Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid drømt om å studere mandarin eller arabisk. Men jeg er redd å ta utdannelse i noe som ikke føre til noe jobb. Dessuten er jeg i tvil i hvilken av de språkene jeg skal velge. Jeg har sett litt på uttale og bokstavene. Det virker som arabisk er mye lettere. Jeg er forresten 22 år så har surret bort en del år allerede.

Er det noen her som har studert språk?, hva har dere kombinerte det med? setter stor pris på all svar :-)

Anonymous poster hash: 026bd...db0
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Kjenner et par stykker som har studert arabisk. Den ene har brukt det sammen med sykepleie, til internasjonale operasjoner osv. Den andre har tatt det sammen med Midtøsten-studier og jobber med integreringsarbeid, utdanning og som skribent.

Om man ikke vil bruke det til noe spesielt, er det ikke nødvendig å ta høyere utdanning for å lære seg korrekt setningsoppbygging eller lignende, man kan jo vurdere språkkurs eller språkskole i stedet. :)

Edit: Mandarin kan kanskje kombineres sammen med økonomistudier, finans o.l., mens arabisk sikkert kan kombineres med petroleumstudier eller andre ingeniørstudier? Usikker her fordi det ikke alltid kan passe som emne i en grad, men det er jo tilleggsutdanning som det går an å sjekke ut behovet for.

Endret av Badabing
Skrevet

Jeg har alltid drømt om å studere mandarin eller arabisk. Men jeg er redd å ta utdannelse i noe som ikke føre til noe jobb. Dessuten er jeg i tvil i hvilken av de språkene jeg skal velge. Jeg har sett litt på uttale og bokstavene. Det virker som arabisk er mye lettere. Jeg er forresten 22 år så har surret bort en del år allerede.

Er det noen her som har studert språk?, hva har dere kombinerte det med? setter stor pris på all svar :-)

Jeg anbefaler arabisk og den har flere fordeler enn mandarin hvis man tenker på hvor mange forskjellige land som snakker arabisk kontra mandarin.

Jeg lærte selv arabisk etter å ha bodd 3 år på Qatar og det er en vakkert språk.

Skrevet

Ts igjen Jeg var litt i tvil om jeg skulle dele det, men gjør det likevel.

Jeg er halv somalisk og norsk. Jeg kan morsmålet og tok privatisteksamen i det på videregående skole. Fikk toppkarakter. Jeg jobbet frivillig på et lokalt hjelpesenter for kvinner i Mogadishu for tre år siden. Der kom jeg i kontakt med en del tyrkere og briter som hadde jobbet i flyktningeleiren Daabab i Kenya og Za'atari i Syria. Det sa jeg hadde trivdes der, for jeg jobbet veldig systematisk, raskt og hadde øye for detaljer tiltross for kaoset rundt meg.

Jeg ønsker egentlig å bruke morsmålet mitt til noe også, Psykisk helse er veldig tabu i det somaliske miljøet. Jeg var en del kvinner som var tydelig psykisk syke på det senteret, men fikk beskjed at de bare hadde "demon" i seg. Denne "tanken" finnes også i de norske somaliske miljøet. Det er vanlig at pårørende kjører til mosken og at imam-en blir innkalt så han kan drive demonen ut av den "syke". Som regel gjør dette ting verre. Det hadde kanskje hjulpet med en som kan språket og kulturen, men har fagkunnskapen til å hjelpe. :klo: ikke vet jeg...

Jeg kommer fra en liten by, men jeg er litt redd for at min "fraværende" religiøsitet vil begrense meg. Jeg besøkte en asylmottak med en muslim venninne som 17 åring. Jeg hadde ikke hijab på meg og gikk med jeans og hettegenser. Det var en liten jente som spurte meg om jeg ikke var muslim. Jeg ville egentlig ikke svare, men jeg svarte tilslutt nei det var jeg ikke. Dette førte til dårlig stemning og fik en del tale om konsekvensen av å være kafir den dagen. Jeg har lyst å jobbe med integrering og oppfølging av unge asylsøkere. men er som sagt redd for at min bakgrunn vil gjøre mer skade en nytte.

Kombinasjoner jeg tenker er

arabisk, somalisk og psykologi. Negativt; studere i 9 år og masse gjeld til lånekassen. Positivt; får jeg en jobb der jeg kan bruke dette kombinasjon er det en drøm som kommer oppfyllelse.

arabisk, somalisk og sykepleier. Negativt: lav lønn? Positivt: jobbe deltid som sykepleie men jeg studere arabisk, mindre gjeld. bistandsarbeid i utlandet.

kinesisk kombinert med matematisk og økonomistudiet. Negativt; får ikke brukt morsmål, vanskelig kombinasjon?, usikker på jobb? Positivt; jeg har alltid liker matte. og fikk gode karakter i R1 og R2 på videregående og kinesisk er språk jeg alltid har ønsker å lære.

