Gå til innhold

Er det vi som er urimelige?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har en toåring som går i bhg. Den siste uka har leggingen vært et mareritt, og vi misstenker at dagsovingen er problemet. (hjemme sover hun ikke på dagtid) Tror hun sover for lenge i bhg(1 time), for så å være for våken ved leggetid, sovner for sent (etter mye tull, legger seg i utgangspunktet senest 19:30, sovner sjeldent før 21-22) og står opp 06:30, noe som ofte betyr kun 6-7 timer søvn totalt. (våkner ennå om natten).

I dag ytret jeg ønske om at de kutter dagsovingen til 30 minutter. Fikk da til svar at det ble vanskelig, og at de i utgangspunktet sa nei til det. Med 30 minutters lur var det ingen vits, og søvn avlet søvn. Dessuten var hun så vanskelig å vekke. Ennå jeg nå hele forrige uke og i dag har sagt i fra om at hun sovnet sent og sikkert er trøtt. Jeg svarte at "vær så snill å prøve, vi er inne i en ond sirkel nå, og hun sover trossalt ikke på dagtid i helgene." Fikk til svar at de kunne jo gå ut til henne og se om hun reagerte etter 30 minutter.

Når jeg hentet henne hadde hun sovet i en time, og da de skulle vekke henne var det vanskelig.

Vi vet det kan være vanskelig, men vi klarer å vekke henne, hvorfor klarer ikke de da? Trodde vi kjente barnet vårt best, for henne avler ikke søvn; søvn. Og hun har egentlig alltid vært vanskelig i forhold til søvn.

Hva gjør jeg?

Endret av Orchideae
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med en overordnet.

Anonymous poster hash: 19026...49c
  • Liker 3
Skrevet

DU er mor og bestemmer over ungen din!

• Liker 7
Skrevet

Vent til helgen og prøv å få henne skikkelig god og trett på ettermiddagen slik at hun sovner tidligere. En tur ut der hun må gå og bevege seg er bra formå gjøre både barn og voksne trett.

Til helgen kutter du dagsoving som vanlig og får henne tidligere i seng, ved å trette henne ut.

Anonymous poster hash: 6daea...f88

• Liker 1
Skrevet

Det ER forskjell på barnehagesoving og hjemmesoving. Du er sjefen, men husk at du ikke er der og ser hvordan barnet ditt har det når det nærmer seg barnehagesovetid.

Når det er sagt, massevis av barn sover bare tretti minutter på slutten av barnehagesoverperioden, så der kan du holde på ditt og forvente en skikkelig prøveperiode.

• Liker 2
Skrevet

De kan ikke ha noen regel på at de sier nei til en halvtimes soving uansett! Snakk med styrer,

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville insistert på at de prøvde å vekke henne etter en halvtime og sett hvordan det gikk. Evt kuttet hele sovingen.

Skrevet

Ville kutta duppen helt, eventuelt med 30 minutter som en overgang hvis barnehagen ønsker det. Her ble legginga på kvelden mye enklere da vi kutta ut dagsoving rundt toårsalderen. :) Si klart fra, dette er det dere foreldre som bestemmer!

Skrevet

Det er dere som er foreldrene, så dette bestemmer ikke barnehagen. Det er det foreldrene og kun foreldrene som bestemmer. Hvis dere vil kutte formiddagsluren ned til 30 min, så har barnehagen å rette seg etter deres ønske. Mer er det faktisk ikke å si om den saken.

• Liker 1
Skrevet

Enig med de over, men snakk med styrer om dette. Send også en oppfølgingsmail etter samtalen for å bekrefte samtalen om de blir vrang på det. Dere bestemmer dette.

Anonymous poster hash: 0d3da...b61

• Liker 4
Skrevet

Jeg har vært borti problemstilingen, men da var barnet noe eldre. Synes kanskje det er litt vesentlig om han nettopp har fylt to, eller om han snart blir tre. De minste trenger gjerne fortsatt en dupp i bhg. der aktivitets- og lydnivået er høyere enn hjemme. Når er det han sover denne timen? Før 13-14 på dagen burde gå greit, senere enn det kan jeg skjønne kan forstyrre legging.

Be dem i det minste prøve en uke, da kanskje uten en dupp i det hele tatt. Min jente var stuptrøtt de første dagene, men det gikk seg fort til da hun begynte å sovne 1930-20 i stede for 21-22. Min andre datter sluttet med dagsoving i bhg. når hun gikk over til storbarn, var da ca 2,5 år (vi sluttet hjemme i sommerferien). Det går greit, men ser jo at hun er kjempetrøtt allerede kl 19, og hvis jeg ikke får henne i seng da blir hun overtrøtt og skikkelig grinete.

Anonymous poster hash: 64460...9e3
  • Liker 1
Skrevet

Som sagt sov hun en time i går, og vi brukte halvannen time på legging.

