Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som vil bli sykepleiere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så mange som vil bli sykepleiere? Dere som har, vil, eller studererer sykepleie, hva gjør at dere valgte/velger denne utdanningen? :)

Anonymous poster hash: a404a...d27

Skrevet

Er vel fordi man kan jobbe med så mye forskjellig, og man er så godt som sikret jobb? :)

Anonymous poster hash: 8f2a5...d5f
Skrevet

Mange valgmuligheter og sikker jobb. Jeg ble sett ned på av mange venner og bekjente når jeg ble sykepleier, men pr i dag har jeg trygg og sikker jobb, mens de har korte vikariater eller lider under oljebransjens dårlige tider. Da er det greit å ha en mindre fancy utdanning og sikker inntekt. For øvrig holder jeg på med videreutdanning og da får jeg master, men det er sikkert ikke "godt nok" i manges øyne fordi det ikke er ett høyverdig fag.

Anonymous poster hash: 19925...6b5
  • Liker 1
Skrevet

Er vel fordi man kan jobbe med så mye forskjellig, og man er så godt som sikret jobb? :)

Anonymous poster hash: 8f2a5...d5f

Det finner man jo også i svært mange andre yrker da.

Anonymous poster hash: e75e4...6de

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to nære familiemedlemmer. Jeg tror nok at årsaken til en av dem, om ikke begge, er at man kan videreutdanne seg til for eksempel jordmor. Jordmor er jo en ganske samfunnsnyttig jobb å ha. :) Man må ha sykepleierutdannelse for å bli jordmor.

Mange kristne utdanner seg for å bli sykepleiere da det er en mulighet for å jobbe i utlandet slik at man kan utvide sin egen horisont også/komme tilbake til sine barndomstrakter dersom man er misjonærbarn. Dessuten er det ikke alle yrker det passer like godt å jobbe utenlands i dersom man ønsker å arbeide for en misjonsorganisasjon, men sykepleier har alltid vært og vil alltid være fornuftig i denne sammenheng.

Anonymous poster hash: 083b8...50f
Skrevet

Det virker jo utrolig givende da. Slitsomt og tungt, men givende. Jeg tenker at sykepleier er ett av få yrker der du kan avslutte vakten og virkelig føle med hele deg at du har gjort en forskjell.

Anonymous poster hash: 0205c...e3a
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde gode karakterer og kunne velge ganske fritt, men det var sykepleie valget falt på. Sykepleie forener så mange ulike grener i tillegg til sin egne sterke tradisjon.

Man har muligheter til å ta utrolig mange videreutdanninger og masterutdanninger i etterkant, og sykepleie i seg selv er veldig spennende.

Anonymous poster hash: eda09...a7b
  • Liker 1
Skrevet

Eg valde den utdanninga for eg jobba som ferievikar i nokre år, og stortrivdes! Virkelig givande, eg brenn virkelig for sjukepleiefaget, det er så givande!

Skrevet

Jeg valgte det fordi man har så mange muligheter, jeg visste ikke hva jeg ville bli, så jeg tenkte jeg like gjerne kunne bli sykepleier. Gud, som jeg angrer...

Anonymous poster hash: 9b893...4d7
Skrevet

Er det virkelig så bra da?

De jeg har hørt om har ikke fast jobb og hvis de har det så er det ikke 100% så da må spe på med ekstravakter osv. Mange som tar det bare fordi de ikke har andre muligheter og utdanningen er lett tilgjengelig som deltidsstudie.

I tillegg må man jobbe kveld, helg og ved høytider, så det er ikke alt som er positivt.

Men liker man det, er en omsorgsperson og trives med helserelatert arbeid så er det sikkert givende.

Anonymous poster hash: 23368...f45

• Liker 3
Skrevet

Gjør det ikke selv, men det blir bare mange fler eldre & syke, så det blir nok av jobber.

Nå bygges det også 2 nye store sykehus, blant annet ved Sarpsborg og Molde(?).

Anonymous poster hash: 16b33...eac
Skrevet

For noen jenter er nok sykepleier benkers- noe de absolutt greier. For de er flinke med folk, liker å hjelpe. Det er typisk jenteyrke som alle jenter klarer. Så dersom man ikke aner hva man vil, ja kan like godt bli sykepleier.

Tenker noen.

Tror mange ikke er klar over hvor tungt det kan være.

Anonymous poster hash: 8750d...a6b
  • Liker 1
Skrevet

Tror mange ikke er klar over hvor tungt det kan være.

Anonymous poster hash: 8750d...a6b

Eller hvor elendig lønnen er i forhold til innsats og arbeidsmengde.

