Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fortiden under arbeidspraksis i en bedrift for NAV. NAV gir kun stønad 5 ganger per uke, mens jeg ofte jobber både 6 og 7 dager.

Jeg har enda ikke vært i kontakt med min saksbehandler hos NAV da hun er meget opptatt. Saksbehandlere har jo ofte rundt 70 klienter, noe hun også har presisert under møtene våre. Har likevel prøvd å ta det opp på en diskré måte med sjefen min, da jeg fikk vite at jeg nesten har jobbet hver helg og ikke fått lønn. Tidligere når vi snakket løst om emnet og skreiv arbeidskontrakt fikk jeg høre at helgejobbingen min var lønnet av bedriften og alt overtidsarbeid i måneden skulle jeg få lønn for. Det har hun visst trukket tilbake.

Føler meg litt snytt her jeg sitter akkurat nå, siden jeg foreløpig ikke har funnet noe løsning på "problemet". Sjefen min mener at jeg må jobbe helg for å fylle opp for de 37,5 t i uka man skal ha i ei normal jobbuke. Sjefen never også at det er nødvendig med folk i helgene da det er mest pågang, men jeg er ikke ansatt. De burde ha nok ansatte til å fylle opp slik at det er jevnt med ansatte på jobb til å hjelpe kundene våre. Jeg synes likevel det høres ganske fornuftig ut å fyllle opp timene, men synes det er synd å bruke helga på å jobbe gratis da jeg bare er 17 år og fremdeles ungdom som ønsker å være med venner, feste osv.

Hva skal jeg egentlig gjøre i denne situasjonen? Jeg er ikke fornøyd med ordningen. Spurte også om det var mulig å jobbe mer i uka og kutte ut jobbing i helgene, men det var altså ikke noe å diskutere da bedriften trenger ekstra folk i helgene. Bedriften har også ikke den beste økonomien, uten at jeg skal legge ut så mye om det. Derfor har jeg ikke blitt ansatt og det virker heller ikke som om de har noen planer om det. Synes det er litt trist at mitt arbeid der er litt forjeves, med tanke på at det ikke virker som det er noe mulighet til å bli ansatt. Ser dog positivt på det, da jeg kan dra derfra med masse kunnskap, erfaring og forhåpentligvis gode referanser.

Anonymous poster hash: 3ee67...a66
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med saksbehandleren din så fort som mulig og forklar situasjonen. Jeg tror også at de der er ute etter gratis arbeid som du gir.

Og husk til neste gang; NAV skal ta seg tid til deg uansett hva hun måtte ha sagt under møtene. Er det utnyttelse her så finner de fort ut. Og de skal også ta hensyn til når DU ønsker å jobbe, mener nå jeg...

Anonymous poster hash: 2af95...c76
  • Liker 2
Skrevet

Er ikke bare å sette folk som er under praksis til jobb i helgene, det her må saksbehandleren din få vite asap. Så send mail i kveld og be om møte.

Skrevet

TS her!

Skal ha møte med de i løpet av januar. Er ikke så flink til å ta opp eller reagere på en måte hvor det viser at jeg er uenig. Legger meg ofte flat og finner meg i ganske mye, men dette bobler gjerne opp på hjemmebane. Har foreldre som også er litt frustrerte over situasjonen. Har dessuten ganske mye annet å gjøre i helgene, og det virker som sjefen min ikke er så fornøyd med at jeg må "droppe" jobb for andre aktiviteter/jobber. Trodde det stridet i mot norsk lov å jobbe gratis? Eller tar jeg helt feil...?

Skrevet

TS her!

Skal ha møte med de i løpet av januar. Er ikke så flink til å ta opp eller reagere på en måte hvor det viser at jeg er uenig. Legger meg ofte flat og finner meg i ganske mye, men dette bobler gjerne opp på hjemmebane. Har foreldre som også er litt frustrerte over situasjonen. Har dessuten ganske mye annet å gjøre i helgene, og det virker som sjefen min ikke er så fornøyd med at jeg må "droppe" jobb for andre aktiviteter/jobber. Trodde det stridet i mot norsk lov å jobbe gratis? Eller tar jeg helt feil...?

På møtet så tar du med et ark hvor du har punktvis skrevet hva du vil snakke om. Ta med mora/faren din om nødvendig.

• Liker 1
Skrevet

Når jeg var under praksis gjennom NAV så fikk jeg beskjed om at jeg ikke skulle jobbe helger. Med den lønna du mottar fra NAV så er det ren og skjær utnyttelse fra din praksisplass.

Hvis ikke du står opp for deg selv så er det ingen andre som gjør det heller. Gi beskjed når det er noe som ikke stemmer :)

Anonymous poster hash: 08b0d...2b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...