Gå til innhold

Mange som "jukser" på trening

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er ofte på treningssenter, opptil flere ganger i uka, og har lagt merke til kjønnsforskjeller ang. det å være målrettet. Gutta er som regel mer strukturerte på trening, de (fleste) er der for å nettopp trene. Mange jenter tar lettere på det. Mange bruker tredemølla til å gå, eventuelt løpe relativt sakte, eller løpe fort, men da med nok av pauser. Jeg for min del løper relativt raskt på tredemølla (12+ km/t), og på de lengste løpeøktene, hvor jeg da løper opp mot 40 min sammenhengende (alltid sammenhengende, uten pauser, med gradvis økende tempo) må jeg vri opp tøyet etterpå. For all del, noen jenter jobber hardt og blir skikkelig varme, men har inntrykk av at seriøsiteten til mange av jentene ikke er på nivå med gutta. Flere ganger har jeg også opplevd at noen kakler og skravler så høyt at det rett og slett blir forstyrrende. Hvorfor er det slik?

Endret av sjonkelrolf
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, min selvdisiplin på treningssenter er lik null. Har derfor begynt med en sport i stedet for, for akkurat som gruppetime blir man da tvunget til å gjennomføre alt :)

• Liker 2
Gjest caramiacaramella
Skrevet

Jeg synes det blir for dumt å henge seg opp i hva andre driver med på trening. Det har vel ikke noe med deg å gjøre om noen jenter på treningssenteret tar det mer med ro enn noen gutter? De andre på treningssenteret ditt har jo betalt medlemsskapet sitt akkurat som deg, og hva de velger å gjøre på trening er da helt deres sak.

For øvrig kan det være mange grunner til at noen går eller løper sakte på tredemølle - selv sliter jeg med ankelskader og kan derfor ikke løpe på hardt grunnlag slik som på tredemøllen. Jeg velger allikevel å gå på tredemøllen i begynnelsen av treningsøkten for å varme opp, og pleier da å ha ganske mye inklinasjon. Dette er jo bare helt i begynnelsen av treningsøkten, og jeg ville blitt litt irritert om andre på treningssenteret gjorde seg mye tanker rundt dette og så for seg at jeg ikke gjorde en ordentlig innsats på trening.

Skrevet

Syns det kun er smågutter som kakler og sitter på hver sin benk og gjør en øvelse hvert 15. Minutt der jeg trener!

• Liker 23
Skrevet

Det jeg irriterer meg over er mannfolka som står å flekser i speilet halve tida.

Anonymous poster hash: 38eb3...f37
  • Liker 26
Skrevet

Det jeg irriterer meg over er mannfolka som står å flekser i speilet halve tida.

Anonymous poster hash: 38eb3...f37

Jeg bruker speilet for å se at jeg løfter riktig, da jeg nesten bare bruker frivekter når jeg trener styrke. Bedre effekt enn med apparater. Hva mener du med "fleksing", da?

Syns det kun er smågutter som kakler og sitter på hver sin benk og gjør en øvelse hvert 15. Minutt der jeg trener!

Ikke det inntrykket jeg har fått i hvert fall, er på treningssenter opptil 4-5 ganger/uke. Og jeg kjører 90 sek. pause mellom hvert sett, så her er det ikke noe slendrianstil.

• Liker 1
Skrevet

Er ofte på treningssenter, opptil flere ganger i uka, og har lagt merke til kjønnsforskjeller ang. det å være målrettet. Gutta er som regel mer strukturerte på trening, de (fleste) er der for å nettopp trene. Mange jenter tar lettere på det. Mange bruker tredemølla til å gå, eventuelt løpe relativt sakte, eller løpe fort, men da med nok av pauser. Jeg for min del løper relativt raskt på tredemølla (12+ km/t), og på de lengste løpeøktene, hvor jeg da løper opp mot 40 min sammenhengende (alltid sammenhengende, uten pauser, med gradvis økende tempo) må jeg vri opp tøyet etterpå. For all del, noen jenter jobber hardt og blir skikkelig varme, men har inntrykk av at seriøsiteten til mange av jentene ikke er på nivå med gutta. Flere ganger har jeg også opplevd at noen kakler og skravler så høyt at det rett og slett blir forstyrrende. Hvorfor er det slik?

Du kan ha vært uheldig med ditt treningssenter. Min erfaring er annerledes. På sentrene jeg frekventerer er det selvsagt noen, av begge kjønn, som hovedsakelig diller rundt (spesielt nå etter nyttår). De aller fleste ser for øvrig ut til å trene relativt strukturert, og det er nok av jenter/kvinner som løper fort og løfter tungt.

Skal innrømme at jeg sjelden ser kvinner svette like mye som menn, men kvinner svetter vel gjerne litt mindre enn menn.

Ellers trener ikke alle av samme grunn. Noen trener for å pushe seg, andre driver med vedlikeholdstrening. Jeg gidder ikke henge meg opp i hva folk gjør, så lenge de har normal etikette.

• Liker 10
Skrevet

Jeg løper kun på mølle så langt, og er nok en av de sakte-løperne. Men det er fordi jeg er utrent. Jeg klarer ikke løpe lengre eller raskere enn jeg allerede gjør... jeg blir gjerne ikke så svett, men jeg blir sliten.

Anonymous poster hash: 66ad3...0e3

• Liker 24
Skrevet

Du kan ha vært uheldig med ditt treningssenter. Min erfaring er annerledes. På sentrene jeg frekventerer er det selvsagt noen, av begge kjønn, som hovedsakelig diller rundt (spesielt nå etter nyttår). De aller fleste ser for øvrig ut til å trene relativt strukturert, og det er nok av jenter/kvinner som løper fort og løfter tungt.

Skal innrømme at jeg sjelden ser kvinner svette like mye som menn, men kvinner svetter vel gjerne litt mindre enn menn.

Vel, er jevnlig innom flere sentere, kommer an på hva jeg skal eller hvor jeg er i byen. Det med intensitet er noe jeg bare er nysgjerrig på. Det er verre når det nesten blir syklubbtendenser, da er det forstyrrende.

Skrevet

Vel, er jevnlig innom flere sentere, kommer an på hva jeg skal eller hvor jeg er i byen. Det med intensitet er noe jeg bare er nysgjerrig på. Det er verre når det nesten blir syklubbtendenser, da er det forstyrrende.

Intensitet kan være vanskelig å måle. Hva vil du si er et godt mål på dette?

Elelrs er jeg enig i at syklubbtenddenser er forstyrrende, heldigvis er dette noe jeg sjelden opplever.

Skrevet

Skjønner at mye prating er irriterende, men når det gjelder intensitet vil vel folk ta det på sitt eget nivå. Bedre at de trener litt enn ingenting vel? Jenter trener gjerne for å holde vekten, eller for å gå ned i vekt, mens gutter ofte trener for å bli muskuløse. Muskler krever jo mer intensitet enn det gjør å gå ned i vekt.

Anonymous poster hash: aa688...cf8

• Liker 2
Gjest Daenerys
Skrevet (endret)

Man kan ikke gå fra å ikke kunne jogge til å jogge 40 min sammenhengende på en dag. Du vet heller ikke hvor god form personen er i, eller om den gåturen på mølla er alt en kronisk syk person orker.

Så lenge man trener så syns jeg det er bra, alle må ikke være målrettede fitnessmennesker :)

Endret av Daenerys
Skrevet

Jeg legger aldri merke til hva andre gjør mens jeg er på trening, og bemerker meg i alle fall ikke atferdstenser på kjønnsnivå.

Men det er vel bare meg :P

• Liker 11
Skrevet

Det er kjedeligt å trene, (Helst ikke bevege meg i det hele tatt). Da jeg gikk på treningsenteret brukte jeg bare å gå på treningsmølla, mens jeg så på tv.

Skrevet

Jeg har aldri skjønt hvorfor folk reagerer på dette. Det er en grei måte å se etter framgang når det gjelder deffing og/eller økt muskelmasse. Styrketrening er også stort sett mest hvile, da kan man vel like godt flekse mellom sett hvis man finner det godtbefinnende.

Skrevet

Jeg ser også av og til folk som jeg tenker "de der får ikke særlig effekt av treningen", men de er jo faktisk på trening istedet for å sitte i sofaen, så det er jo noe. Er ellers en av de som kan bli tatt for å trene "dårlig" for tiden fordi jeg må trene lett pga en skade jeg har pådratt meg. Så det er litt farlig å dømme folk. Det er mange måter å trene på, og man bør faktisk ikke ha full intensitet hver eneste gang man trener.

Men når folk henger på apparatene og skravler og bruker MYE tid når det er mange andre der som ønsker å få trent og gjerne bruke de apparatene så blir jeg irritert.

Ellers er jeg en kvinne som "svetter som en mann" når jeg trener hardt. Det er nok litt kjønnsforskjeller, men på harde treningstimer er vi da mange kvinner som blir søkkvåte av svette også.

Anonymous poster hash: aa673...1a4
  • Liker 3
Skrevet

DETTE er grunnen til at jeg ikke trener på treningssentre lenger men heller utendørs. Følte at folk glodde og mente mye om hvordan jeg trente (uten å si noe direkte). Så hadde jeg visst rett i det, da..

Folk trener forsiktig av ulike grunner. De kan ha en sykdom eller belastningsskader eller hva vet jeg. Kanskje de trener seg opp ett lang tids sykdom og må ta det rolig i starten. Utrolig at noen orker å holde oversikt over hvordan andre folk trener.

Anonymous poster hash: 34250...670
  • Liker 10
Skrevet

Jeg synes det blir for dumt å henge seg opp i hva andre driver med på trening. Det har vel ikke noe med deg å gjøre om noen jenter på treningssenteret tar det mer med ro enn noen gutter? De andre på treningssenteret ditt har jo betalt medlemsskapet sitt akkurat som deg, og hva de velger å gjøre på trening er da helt deres sak.

