AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #1 Skrevet 13. januar 2015 Sommeren 2014 var lille spedbarn med spesielt sovemønster, så vi orka ikke dra vekk på ferie og ble hjemme. Lille var vanskelig å få til å sove dupp, ville ikke sove i verken vogn eller seng og det var en forferdelig vanskelig tid. OM lille endelig sovna for natta, haddde jeg (for kun jeg var godtatt) gjerne sittet med lille fra kveld til vi selv skulle legge oss. Lite sosialt med andre ord! Lille var også MEGET var for lyder og vi lista oss rundt og måtte ha på vifte for å overdøve lydene våre. Sier seg selv at vi ikke kunne dra vekk noe sted..... Vi ahr nå så smått begynt å prate om sommerferien 2015, men det er usikkert. Lille sover bedre, med det mener jeg at lille kan sove i vogn, dog så lenge vogna triller og ikke står i ro. Lille kan sove dupp på dagen, men greier kun å sovne i senga med meg og så kan jeg eventuelt liste meg ut etter ei stund. Sover kanskje 1 time da. Om kveldene er det ikke lett. Lille vil kun sove med meg, og nekter å sovne i sin egen seng. Vi går ikke og triller når det er kvelden for når det er kvelden skal man sove på soverommet i ei seng. (Det er ihvertfall det som er normalt) Vi pleier å kjøre på ferie, gjerne i kombinasjon med å besøke familie. Vi har besøkt slike lekeland etc, og ligget på hotell eller hytte. Dette lar seg ikke gjøre nå, da lille legger seg ca kl 18 og må som sagt sovne med meg i ei seng, samt at det ikke må være mye bråk rundt (som høy tv, prating eller klirring av glass). Vi kan jo ikke sitte på et hotellrom i mørket musestille kl 18 (har også et større barn i familien), og om vi er hos slekt og lille sover på et soverom, er det fremdeles vanskelig når det er normale lyder i ei stue som jeg og pappaen vet hva som er "akseptabelt høyt" for lille, men som andre naturlig nok ikke vet (og som vi ikke kan begynne å diktere hvor høylytt andre skal kunne være). - Må vi bare innse at det å reise bort på ferie er vanskelig når lille er så liten? (1,5 år til sommers) Anonymous poster hash: 5182d...de0
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #2 Skrevet 13. januar 2015 Nå er det jo 6 mnd til sommeren og søvnmønsteret til babyen din kan endre seg flere ganger til den tid. Så dette hadde jeg ikke brukt energi på å planlegge i detalj nå. Ha heller flyktige planer for hva dere kan tenke dere og planlegg heller nærmere når sommeren nærmer seg og dere ser hvordan situasjonen er i forhold til søvn og slikt da. Har selv hatt mye søvntrøbbbel med mine barn, men har ikke latt det hindre oss i å reise bort. Vi har heller ikke fått nevneverdig større problemer ved å forskyve litt på rutinene i ferietiden. Var i syden når yngste var 18 mnd og det gikk helt fint. Litt senere kvelder enn normalt og noen kvelder sovnet hun i vogna når vi var ute, da la vi henne bare i senga når vi kom tilbake til rommet. Litt oppvåkning om natta var det også, men ikke verre enn at vi taklet det like bra som hjemme. De fleste kveldene ble ungene lagt til bortimot normal tid og jeg om mannen hadde noe rolige timer på terrassen. Viktig å ikke gjøre problem ut av det, for da blir det et problem også og man blir mer låst enn nødvendig. Anonymous poster hash: 85cf6...dad 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #3 Skrevet 13. januar 2015 Nå er det jo 6 mnd til sommeren og søvnmønsteret til babyen din kan endre seg flere ganger til den tid. Så dette hadde jeg ikke brukt energi på å planlegge i detalj nå. Ha heller flyktige planer for hva dere kan tenke dere og planlegg heller nærmere når sommeren nærmer seg og dere ser hvordan situasjonen er i forhold til søvn og slikt da. Har selv hatt mye søvntrøbbbel med mine barn, men har ikke latt det hindre oss i å reise bort. Vi har heller ikke fått nevneverdig større problemer ved å forskyve litt på rutinene i ferietiden. Var i syden når yngste var 18 mnd og det gikk helt fint. Litt senere kvelder enn normalt og noen kvelder sovnet hun i vogna når vi var ute, da la vi henne bare i senga når vi kom tilbake til rommet. Litt oppvåkning om natta var det også, men ikke verre enn at vi taklet det like bra som hjemme. De fleste kveldene ble ungene lagt til bortimot normal tid og jeg om mannen hadde noe rolige timer på terrassen. Viktig å ikke gjøre problem ut av det, for da blir det et problem også og man blir mer låst enn nødvendig. Anonymous poster hash: 85cf6...dad Ja det er ei stund til. Men det har ikke endret seg MYE de siste 6 månedene heller så derfor har vi ingen store forhåpninger om at det skal endre seg mye de neste 6 månedene. Det er fint for dere at yngstemann sovnet i vogna og på rommet etterpå, men det går rett og slett ikke med vår. Eldstemann er 8, og babler som en foss, er aktiv som 8-åringer flest og gira på ferie, som 8-åringer flest. At eldstemann skal være musestille fordi lille skal sove på hotellrommet, går bare ikke... Da må lille sove i bilen eller noe da, noe som ikke akkurat er god sikkerhet... Anonymous poster hash: 5182d...de0