Vi skrudde av tv og satt heller rolig å leste bøker en time før leggetid.

Det stikker litt i mammahjertet, for hele leggingen blir jo negativ når det blir en kamp.

Bad de vekke henne i dag også. Får se om de klarer det i dag.

Skrevet

Jeg hadde akkurat samme opplevelse som deg, TS. Min jente var akkurat fylt 2 år da hun begynte å holde det gående til 10-11 om kvelden før hun sovnet. Hun har alltid vært av dem som trenger lite søvn, og bare litt soving på dagtid hadde store konsekvenser. Barnehagen var ikke med på at hun skulle sove mindre i barnehagen, men her er det faktisk du (og jeg) som bestemmer. De ansatte i barnehagen er ikke hjemme hos oss om kvelden og ser hvordan leggingen blir. Selvsagt er barna trøtt om dagen når de bare har sovet 8 timer om natten! Slik var det i verste fall for oss. Barnehagen gikk med på å redusere sovingen til en time, men også det var for mye søvn om dagen. Her løsnet ikke søvnproblemene før vi kuttet dagsovingen helt.

Det er ikke sikkert dere skal kutte dagsoving helt, hun er jo fortsatt ganske liten, men du kan absolutt begrense sovingen i første omgang. De må barnehagen godta, de bestemmer faktisk ikke dette.

• Liker 1
Skrevet

Nå er jeg ikke med; hvordan klarer de ikke å vekke henne? Det er jo bare tull.

Anonymous poster hash: ce8f3...772
  • Liker 2
Skrevet

Som sagt sov hun en time i går, og vi brukte halvannen time på legging.

Vi skrudde av tv og satt heller rolig å leste bøker en time før leggetid.

Det stikker litt i mammahjertet, for hele leggingen blir jo negativ når det blir en kamp.

Bad de vekke henne i dag også. Får se om de klarer det i dag.

Her har du kanskje en del av problemet ( i tillegg til barnehagesovingen som nå bør fades ut/avsluttes). Dere trekker ut leggetiden for lenge. Barnet blir vant til at leggingen er et sirkus og en kamp uten like hvor det skal bades og leses og styres og ordnes en masse. En kort godnatthistorie, eller en sang, er tilstrekkelig. Forlat så rommet, selv om barnet er våkent. Står barnet så og hyler i senga, går dere inn igjen og legger henne ned og sier "god natt" på nytt. Ingen godnatthistorie nr 2. Vær konsekvente.

Hilsen fembarnsmor

Anonymous poster hash: 2d42c...f40

• Liker 7
Gjest Godjente
Skrevet

Her har du kanskje en del av problemet ( i tillegg til barnehagesovingen som nå bør fades ut/avsluttes). Dere trekker ut leggetiden for lenge. Barnet blir vant til at leggingen er et sirkus og en kamp uten like hvor det skal bades og leses og styres og ordnes en masse. En kort godnatthistorie, eller en sang, er tilstrekkelig. Forlat så rommet, selv om barnet er våkent. Står barnet så og hyler i senga, går dere inn igjen og legger henne ned og sier "god natt" på nytt. Ingen godnatthistorie nr 2. Vær konsekvente.

Hilsen fembarnsmor

Anonymous poster hash: 2d42c...f40

Helt enig

Skrevet

Jeg tolka det som at de roa ned med lesing den siste timen før leggetid, ikke at de brukte en time på å lese mens ungen egentlig skulle sovet....

• Liker 6
Skrevet

Nå er jeg ikke med; hvordan klarer de ikke å vekke henne? Det er jo bare tull.

Anonymous poster hash: ce8f3...772

Jeg har jobbet på småbarnsavdeling, og vet at det kan være utrolig vanskelig å vekke barn som sover veldig godt. Har mange ganger opplevd at jeg kan kle av dem uten at de leer et øyelokk, prøvd alt for å få liv i dem, og de våkner rett og slett ikke, uansett. Noen ganger sovner de igjen stående ved en stol eller liknende. Så å si at det bare er tull at de ikke klarer å vekke henne, er både bastant og feil.

Min erfaring er at det er bedre å droppe dagsovingen helt i stedet for å la barnet sove en halvtime. De er trøtte og vanskelig å holde våkne på dagtid i noen dager, men det er en overgang som de må igjennom.

Gjest Salvesen
Skrevet

Er det ikke strengt tatt litt storforlangende å først si fra seg barneoppdragelsen til en institusjon, og så legge seg opp i hvordan denne institusjonen oppdrar barna etterpå?

• Liker 6
Skrevet

Er det ikke strengt tatt litt storforlangende å først si fra seg barneoppdragelsen til en institusjon, og så legge seg opp i hvordan denne institusjonen oppdrar barna etterpå?

LOL.

Troll....

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...