Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen måte å få en komplett oversikt over gjeld på?

Dette fremstår kanskje uorganisert, men jeg har nettopp sett igjennom alle mine tall hos Skatteetaten og jeg synes summen som er satt opp som total gjeld er veldig stor...

Jeg har boliglån og jeg vet jo hva dette er. Dobbeltsjekket hos Lånekassen hva som er mitt totale studielån. I tillegg har jeg noe forbruksgjeld, dette blir gradvis betalt ned og er mindre enn det var.

Men totalt kan jeg ikke se at det stemmer. Skal jeg kontakte Skatteetaten og be dem om en mer detaljert beskrivelse av hvor tallene kommer fra?

Anonymous poster hash: c88f8...767
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Snakker du om tallene på skattekortet? For de er jo bare et anslag om hva de TROR du vil ha i gjeld ved årsslutt 2015.

Du får vel årsoversikt nå i januar fra alle dine kreditorer. Disse danner grunnlag for selvangivelsen for 2014.

Det finnes ikke noe felles gjeldsregister i Norge.

Endret av nojac
Skrevet

Snakker du om tallene på skattekortet? For de er jo bare et anslag om hva de TROR du vil ha i gjeld ved årsslutt 2015.

Du får vel årsoversikt nå i januar fra alle dine kreditorer. Disse danner grunnlag for selvangivelsen for 2014.

Det har vært foreslått slikt register, og med den manglende oversikt over egen total gjeld enkelte synes å ha burde det kanskje vært etablert et slikt register...

Anonymous poster hash: 2c708...860

• 3 uker senere...
Skrevet

Har ikke mottatt årsoversikter faktisk.

Generelt har jeg et ok system. Har tatt vare på alle papirer og lånekassens gjeld er lett tilgjengelig via deres nettsider. Har noe forbruksgjeld og dette har jeg betalingsplaner på, samt opprettet et system i excel for å holde oversikt over nedbetaling. Folkeregistrert adresse er korrekt og det er ingen grunn til at jeg ikke skulle motta evt. regninger.

Vil ikke si at jeg er rotete når det gjelder penger og oversikt, selvsagt med unntak av mitt uansvarlige 18årige jeg som tok opp kredittkort i utgangspunktet.

Likevel stusser jeg over gjeldsmengden jeg er satt opp med. Er informert om mitt boliglån, studielån og det er ikke som om jeg har tatt opp et annet kredittkort jeg har glemt.

Anonymous poster hash: c88f8...767

Skrevet

Det er veldig mange som legger årsoppgavene i mailsystemet i sin bank, f eks ligger årsoppgaven min fra Gjensidige inne på min profil hos dem. Får ikke i postkassen lenger.

Min anbefaling, sjekk selvangivelsen din fra i fjor. Der vil de stå hvem gjelden din er hos og hva den var ved årsslutt 2013.

Anonymous poster hash: 36b91...c44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...