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #4 Skrevet 13. januar 2015 Dere har et halvt år på å lære ungen på 1,5 år å sove i egen seng. ALLE unger kan lære det, det er bare en jobb (kamp) dere må ta om dere ønsker endring. De endrer ikke slike vaner av seg selv. Det er luksus å sove med mamma. Og en 8-åring kan også lære å være litt stille. Lei hytte/hotellrom med flere soverom (eller i alle fall 1 soverom) slik at dere kan legge den lille der. Ta med 8 åringen ut og lek et sted, eller la han kose seg med bok, spill, film på dvd eller nettbrett fram til han skal i seng om det ikke er mulig å få han til å være stille på annen måte. Anonymous poster hash: 0634e...b8d 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #5 Skrevet 13. januar 2015 Dere har et halvt år på å lære ungen på 1,5 år å sove i egen seng. ALLE unger kan lære det, det er bare en jobb (kamp) dere må ta om dere ønsker endring. De endrer ikke slike vaner av seg selv. Det er luksus å sove med mamma. Og en 8-åring kan også lære å være litt stille. Lei hytte/hotellrom med flere soverom (eller i alle fall 1 soverom) slik at dere kan legge den lille der. Ta med 8 åringen ut og lek et sted, eller la han kose seg med bok, spill, film på dvd eller nettbrett fram til han skal i seng om det ikke er mulig å få han til å være stille på annen måte. Anonymous poster hash: 0634e...b8d Signerer denne. Du må bare begynne å jobbe med det nå, så kommer det seg til sommeren. Det er klart at om du har holdt på sånn som du gjør over så lang periode så endres ikke søvnmønsteret over natten.Anonymous poster hash: 80dff...94f
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #6 Skrevet 13. januar 2015 Uff. Her har dere virkelig gjort dere en bjørnetjeneste.. Kanksje på tide å lære ungen å sove i egen seng? Vanligvis syns jeg samsoving er greit altså, men ikke når det blir så ekstremt som hos dere, at man ikke kan "leve" utenfor soveromsdøren fordi ungen skal sove- Kan ikke du og åtteåringen, eller pappaen og åtteåringen dra på en liten ferie? Går jo ikke ann å reise bort for at dere skal sitte i mørket inne på et hotellrom alle fire. Anonymous poster hash: 1b6f6...ba2 2
Amarone Skrevet 13. januar 2015 #7 Skrevet 13. januar 2015 Hva med å leie en ferieleilighet med to soverom i stedet for hotell? Da kan dere ha stue hvor far og åtteåring kan være, og åtteåringen kan ha eget soverom. Men seriøst: Legger du deg for kvelden kl 18 med babyen? Jeg synes som de over at dere kanskje skulle jobbe med å få barnet til å sovne i egen seng - og kanskje bør dere be om hjelp. 1
Lou Salome Skrevet 13. januar 2015 #8 Skrevet 13. januar 2015 I den alderen reiste vi masse. Typisk var at vi gikk på en lekeplass/park i 17-tiden, og lot henne leke en times tid (det er da det er andre barn der i Italia/Spania. Så trilla vi til en kafe og serverte grøt/glass, så la vi henne i vogna (liten trille), og trilla henne rolig rundt i byen til hun sovna. Så trilla vi inn på de fineste restauranter, stort sett sov hun godt. Hvis det ikke gikk, eller hun våkna, fikk hun en brødbit i handa, smake på maten, en leke og vi hadde ipad med film (bærbar dvd-spiller var det vel). Du kan da ikke for alvor bekymre deg for om ungen ikke sover flott på eget rom i egen seng noen dager på ferie om ett halvt år! I en ferie la vi henne i reiseseng, satte på babycallen, forlot henne og satt i spserommet/salongen, typisk pensjonat. Kikket inn til henne fem minutter etterpå, sov som en stein. I lange perioder ville ALDRI det funka, både før og etter har det å sove alene vært ett problem. Ingen av mine barn har sovna klokka 18 noensinne, uansett måte. Ta det som det kommer, barnas søvnmønster kan ikke planlegges, og alt er jo annerledes på ferie uansett (dagsovingen også). 1
absinthia Skrevet 13. januar 2015 #9 Skrevet 13. januar 2015 Jeg ville dratt på ferie og tatt det som det kommer, uansett hvor lite eller mye bedre det har blitt til sommeren, Sommerferie er unntakstilstand uansett og dere klarer sikkert å lure barnet til å sovne senere enn 18.00. Døgnet til slike småtasser har det med å forandre seg litt på ferie. Blir det ille, så kan dere dra hjem litt før.
Fantorangmamma Skrevet 13. januar 2015 #10 Skrevet 13. januar 2015 På tide og lære barnet og sove i egen seng. Det rekker du du er sjefen og vær bestemt.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #11 Skrevet 13. januar 2015 Det blir hva dere gjør det til. Vi har også store søvnproblemer lignende deres, men har valgt å ikke la det påvirke alt vi foretar oss. Anonymous poster hash: 25b56...3bd 1
Amarinda Skrevet 13. januar 2015 #12 Skrevet 13. januar 2015 Vil også anbefale leilighet med eget soverom. Vi hadde et barn som kunne sove alene, men hadde vært stusslig å sitte på terassestoler hver kveld en hel ferie. Med eget soverom kan dere lukke døra og så få litt tid for dere selv. OM dere får orden på sovingen til lille. Hvis ikke blir det å dele på å ha han inne på soverommet.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #13 Skrevet 13. januar 2015 Hvordan skriver man en egen sånn sak i forum..?Anonymous poster hash: dfa7c...e82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå