AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #1 Skrevet 13. januar 2015 Jeg fant nettopp ut at jeg er gravid. Det var ikke planlagt så jeg er helt grønn på info. Jeg jobber offshore som prosessoperatør, 12 til 15t skift hver dag i to uker. Er det noen her som har hatt eller er i samme situasjon? Jeg aner ingenting om hva som kan være farlig for et foster eller hvilke rettigheter jeg har som gravid. Finner null informasjon på nettet. Når skal jeg si det til arbeidsgiver? Hvor lenge kan jeg jobbe der ute/fly helikopter? Hva må jeg unngå å gjøre som gravid? Håper noen kan hjelpe! Anonymous poster hash: b7fb0...331
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #2 Skrevet 13. januar 2015 Her står det en del om hva man bør unngå å jobbe med som gravid. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78194Anonymous poster hash: 73bd2...eaa
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #3 Skrevet 13. januar 2015 Ville foresten gitt brskjed til arbeidsgiver nå, de kan nok hjelpe deg med diverse ting. Hvis jobben man har er farlig for fosteret så kan man søke om svangerskapspenger. Det kan du lese om på NAV sine sider:)Anonymous poster hash: 73bd2...eaa
Kanutte Skrevet 13. januar 2015 #4 Skrevet 13. januar 2015 http://www.ptil.no/aktivitetsforskriften/til-33-arbeid-offshore-under-svangerskap-article3922-388.html http://www.aftenbladet.no/energi/arbeidsliv/Oljeselskap-vil-ha-gravide-pa-land-2202921.html
ablaze Skrevet 13. januar 2015 #5 Skrevet 13. januar 2015 Min arbeidsgiver sier i utgangspunktet at en ikke kan fly helikopter etter uke 25. Jeg mener også å ha hørt at dersom ansatte som jobber i fast rotsajon blir gravide, sendes de til land. Jeg personlig ville ikke jobbet offshore som operatøre dersom jeg hadde visst at jeg var gravid. Det er hardt arbeid, du utsettes for mange forskjellige avgassinger (både gass, olje og kjemikalier) og dersom noe skulle skje er du langt fra rask legehjelp. Du må jo ta stilling til om du ønsker å potensielt utsette barnet for evt skade på grunn av dette. Du bør uansett ta kontakt med bedriftshelsetjenesten og spørre hva du skal gjøre videre. De har taushetsplikt så vidt jeg vet. Jeg ville også fortalt det til arbeidsgiver etter uke 12 (hvis ikke før). 2
Gjest brutal_mann Skrevet 13. januar 2015 #6 Skrevet 13. januar 2015 Så lenge helsen er god er det ingenting med miljøet offshore som prosessoperatør som er skadelig for fosteret. Men jeg kan se for meg at det er andre ting som spiller inn på at det ikke er ønskelig å ha gravide kvinner offshore. Humørsvingninger og morgenkvalme det er uansett nok av mødre som jobber offshore, så det finnes garantert løsninger. 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #7 Skrevet 13. januar 2015 TS her. Jeg jobber for Statoil, finner ingen retningslinjer fra dem på nettet, har lest de to artiklene. Har så utrolig lite lyst å bli sendt til å jobbe på land mens jeg er gravid for da må jeg bo i Bergen mens jeg jobber og jeg kjenner ingen der og har ikke familie i nærheten og å være der gjennom min første graviditet frister utrolig lite, i tillegg til å måtte bruke fly for å reise hjem hver helg eller endeløse timer i bil..Ser litt mørkt på det Tusen takk for råd. Brutal mann jobber du offhore og vet du hva en prosesstekniker gjør?Anonymous poster hash: b7fb0...331 2
SmallTalk Skrevet 13. januar 2015 #8 Skrevet 13. januar 2015 HR-håndboken på arbeidsplassen din er det rette stedet å starte. Det bør det stå hva som er vanlig praksis for gravide som jobber offshore. Alternativt så bør du snakke med arbeidsgiver om mulig omplassering dersom det ikke anses for å være trygt at du utfører den vanlige jobben din. Hvis ikke så vil du ha krav på svangerskapspenger fra NAV. Videre så vil ikke helseattesten din anses for å være gyldig lengre når du passerer 28 uker på vei, så dette er absolutt siste frist for når du uansett vil bli satt på land og eventuelt omplasseres eller settes på svangerskapspenger. 2
Gjest me2u Skrevet 14. januar 2015 #9 Skrevet 14. januar 2015 (endret) Fant denne http://www.ptil.no/aktivitetsforskriften/til-33-arbeid-offshore-under-svangerskap-article3922-388.htmlhttp://www.aftenbladet.no/energi/arbeidsliv/Oljeselskap-vil-ha-gravide-pa-land-2202921.html Endret 14. januar 2015 av me2u
Frøkenanonym Skrevet 19. januar 2015 #10 Skrevet 19. januar 2015 TS, ta gjerne kontakt på personlih melding, vi er i samme boks. Jeg er også prosesstekniker og jobber med kjemikalier og hydrokarboner. Har ikke lyst til å utsettes for dette! Fant ut i dag at jeg er gravid - planlagt da
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #11 Skrevet 28. juli 2016 Den 12. januar 2015 at 17.14, AnonymBruker skrev: Jeg fant nettopp ut at jeg er gravid. Det var ikke planlagt så jeg er helt grønn på info. Jeg jobber offshore som prosessoperatør, 12 til 15t skift hver dag i to uker. Er det noen her som har hatt eller er i samme situasjon? Jeg aner ingenting om hva som kan være farlig for et foster eller hvilke rettigheter jeg har som gravid. Finner null informasjon på nettet. Når skal jeg si det til arbeidsgiver? Hvor lenge kan jeg jobbe der ute/fly helikopter? Hva må jeg unngå å gjøre som gravid? Håper noen kan hjelpe! Anonymous poster hash: b7fb0...331 Hei, Er i samme situasjon som du var i. Finner absolutt ingen nytting informasjon på nettet. Hvordan ble det med deg? Og hvilke rettigheter fikk du? Anonymkode: 47b48...dd4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #12 Skrevet 28. juli 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Er i samme situasjon som du var i. Finner absolutt ingen nytting informasjon på nettet. Hvordan ble det med deg? Og hvilke rettigheter fikk du? Anonymkode: 47b48...dd4 Det er ingen klare retningslinjer på dette. Anbefaler deg å ta kontakt med bedriftshelsetjenesten. De skal vite om din bedrift/de som drifter plattformen har noen policy på dette, og hvilke steg du burde ta videre. Bedriftshelsetjenesten har taushetsplikt overfor arbeidsgiver. Anonymkode: cb029...152
JHF Skrevet 28. juli 2016 #13 Skrevet 28. juli 2016 Siste gangen jeg var gravid og jobbet offshore, jobbet jeg ute frem til uke 22. Etter det ble jeg omplassert til en landstilling. Eneste tilretteleggingen jeg hadde offshore, var at jeg bare jobbet dag. Jeg kunne ikke kreve det, men fikk attest fra legen om at det var ønskelig pga av helsen og jeg har tålt dårlig å snu døgnrytmen under graviditet. Heldigvis hadde jeg en fantastisk kollega, som byttet og kun jobbet natt. Om du ikke kan omplasseres til landstilling etter uke 27-28 (grensen for å få lov til å reise offshore) har du rett på svangerskapspenger.
Frøkenanonym Skrevet 4. september 2016 #14 Skrevet 4. september 2016 Hvordan har det gått, har du funnet ut av det?
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #15 Skrevet 3. april 2017 På 13.1.2015 den 17.14, AnonymBruker skrev: Jeg fant nettopp ut at jeg er gravid. Det var ikke planlagt så jeg er helt grønn på info. Jeg jobber offshore som prosessoperatør, 12 til 15t skift hver dag i to uker. Er det noen her som har hatt eller er i samme situasjon? Jeg aner ingenting om hva som kan være farlig for et foster eller hvilke rettigheter jeg har som gravid. Finner null informasjon på nettet. Når skal jeg si det til arbeidsgiver? Hvor lenge kan jeg jobbe der ute/fly helikopter? Hva må jeg unngå å gjøre som gravid? Håper noen kan hjelpe! Anonymous poster hash: b7fb0...331 Hvordan gikk det? Hva fant du ut? Anonymkode: 4ca59...d4c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #16 Skrevet 4. april 2017 Jeg jobber offshore og fikk beskjed av legen jeg tok helseattesten hos for et par uker siden at det har ingenting med helikopter flygingen de har en grense. Frem til uke 28 fikk jeg beskjed om at man kan jobbe offshore. Du har sikkert en fagforening du kan kontakte som har peiling på hvordan reglene er hos dere. Lykke til:) Anonymkode: 52384...dbb
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #17 Skrevet 14. november 2023 Er dere her fortsatt, f.eks @Frøkenanonym? Skulle gjerne stilt noen spm angående prosessteknikk. Anonymkode: 3f06f...b7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå