AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #1 Skrevet 13. januar 2015 Vi bor i en relativt liten leilighet (50kvm). Vi har bare ett soverom. Hvor lenge kan vi bo her før vi må se etter noe større med et eget rom til barnet? Hva ville du gjort? Hva er stort nok? Anonymous poster hash: 9cdb8...f0a
Papirfly Skrevet 13. januar 2015 #2 Skrevet 13. januar 2015 Jeg personlig er av den oppfatning at det er veldig positivt å dele soverom så lenge som mulig, og så lenge som barnet ønsker det. Min datter (snart tre) har akkurat begynt å sove hele natten på eget rom, etter eget ønske. Jeg forstår ikke hvordan det har blitt en norm at barn skal sove på eget rom fra de er noen måneder gamle, hvis man ikke har behov for det. I vår familie har vi det best når vi alle sover nær hverandre. Det jeg umiddelbart tenker med din situasjon er derimot: 1. Har dere plass til sprinkelseng på deres soverom, eller er det kun plass til krybben babyen bruker de første månedene? 2. Har dere plass ellers i leiligheten til lek og krabbing? Barnets leker og utstyr kan fort ta litt plass om dere ikke har eget rom å ha det meste på. 3. Hva kan dere gjøre om det av en eller annen årsak ikke går å sove på samme rom? Om en av dere sliter med søvn og trenger å sove alene, eller om babyen er var for lyder? Hva om babyen har kolikk og en av foreldrene er avhengig av å få sove i fred om natten for å være uthvilt til neste dag? Hvis dere tar sjansen på at å dele soverom ikke vil by på problemer, og dere har nok plass til leker, krabbing og løping i leiligheten, så mener jeg det må gå fint å bli boende i et par år. Vi kunne klart oss med ett soverom helt til nå, i hvert fall. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #3 Skrevet 13. januar 2015 Må vel ikke ha eget rom før nærmere skolestart. Selv syntes jeg det var godt å flytte baby på eget rom når den var ca 6 uker. Fikk mye bedre søvn da. Anonymous poster hash: 089a0...50c 2
Gjest Flunka Skrevet 13. januar 2015 #4 Skrevet 13. januar 2015 Kjenner fler som bor i storstader og små leiligheter, og de deler rom med barna selv om noen av barna er 10-11 år De har gode planlösninger og idérike når det kommer til innredning
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #5 Skrevet 13. januar 2015 Det er vel ikke noen spesiell alder. Men man ønsker kanskje å ha litt alenetid med mannen, uten å måtte være musestille. Anonymous poster hash: 20a00...03a 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #6 Skrevet 13. januar 2015 Våre har ikke blitt flyttet på eget rom før de har vrt 18 mnd. Og da i et forsøk på bedre netter, noe som forsåvidt ikke funket. Ble heller mer slitsomt å måtte gå inn på et annet rom for å roe ned, gi smokk osv... Anonymous poster hash: aeeae...f04
Vival Skrevet 13. januar 2015 #7 Skrevet 13. januar 2015 Jeg personlig er av den oppfatning at det er veldig positivt å dele soverom så lenge som mulig, og så lenge som barnet ønsker det. Min datter (snart tre) har akkurat begynt å sove hele natten på eget rom, etter eget ønske. Jeg forstår ikke hvordan det har blitt en norm at barn skal sove på eget rom fra de er noen måneder gamle, hvis man ikke har behov for det. I vår familie har vi det best når vi alle sover nær hverandre. Det jeg umiddelbart tenker med din situasjon er derimot: 1. Har dere plass til sprinkelseng på deres soverom, eller er det kun plass til krybben babyen bruker de første månedene? 2. Har dere plass ellers i leiligheten til lek og krabbing? Barnets leker og utstyr kan fort ta litt plass om dere ikke har eget rom å ha det meste på. 3. Hva kan dere gjøre om det av en eller annen årsak ikke går å sove på samme rom? Om en av dere sliter med søvn og trenger å sove alene, eller om babyen er var for lyder? Hva om babyen har kolikk og en av foreldrene er avhengig av å få sove i fred om natten for å være uthvilt til neste dag? Hvis dere tar sjansen på at å dele soverom ikke vil by på problemer, og dere har nok plass til leker, krabbing og løping i leiligheten, så mener jeg det må gå fint å bli boende i et par år. Vi kunne klart oss med ett soverom helt til nå, i hvert fall. Helt enig med deg! Har en toåring som fremdeles deler rom med oss. Vi har to soverom, men fordi han fremdeles viser at han trenger nærhet om natten, har vi valgt å gjøredet slik. Vi synes også det er veldig koselig, da mannen jobber lange dager og ofte ikke ser ham på dagen. Vi tenker at det kommer naturlig og at han selv vil kjenne på behovet av å være stor gutt å sove på eget rom 1
Hedda-78 Skrevet 13. januar 2015 #8 Skrevet 13. januar 2015 Man må jo ingenting, egentlig. Det er jo dere som føler på dette. Det kommer jo også an på deres økonomi, leilighetens fasiliteter ellers, og personligheten til dere og barnet. Hvordan skal dere beholde vettet hvis dere får et kolikkbarn? Det finnes jo like mange varianter som det finnes foreldre, naturligvis, men som tommelfinger-regel kan man vel si at det er vanligst at babyen sover på foreldrenes soverom til nattammingen er over (vanligvis rundt 6-10 mnd). Noen sover på eget rom fra dag 1, noen sover på foreldrenes rom til oppi skolealder, men dette er vel ikke det som er vanligst akkurat. Man skal jo pleie ekteskapet litt også etter hvert, og vi var leie av "stilleleken" lenge før ettårsdagen. Har dere økonomi til det, ville jeg ha kjøpt ny leilighet før barnet ble født. Har dere ikke økonomi til det, kan dere drøye det helt til 5-års alder uten at det virker sært.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå