AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #1 Skrevet 13. januar 2015 Har nettopp fått meg 66% stilling som nattevakt. Skal jobbe fra kl 22-08, 4 netter på, 7 netter av. Noen som har erfaring med å jobbe natt, som kan gi meg noen tips til hvordan jeg bør legge opp døgnet? Bør jeg sove så lenge jeg kan om morgenen før jeg skal jobbe natt, eller bør jeg stå opp tidlig og legge meg på dagen, slik at jeg står opp og går rett på jobb? Takk på forhånd, dette er helt nytt for meg!Anonymous poster hash: 0420c...1df
Crobern Skrevet 13. januar 2015 #2 Skrevet 13. januar 2015 Nattesøvnen før nattevakt må du nesten finne ut. Hva som passet for meg, er ikke sikekrt at passer for deg. Jeg sov lenge på dagen. La meg da jeg kom hjem fra nattevakt, og sov til kl 1500. Da jeg hadde hatt fri og skulle på vakt igjen, så prøvde jeg å sove mest mulig hele dagen. Sov så lenge jeg kunne om morgen, og la meg nedpå litt igjen på ettermiddagen.
Nysjerriggutt Skrevet 13. januar 2015 #3 Skrevet 13. januar 2015 Nå jobber jeg 3 det turnus da. Men jeg pleier å spise når jeg kommer hjem, dvs. 08.00 også er jeg i seng til sånn ca 08.30 og om jeg da skal på ny natt pleier jeg å sove til ca. 17.00 og da trenger jeg ikke sove mer før vakt om jeg skal på dagvakt dagen etter igjen, sover jeg til ca. 15.00 slik at jeg får sove til kvelden igjen. Om jeg har jobba natt og skal på kveldsvakt samme dag sover jeg til ca. 13.00. Lykke til! Husk å spise og drikke på natt, ellers blir det veldig tungt!
melatonin Skrevet 13. januar 2015 #4 Skrevet 13. januar 2015 Før første nattevakt prøvde jeg å sove fra 18 til 20. Sov til 14/15 etter vakt, etter siste nattevakt prøvde jeg å stå opp 12/13 slik at jeg skulle klare å sove igjen til kvelden. Du vil sikkert finne ut hva som passer deg etter hvert som du blir vandt til det, bare vært sikker på at du får nok søvn!
Lista Skrevet 13. januar 2015 #5 Skrevet 13. januar 2015 (endret) Jeg foretrekker å sove så lenge som mulig, til rundt kl. 12, dagen jeg skal på nattevakt. Noen ganger sover jeg en halvtime på sofaen før vakt (20.30-21.00). Når jeg kommer hjem 8.30 legger jeg meg med en gang, og "slukker lyset" litt før kl. 9. Sover til kl. 17 om jeg skal på ny nattevakt, eller til kl. 14-15 om jeg ikke skal på nattevakt igjen. Som oftest frister det å tilbringe dagen på sofaen etter nattevakt, men det er lurt å være aktiv, gjerne trene, så du får sove igjen på kvelden Endret 13. januar 2015 av Lista 1
fresia Skrevet 13. januar 2015 #6 Skrevet 13. januar 2015 (endret) jeg jobber sjelden nattevakter og har bare jobbet to nattevakter på rad, men det med søvn før og etter jobb er veldig individuelt. du må nesten bare prøve deg frem. selv sover jeg ikke noe før nattevakt. altså jeg står opp til vanlig tid og sover ikke på dagen før jeg går på vakt. legger meg så klart til å sove etter nattevakta og da prøver jeg å sove 5-6 timer. Endret 13. januar 2015 av fresia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå