen som ikke kan nedbrute proteinet (glutenprotein).

• Liker 13
Skrevet

Alt med måte!

Når det er sagt inneholder havregrøt en del kalorier, men ikke mer enn at du helt fint kan spise det uten dårlig samvittighet :)

Skrevet

Jeg får FNATT av "korn er ikke menneskemat"-retorikken.

Jo, det er menneskemat. Havregrøt er mat, med mange nyttige næringsstoffer, som mennesker spiser, og har spist lenge, ergo MENNESKEMAT, som mange attpåtil opplever at metter godt, og kan helt klart inngå i et sunt kosthold.

Kos deg med god samvittighet, TS, med menneskematen din.

Anonymous poster hash: 31523...5b9
  • Liker 23
Skrevet (endret)

Gulrot inneholder ikke a-vitamin, gulrot inneholder betakaroten som dannes til vitamin a i kroppen vår og lagres der, når vi har overskudd.

Hvordan tror du at denne gulrota skulle tatt opp vitamin-a om man på død og liv måtte ha fett samtidig? Såvidt meg bekjent så spiser ikke gulrøtter særlig med fett, da ville jeg nok lært om dette i mine timer med " grønnsaksdyrking på friland".

Endret av absinthia
  • Liker 10
Skrevet

Bare fordi man ikke åt havregrøt i steinalderen betyr da ikke det at det ikke er menneskemat...

Anonymous poster hash: 34056...b7c

• Liker 9
Skrevet

Bare fordi man ikke åt havregrøt i steinalderen betyr da ikke det at det ikke er menneskemat...

Anonymous poster hash: 34056...b7c

Du vet disse steinalderdiett-menneskene, har steinalder-hjerner også!

Anonymous poster hash: 0fc7d...e84

• Liker 8
Skrevet

Lurer litt på hvorfor disse steinalderspiserne ikke bekymrer seg mere over den lave levealderen på de folka som originalt hadde den dietten...

Anonymous poster hash: 87df6...299

• Liker 16
Skrevet

Er ikke gluten i havre.

Anonymous poster hash: 72978...3a0

• Liker 9
Skrevet

Hæ?

Link til dokumentasjon?

Anonymous poster hash: e09e7...5de

gluten er da ikke farlig, det er bare noen som ikke kan nedbrute proteinet (glutenprotein).

Jeg får FNATT av "korn er ikke menneskemat"-retorikken.

Jo, det er menneskemat. Havregrøt er mat, med mange nyttige næringsstoffer, som mennesker spiser, og har spist lenge, ergo MENNESKEMAT, som mange attpåtil opplever at metter godt, og kan helt klart inngå i et sunt kosthold.

Kos deg med god samvittighet, TS, med menneskematen din.

Anonymous poster hash: 31523...5b9

Her står det godt forklart, til og med på norsk. :) At noe inneholde næringsstoffer betyr ikke at vi tar opp alle næringsstoffene. Korn er et eksempel på det. Korn hemmer opptaket av protein og mineraler...

Gulrot inneholder ikke a-vitamin, gulrot inneholder betakaroten som dannes til vitamin a i kroppen vår og lagres der, når vi har overskudd.

Hvordan tror du at denne gulrota skulle tatt opp vitamin-a om man på død og liv måtte ha fett samtidig? Såvidt meg bekjent så spiser ikke gulrøtter særlig med fett, da ville jeg nok lært om dette i mine timer med " grønnsaksdyrking på friland".

Petimeter. Betakaroten er også fettløselig.

Er ikke gluten i havre.

Anonymous poster hash: 72978...3a0

Snakket generelt om korn da. Vet at ikke alle korntyper har gluten. Men de andre har fortsatt fytinsyre og anti-beitestoffer.

• Liker 2
Skrevet

Lurer litt på hvorfor disse steinalderspiserne ikke bekymrer seg mere over den lave levealderen på de folka som originalt hadde den dietten...

Anonymous poster hash: 87df6...299

Du tenker på gjennomsnittsalderen? Vel, spedbarnsdødeligheten var betraktelig høyere på den tiden, noe som selvfølgelig trakk gjennomsnittsalderen ned. "Gjennomsnittsmennesket" finnes ikke.

Anonymous poster hash: b1fe4...65f

Skrevet

:hoho: Dette innlegget vurderer jeg å printe ut og henge på veggen!

Anonymous poster hash: 2f318...d9c

• Liker 4
Skrevet

Det blir vel litt hysterisk å si at havregrøt er usunt. Som en annen bruker skrev, handler det mer om hva tilbehøret er. Havregrøt er veldig godt med bare banan og kanel til, eller eventuelt eple eller annen frukt, fremfor sukker. Selvsagt blir det også usunt om man utelukkende spiser havregrøt. Jeg har alltid sett på havregrøt som sunn mat, og praktisk mat - siden det metter, varer lenge, er billig, enkelt å tilberede. Om havregrøt viser seg å være usunt, veier den praktiske delen tyngre enn argumentet om at det er usunt. Og havregrøt kan hvertfall ikke være mer usunt enn pommes frites, for eksempel. Om havregrøt og gulrøtter plutselig er kjempeusunt og dermed ikke spiselig, innsnevres kategorien for hva som er spiselig veldig. Og da blir det fort gjort at maten vi spiser blir veldig ensidig og innsnevret. Dette er heller ikke sunt. Noen ernæringseksperter hevder at havregrøt faktisk er så sunt at det bør regnes som supermat.

Anonymous poster hash: 9a083...dd8
  • Liker 2
Skrevet

Havre er en av kornsortene som generelt tolereres bra. Havre inneholder fiber av typen betaglukaner som er gunstig for tarmbakteriene. Dog inneholder de fleste korn også antinæringsstoffer som blokkerer opptak av f.eks. sink og jern. Dersom man har et behov eller ønske om å spise mye/mer karbohydrater er nok havre et greit valg. Om en ønsker å gå ned i vekt fordi man er overvektig, eller dersom man har diabetes type 2, el.l. så er det ikke et så lurt valg.

Gluten, som det kan finnes rester av i havre, er ikke sunt bare fordi de fleste tåler det. Hele retorikken rundt temaet er jo helt absurd. Å velge glutenfritt var opprinnelig et råd for å finne mat som ikke inneholder utelukkende lettfordøyelige karbohydrater. Matbransjen fikk tak i dette rådet og begynte å lage de samme produktene, eller verre, uten gluten. Oppegående mennesker skjønner det at glutenfritt nødvendigvis ikke betyr at det er sunnere, men i de aller fleste tilfellene vil det å velge noe som opprinnelig er glutenfritt være fornuftig. Et eksempel er å velge gulrot fremfor bolle. Et helt opplagt valg i forhold til sunnhet, men ikke så opplagt når en snakker med reptilhjernen.

Gulrot er en ok grønnsak det også. Alle grønnsaker bør spises med noe fett for å sikre best opptak av fettløselige vitaminer. Det er dog sjeldent at folk spiser grønnsaker helt for seg selv så det er egentlig ikke noe problem. Å tilsette fett på grønnsakene kan også være en måte å få i seg litt mer energi på f.eks. dersom man spiser en lavkarbodiett. Eller dersom man ønsker å øke mengden energi i kostholdet generelt.

Betakarotens omdanningsgrad til retinol er liten og derfor skal en spise rimelig mye gulrot for å dekke behovet for det. Det er nok mer fornuftig å ta tran eller spise fet fisk.

Det er rimelig få matvarer en kan lett sette i bås som "sunn" eller "usunn". Det meste handler om kontekst. Med det mener jeg ikke at "litt av alt" eller "måtehold er det eneste riktige". Hvete er fortsatt ingen god idé å ha som hovednæringskilde. Raffinert sukker er aldri nødvendig for å være sunn. Og ingen trenger kunstig søtning.

• Liker 5
Skrevet

Hva kan man egentlig spise da?? Det er vel bedre å kunne spise havregrøt og gulerøtter enn å være SÅ fanatisk?? For nå har jeg nemlig ikke så mye glede av å spise havregrøt som jeg hadde før... får jo nesten dårlig samvittighet av å spise det fordi at folk sier at det hemmer opptak osv.....

Anonymous poster hash: 33453...53c
  • Liker 2
Skrevet

Hva kan man egentlig spise da?? Det er vel bedre å kunne spise havregrøt og gulerøtter enn å være SÅ fanatisk?? For nå har jeg nemlig ikke så mye glede av å spise havregrøt som jeg hadde før... får jo nesten dårlig samvittighet av å spise det fordi at folk sier at det hemmer opptak osv.....

Anonymous poster hash: 33453...53c

Du må ikke se så svart/hvitt på det. Selv om det hemmer opptak av sink og jern betyr ikke det at den effekten gjelder i evig tid etter du har spist havregryn. Det betyr bare at havregrynmåltidet er ikke det der du får i deg det du trenger av f.eks. jern.

Spiser du kjøtt til middag er ikke dette noe problem, men spiser du vegetarisk med korn i alle måltider så kan det være du får i deg for lite jern. Jernmangelanemi er ikke så uvanlig blant kvinner.

Jeg klarer ikke se hvordan du klarer å tolke at gulrøtter skal være dårlig på noen måte?

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...