For øvrig kan det være mange grunner til at noen går eller løper sakte på tredemølle - selv sliter jeg med ankelskader og kan derfor ikke løpe på hardt grunnlag slik som på tredemøllen. Jeg velger allikevel å gå på tredemøllen i begynnelsen av treningsøkten for å varme opp, og pleier da å ha ganske mye inklinasjon. Dette er jo bare helt i begynnelsen av treningsøkten, og jeg ville blitt litt irritert om andre på treningssenteret gjorde seg mye tanker rundt dette og så for seg at jeg ikke gjorde en ordentlig innsats på trening.

Jeg har også måttet gå på mølla det siste halvåret. Kunne sikkert gått en tur i stedet, men vil ikke slutte med vanen å være på senteret og trenger også å bruke noen apparater for å trene opp skaden. Så da tar jeg gåturen i sammenheng med apparatene.

• Liker 4
Skrevet

DETTE er grunnen til at jeg ikke trener på treningssentre lenger men heller utendørs. Følte at folk glodde og mente mye om hvordan jeg trente (uten å si noe direkte). Så hadde jeg visst rett i det, da..

Folk trener forsiktig av ulike grunner. De kan ha en sykdom eller belastningsskader eller hva vet jeg. Kanskje de trener seg opp ett lang tids sykdom og må ta det rolig i starten. Utrolig at noen orker å holde oversikt over hvordan andre folk trener.

Anonymous poster hash: 34250...670

Jeg vil tro at de færreste glor, men det vil ikke si at de ikke registrerer det som skjer rundt seg. For øvrig har man lov til å ha en oppfatning av miljøet, akkurat som du har det også ved å si at du følte at folk glodde og mente noe om treningen din.

De aller fleste har nok med sin egen trening, men det er klart at noen gjør litt ekstra ut av seg, og dermed også blir spesielt lagt merke til. For min del skal derimot mye til for å bli husket spesielt, men jeg kan likevel mene noe om hvilke tendenser jeg har registrert på mitt senter.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Man kan ikke gå fra å ikke kunne jogge til å jogge 40 min sammenhengende på en dag. Du vet heller ikke hvor god form personen er i, eller om den gåturen på mølla er alt en kronisk syk person orker.

Så lenge man trener så syns jeg det er bra, alle må ikke være målrettede fitnessmennesker :)

Har sett mange som ser "fit" ut som legger ned liten innsats. Men som sagt, dette er av ren nysgjerrighet. Man skulle da tro at når man er på treningssenter, så er man der for å trene? Og jeg har vært i dårlig form selv. Men jeg klarte da å presse meg selv til en halvtime, selvfølgelig i et lavere tempo. Og jeg var ordentlig sliten etter løpeturen. Man må jo strekke seg litt lenger for hver gang. Hele tiden flytte grenser, utvikle seg. Sånn er det med alt.

Skjønner at mye prating er irriterende, men når det gjelder intensitet vil vel folk ta det på sitt eget nivå. Bedre at de trener litt enn ingenting vel? Jenter trener gjerne for å holde vekten, eller for å gå ned i vekt, mens gutter ofte trener for å bli muskuløse. Muskler krever jo mer intensitet enn det gjør å gå ned i vekt.

Anonymous poster hash: aa688...cf8

Vel, det er få ting som er så effektivt som løping for å holde vekta. Og da er det vel viktig å holde en høy intensitet ift. den kapasiteten man har? Å småjogge gir lite resultater. Variert trening er viktig, selv trener jeg både styrke og kondisjon.

Intensitet kan være vanskelig å måle. Hva vil du si er et godt mål på dette?

Elelrs er jeg enig i at syklubbtenddenser er forstyrrende, heldigvis er dette noe jeg sjelden opplever.

Når du ser at personen har nedlagt en god innsats, i form av at personen har litt rødfarge i ansiktet. For min del er syklubbtendenser noe jeg dessverre regelmessig opplever. Og det er som regel jenter som holder på med dette. Et eksempel er hvis jeg løper på tredemølla og det f.eks. er to-tre jenter som går eller jogger lett, evt. tvinner på elipsemaskin i umiddelbar nærhet og holder syklubb, så er det utrolig forstyrrende, når jeg gjerne holder høy intensitet og skal prøve å komme meg igjennom økta. Joda, det er flere gutter/menn som også prater sammen, men det er som regel langt mindre forstyrrende, og som sagt er gutta/mennene mye mer fokusert på selve treningen.

Jeg har aldri skjønt hvorfor folk reagerer på dette. Det er en grei måte å se etter framgang når det gjelder deffing og/eller økt muskelmasse. Styrketrening er også stort sett mest hvile, da kan man vel like godt flekse mellom sett hvis man finner det godtbefinnende.

Fleksing er noe jeg heller gjør foran speilet på badet mitt hjemme.

Endret av sjonkelrolf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...