Gå til innhold

Insulinresistent og mild PCO - HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har fått beskjed fra min lege at jeg hadde forøyet C-peptid og derfor var insulinresistent. Dette har jeg aldri fått vite om før og jeg har t.o.m gått på metformin i et par måneder (som gynekologen ga meg KUN pga at det kunne hjelpe meg ned i vekt - Han sa blodsukker var helt fint). Altså ETTER at jeg har gått på metmormin, har jeg nå ved nylige prøver fått konstantert insulinresistens? Det står jo at langtidsblodsukker er bra...Jeg skjønner ikke dette her. Har også fått bekeftet mild PCO. Har cyster på den ene eggstokken, men ikke de andre synlige plager som kviser, uønsket hårvekst osv...

Tviler på at jeg noen gang kommer til å få barn. Etter over ett år med prøving (og flere år uten nøye bruk av prevansjon) har jeg ikke blitt gravid...

Min gynekolog sier jeg er for overvektig for prøverør og andre behandlinger. Får heller ikke mediament annet en metformin. Er 107 kg og 173 høy.

Utrolig fortvilt og vet ikke hva jeg skal gjøre. Vektnedgang er frykteig vanskelig og dette tærer på meg psykisk. Har i tillegg fibromyalgi, så energien er helt på bånn i tillegg til smerter daglig.

Beklager sytingen. Måtte bare få det ut. Håper vel på en aldri så liten oppmuntring eller solskinnshistorie fra noen i samme beit...

Anonymous poster hash: de220...d83
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Har fått beskjed fra min lege at jeg hadde forøyet C-peptid og derfor var insulinresistent. Dette har jeg aldri fått vite om før og jeg har t.o.m gått på metformin i et par måneder (som gynekologen ga meg KUN pga at det kunne hjelpe meg ned i vekt - Han sa blodsukker var helt fint). Altså ETTER at jeg har gått på metmormin, har jeg nå ved nylige prøver fått konstantert insulinresistens? Det står jo at langtidsblodsukker er bra...Jeg skjønner ikke dette her. Har også fått bekeftet mild PCO. Har cyster på den ene eggstokken, men ikke de andre synlige plager som kviser, uønsket hårvekst osv...

Tviler på at jeg noen gang kommer til å få barn. Etter over ett år med prøving (og flere år uten nøye bruk av prevansjon) har jeg ikke blitt gravid...

Min gynekolog sier jeg er for overvektig for prøverør og andre behandlinger. Får heller ikke mediament annet en metformin. Er 107 kg og 173 høy.

Utrolig fortvilt og vet ikke hva jeg skal gjøre. Vektnedgang er frykteig vanskelig og dette tærer på meg psykisk. Har i tillegg fibromyalgi, så energien er helt på bånn i tillegg til smerter daglig.

Beklager sytingen. Måtte bare få det ut. Håper vel på en aldri så liten oppmuntring eller solskinnshistorie fra noen i samme beit...

At metformin kunne meg ned i vekt pga den kan gi økt forbrenning som min gynekolog sa til meg. Som sagt har alltid bs vært fint. til nå - 2 måneder etter at jeg har gått på metformin

Skrevet

Les om lavkarbo,LCHF,og se om ikke det kan være noe for deg. C-peptid og vekta går ned, uten sult hvis du bare er flink nok til å få i deg nok fett. Google,les og lær ☺

Anonymous poster hash: 7dd45...539

Skrevet

Les om lavkarbo,LCHF,og se om ikke det kan være noe for deg. C-peptid og vekta går ned, uten sult hvis du bare er flink nok til å få i deg nok fett. Google,les og lær ☺

Anonymous poster hash: 7dd45...539

Vet nok alt om lavkarbo, og gått på dette selv mange ganger, men det ble for utmattende i lengden. Jeg klarte ikke opprettholde kostholdet og skled mye ut. Jeg missliker fett veldig, og fant det vanskelig å spise så mye av det.

Skrevet

Normalt langtidssukker kan ikke frikjenne deg fra insulinresistens. Insulinresistens, pcos og overvekt er ganske tett linket, men det er bra at det ikke har blitt diabetes.

Selvfølgelig skal du få barn! Og du trenger ikke å gå ned til normalvekt. Jeg lurer på om Haugesund behandler på bmi 35 (men ikke helt sikker på hva som gjelder der nå, men du er i hvertfall ikke langt unna målstreken), og det er fritt sykehusvalg. Privat er det mulighet allerede, vet i hvertfall at Klinikk Hausken behandler høyere. Men hvis du ikke er "gammel" ville jeg ha prøvd å stable sammen krefter til å stå på litt til for å optimalisere helsen først. Både i forhold til å bli gravid, og med tanke på helse under svangerskap. Da tenker jeg f.eks på svangerskapsdiabetes og annet krøll. Mosjonerer du? En god økt gir deg økt insulinfølsomhet dagen etter trening også, og stabiliserer blodsukkeret (og bedrer hormonbalansen). Husk at alt du får til også gjør deg til en mamma med bedre helse og mer energi, og motvirker utvikling til diabetes.

Jeg er tynn med pco (bare cyster, ikke symptomer på resten), men skal likevel satse på helt regelmessig trening og optimalisere kostholdet til neste forsøk. Det finnes masse tips på nettet, jeg bruker nettstedet pinterest.com for å finne mye informasjon om kost enkelt. Informasjonen er usortert og må selvfølgelig ses kritisk på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...