Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vil egentlig økonomi si? Og hvorfor synker oljeprisen og kursen i norge? noe med saudi arabia og usa. Forstår meg ikke helt på økonomi.

Anonymous poster hash: a9971...98c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det kan være til trøst: Det gjør heller ikke økonomene. :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Hva vil egentlig økonomi si? Og hvorfor synker oljeprisen og kursen i norge? noe med saudi arabia og usa. Forstår meg ikke helt på økonomi.

Anonymous poster hash: a9971...98c

Oljeprisen synker på grunn av større tilbud og mindre etterspørsel. Vi har fått større tilbud av olje,blant annet på grunn av skiferoljeproduksjonen i USA og mindre etterspørsel, på grunn av de økonomiske problemene rundt om i verden.

Man kan se dette på prisene på futureskontrakter av olje.

En futureskontrakt betyr at man bestiller olje for levering en gang i fremtiden. Det koster å lagre olje, så når man bestiller en futureskontrakt, så betaler man egentlig for både oljen og lagringen. Normalt er derfor en futureskontrakt dyrere enn en kontrakt for levering umiddelbart. At futureskontrakten er dyrere enn en umiddelbar levering, kalles «contango» på finansspråket.

Noen ganger hender det at olje for umiddelbar levering er dyrere enn en futureskontrakt. Dette kalles «backwardation» på finansspråket, og er vanligvis et tegn på at det er knapphet på olje for levering.

I mai var olje levert umiddelbart nesten $ 5 dyrere enn olje levert i fremtiden. Dette tyder på knapphet i olje i mai. Nå er det motsatt, olje levert umiddelbart er $ 3 billigere enn olje levert i fremtiden. Det viser at markedet har snudd fra mangel på olje til overflod på olje.

Crude%20Futures%20Speads.png

(Graf fra Zerohedge)

Denne grafen viser at det er overflod på olje, og det betyr at oljeprisen kommer til å fortsette å synke. Neste støttenivå for oljeprisen ligger i området 31 – 35 dollar, og jeg forventer at oljeprisen kommer til å synke ned mot dette nivået.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...