• Liker 2
Skrevet

Hva er det som er så tungt med å være sykepleier, egentlig? Hører mange si det, men det er jo ikke akkurat et kroppsarbeids-yrke :klo: Eller mener menes det at det er psykisk tungt?

Er det tyngre enn andre yrker?

Skrevet

Jeg tror mange velger det fordi det er så vanlig og tilgjengelig. Mange unge jenter tenker at de vil jobbe med mennesker, de liker å vise omsorg, og da er sykepleier noe som raskt dukker opp som et alternativ. Det er relativt greit å bli det, utdanningen tilbys overalt og det er lett å få jobb, og det er forsåvidt mange muligheter senere. Jeg syns ikke det er så dårlig betalt, når man sammenlikner med mange andre liknende utdannelser (sosionom, barnehagelærer, vernepleier), de har en sterk forening.

Men jeg har inntrykk av at det er en veldig misfornøyd yrkesgruppe. Det er mye syt i media, og bitching både "oppover" og "nedover" i jobbhverdagen.

Anonymous poster hash: e8220...b8e
  • Liker 1
Annonse
Skrevet

Hva er det som er så tungt med å være sykepleier, egentlig? Hører mange si det, men det er jo ikke akkurat et kroppsarbeids-yrke :klo: Eller mener menes det at det er psykisk tungt?

Skrev et ganske utfyllende svar til deg som dessverre forsvant, for den kommentaren er noe av det mest uvitende jeg har lest på lenge, men tar kortversjonen.

Det er fysisk tungt å skulle stelle, støtte, løfte og flytte mennesker i flere situasjoner gjennom dagen, og stadig flere er overvektige. Det er ofte fysisk dårlig forhold med trange bad og flermannsrom, og det er ikke alltid man har hjelpemidler tilgjengelig, at hjelpemidlene får plass eller at heisen tar nok vekt (vår tåler bare 150 kg, vi har pasienter som veier mer enn det med jevne mellomrom). Det er ingen garanti for at pasienten samarbeider, de kan slå, stritte mot eller holde seg igjen slik at det blir tyngre for oss.

Det er psykisk tungt å skulle være støtte for alle i sykdom og sorg, ofte for mennesker med veldig dårlig innsikt, liten virkelighetsforståelse og totalt mangel på folkeskikk. Du er bossbøtten for alles frustrasjon over helsevesen, trygdesystem, fæle familieforhold og annet som er galt i samfunnet, og du skal ikke ta til motmæle for da er du frekk. Det er belastende å vite at pasientene ikke får god nok omsorg fordi du ikke har tid eller er for lite folk på jobb, det gir dårlig samvittighet. Det er fort gjort å overse noe, og det å gjøre feil kan få dramatiske konsekvenser. Det er lite takk og mye uberettiget kjeft, spesielt fra pårørende, ofte de som aldri gjør noe for mor eller far ellers i året, men som skal leke "den gode sønn" på sykehuset. Det er også en grunn til at snittalderen på sykepleiere på poster på sykehus er ganske lav, belastningen er rett og slett så stor at mange ikke orker kjøret mer enn noen år. Turnusbelastningen kan også være ganske drøy, og ta fysisk og psykisk på mange. Hvordan en reagerer på turnusjobbing er ikke mulig å vite uten å ha prøvd, men å snu døgnet flere ganger i uken er ingen drøm.

Jeg liker jobben min, men det er absolutt et tung yrke både fysisk og psykisk. De som sier det er et enkelt yrke for snille jenter som ikke vet hva de vil, bommer nok en del. Det er ikke uten grunn mange faller fra under studiet eller tar annen utdanning etter få år.

Anonymous poster hash: 19925...6b5

• Liker 7
Skrevet

Tunge løft, ubekvemme arbeidstider, løpe rundt hele dagen, knapt tid til å gå på dø, mye kroppsvæsker, psykisk tungt.

Kombinert med lav lønn så kan jeg ikke forstå at noen vil bli sykepleier. Er ekssykepleier selv.

Anonymous poster hash: 05c8f...1ed

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg valgt på ny hadde jeg ikke valgt sykepleie.

Skrevet

Jeg er glad i jobben min og føler at jeg gjør noe nyttig for andre, jeg føler meg absolutt ikke sett ned på av andre pga yrket mitt. (Bortsett fra her på KG da, her er visst sykepleiere det verste som er).

Men det er klart det er tungt, et godt svar av AB over her #16 ang det.

Det jeg liker best er at jeg faktisk gjør en forskjell for andre, både små og store.

Anonymous poster hash: 50197...6b1
Skrevet

Hadde jeg valgt på ny hadde jeg ikke valgt sykepleie.

Hva hadde du valgt da? :)

Anonymous poster hash: 0be4e...b0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...