Dette ble veldig langt og rotete, men setter stor pris på om noen gidder å kommentere likevel. For å få bekreftelse på om det jeg tenker er helt på tryne eller ei. og ikke mist hvilken kombinasjon som gjør meg mest attraktiv som søker. Min største frykt er å utdanne meg til noe og ikke finne jobb etterpå.

Mvh usikker 22 åring

Gjest Haaploes
Skrevet

For en innmari spennende bakgrunn du har!

Først og fremst vil du ikke kunne få ni års studiestøtte fra Lånekassen. De har et tak som går på syv eller åtte år (ble plutselig litt usikker).

Jeg er ikke deg, men personlig ville jeg gått for sykepleier/arabisk-kombinasjonen. Tenk den kompetansen du har mulighet til å bidra med der! Du vil kunne snakke med en gruppe kvinner som helsevesenet tidvis har store problemer med å forholde seg til. Eksempel: jeg har en venninne fra Algerie. Da hun skulle føde sitt første barn var et av jordmors første spørsmål "er du omskåret?". Det ble selvfølgelig sagt KJEMPEHØYT og VELDIG T-Y-D-E-L-I-G, for ingen kvinner som bruker hijab kan norsk... :ironi:

Mellom linjene i innlegget ditt leser jeg et ønske om å hjelpe. Det ønsket tror jeg best oppfylles ved å ta et sykepleierstudie. Som du selv er inne på vil du etterhvert kunne jobbe utenlands, du kan drive holdningsarbeid.

Eller hva med å begynne i den andre enden? Finn ut hva du har aller mest lyst til å jobbe med "når du blir stor", ta kontakt med et selskap eller en organisasjon som gjør akkurat det, eventuelt noen som jobber med det du kan tenke deg å jobbe med. Spør hva de tror vil være en smart kombo.

Håper mitt supergira, kanskje litt for engasjerte tankekaos kan være litt til hjelp. Masse lykke til uansett!

Gjest Badabing
Skrevet

Dette høres veldig spennende ut, og da ville jeg absolutt gått for arabisk og somalisk fremfor mandarin.

Har du vurdert å studere medisin? Ellers er det mange andre muligheter hvor du vil ha et fortrinn med noe somalisk bakgrunn.

Sykepleie med videreutdanning i psykiatri, mødrehelse, folkehelse o.l. er jo sikkert veldig lurt, men det er lav lønn, og du må vente i to år før du kan ta videreutdanningen. Samtidig er det kanskje noe av det mest passende om du ikke vil ta medisin. Da får du jo praksis også. Ellers er vernepleie og sosionom muligheter. Psykologi er sikkert også kjekt på mange måter, men selv vil jeg mene at det blir litt for smalt for slikt arbeid. Opplevelsen du nevner har med medisinsk antropologi å gjøre. Samfunnsgeografi, sosiologi, sosialantropologi er bachelorprogrammer som kan gi deg kunnskap om dette. Samtidig er det ikke alltid at slike teoritunge bachelorutdanninger fører til jobb, da kan det være lurt å jobbe frivillig i en organisasjon samtidig. Folkehelsearbeid og global helse er også en mulighet.

Jeg tror kanskje det kunne vært lurt å velge en praktisk rettet utdanning på høgskole hvis du vil jobbe praktisk med pasienter, men hvis du vil jobbe med "systemet" kan det være lurt å velge en bachelor ved universitetet. Med sistnevnte kan du ofte trikse og mikse med emner så du kan ta språk ved siden av.

http://www.uio.no/studier/program/aas/studieretninger/arabisk/index.htmlNTNU har Afrikastudier, men ikke med arabisk tror jeg.

Kan anbefale deg å følge ledige stillinger her så du kan se hva det er behov for:

http://global.no/stillinger

Skrevet

Nå har noen skoler i Norge mandarin som fremmedspråk. Mandarin er viktig for business. Det er det mest brukte språket i verden og er det raskeste voksende fremmedspråk i Europa.

Men er du tonedøv så bør du heller ta arabisk, for mandarin har ulike toner som gjør at ordet betyr forskjellige ting

Anonymous poster hash: 84dc5...876
Skrevet

Hvis du ønsker å hjelpe folk bør du gå for sykepleie (husk at du kan spesialisere deg i mye gøy), vernepleie eller kanskje psykologi?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...