AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #1 Skrevet 13. januar 2015 Jeg er invitert på festen til som skal disputere om noen uker. Jeg kjenner egentlig ikke vedkommende (en mann) noe særlig, og aner ikke hva som er vanlig. Bør jeg gi gave? I så fall hva? Skal som sagt kun på festen, ikke middagen. Pga lokalet vi skal være i passer det ikke med alkohol. Anonymous poster hash: 6319f...cc1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #2 Skrevet 13. januar 2015 Det vanligste er å gi blomster eller vin, men bøker, gavekort og smykker og jeg også sett at en del har fått. Men bare være med på festen? Syns det hørtes så merkelig ut, de disputasene jeg har vært i har selvfølgelig vært selve disputasen på dagen og så middag om kvelden. De som er på middagen er festen også, aldri hørt om noen som har en egen fest. Middagen er gjerne ikke ferdig før midnatt, fordi både veiledere, komiteen, instituttleder, kolleger, tidligere veiledere, ektefelle, foreldre og venner skal holde tale og si noen ord, blir nesten som et bryllup. Syns det hørtes rart ut bare. Anonymous poster hash: 2efdb...06b 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #3 Skrevet 13. januar 2015 Det vanligste er å gi blomster eller vin, men bøker, gavekort og smykker og jeg også sett at en del har fått. Men bare være med på festen? Syns det hørtes så merkelig ut, de disputasene jeg har vært i har selvfølgelig vært selve disputasen på dagen og så middag om kvelden. De som er på middagen er festen også, aldri hørt om noen som har en egen fest. Middagen er gjerne ikke ferdig før midnatt, fordi både veiledere, komiteen, instituttleder, kolleger, tidligere veiledere, ektefelle, foreldre og venner skal holde tale og si noen ord, blir nesten som et bryllup. Syns det hørtes rart ut bare. Anonymous poster hash: 2efdb...06b Har aldri vært i disputas før, så ikke vet jeg. Vet at det er middag først i et annet lokale, men der er ikke jeg invitert. Har googlet meg frem, men finner liksom bare svar som "det er vanlig å gi gave om man er i nær relasjon eller invitert i middag". Så hva gir jeg, eller gir jeg ikke? TS Anonymous poster hash: 6319f...cc1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #4 Skrevet 13. januar 2015 Så du er invitert sånn som kaffegjester i brylup, på en måte? Jeg ville tatt med en blomsterbukett. Jeg har som AB over vært i en del disputaser og disputasmiddager og har aldri hørt om at man skiller på middag og fest etterpå, men inntil for noen få år siden hadde jeg aldri hørt om kaffegjester i bryllup heller... Anonymous poster hash: 321a8...a01 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #5 Skrevet 13. januar 2015 Så du er invitert sånn som kaffegjester i brylup, på en måte? Jeg ville tatt med en blomsterbukett. Jeg har som AB over vært i en del disputaser og disputasmiddager og har aldri hørt om at man skiller på middag og fest etterpå, men inntil for noen få år siden hadde jeg aldri hørt om kaffegjester i bryllup heller...Anonymous poster hash: 321a8...a01 På en måte ja, bare at dette er på et utested med andre folk også som ikke er en del av festen. Jeg skal vurdere en blomst, bare syns det er litt upraktisk å gi på et utested? TS Anonymous poster hash: 6319f...cc1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #6 Skrevet 13. januar 2015 Jeg skal vurdere en blomst, bare syns det er litt upraktisk å gi på et utested? TSAnonymous poster hash: 6319f...cc1 Du kan jo få den sendt hjem til doktoranden dagen etter i stedet. Anonymous poster hash: 321a8...a01 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #7 Skrevet 13. januar 2015 Du kan jo få den sendt hjem til doktoranden dagen etter i stedet.Anonymous poster hash: 321a8...a01 Joo... Men jeg syns det blir en litt dyr affære for noen jeg ikke kjenner, fordi jeg er med på et utested? Hadde det ikke vært på et utested hadde jeg safet med å gi en flaske vin. Takk for forslag. TS Anonymous poster hash: 6319f...cc1
Rosa Sitron Skrevet 13. januar 2015 #8 Skrevet 13. januar 2015 På en måte ja, bare at dette er på et utested med andre folk også som ikke er en del av festen. Jeg skal vurdere en blomst, bare syns det er litt upraktisk å gi på et utested? TSAnonymous poster hash: 6319f...cc1 Da hadde ikke jeg tatt med noe. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #9 Skrevet 13. januar 2015 Joo... Men jeg syns det blir en litt dyr affære for noen jeg ikke kjenner, fordi jeg er med på et utested? Hadde det ikke vært på et utested hadde jeg safet med å gi en flaske vin. Takk for forslag. TSAnonymous poster hash: 6319f...cc1 Glemte litt av at du sa at du ikke kjenner vedkommende noe særlig. Da klarer det seg uten gave, synes jeg. Anonymous poster hash: 321a8...a01
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #10 Skrevet 13. januar 2015 Takk, dere. Var egentlig det jeg ville få bekreftet, at jeg ikke er superfrekk om jeg dropper gave. Anonymous poster hash: 6319f...cc1
Gjest Badabing Skrevet 13. januar 2015 #11 Skrevet 13. januar 2015 Har aldri vært i disputas før, så ikke vet jeg. Vet at det er middag først i et annet lokale, men der er ikke jeg invitert. Har googlet meg frem, men finner liksom bare svar som "det er vanlig å gi gave om man er i nær relasjon eller invitert i middag". Så hva gir jeg, eller gir jeg ikke? TS Anonymous poster hash: 6319f...cc1 Vin, blomster, konfekt om man ikke er i nær familie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå