AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #1 Skrevet 12. januar 2015 Jeg er en svært kraftig jente som har ett nyttårsforsett. Jeg vil også være en av de som kan løpe langt. Jeg vil bare ha den muligheten. Jeg vil klare å løpe en mil eller jogge da innen juni. Jeg leste om en mann som klarte å løpe oslomarathon selv han var stor og kraftig. Da vil jeg i hvertfall klare å løpe 10 km. Jeg bare lurte på, hvordan skal en som er så uerfaren som meg begynne? Har dere noen tips? Anonymous poster hash: 3d8b5...dfe
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #2 Skrevet 12. januar 2015 Må legge til at jeg aldri har løpt før, og tror ikke jeg klarer å løpe en km. Anonymous poster hash: 3d8b5...dfe
eglikarsaft Skrevet 12. januar 2015 #3 Skrevet 12. januar 2015 Har samme nyttårsforsett som deg! Begynte selv å løpe litt i november, og for min del var det intervaller jeg startet med og som gjorde at kondisjonen ble bedre. Ikke lenger etter klarte jeg å jogge/løpe 3 km uten stopp. Så prøv å gå litt og løp litt om hverandre og prøv å presse deg selv til å springe en distanse uten stopp.
miyazaki Skrevet 12. januar 2015 #4 Skrevet 12. januar 2015 Dette har jeg også lyst til! Mila på under en time!
Gjest Runforit Skrevet 13. januar 2015 #5 Skrevet 13. januar 2015 Start med dette løpeprogrammet og jobb videre mot mila derfra:http://www.c25k.com/c25k_norwegian.html 1
Gjest Cevita Skrevet 13. januar 2015 #6 Skrevet 13. januar 2015 Dette går bra! Jeg hadde aldri løpt en km før, og startet med å trene i juni. I august klarte jeg å jogge en mil og vel så det. Jogger ikke så fort altså, men jeg klarer hvertfall å jogge over en mil i strekk uten å måtte stoppe, og er fornøyd med det! Måten jeg klarte det på: En kollega prøvde å få til at vi dro en gjeng til kk-mila og løp. Jeg syntes det hørtes skummelt og uoverkommelig ut, men ble alikevel inspirert til å være med, og hadde da en konkret dato å jobbe mot (5km meldte jeg meg på) Begynte med 30days shred for å komme i bedre generell form. Prøvde meg på noen korte løpeturer, og merket raskt forbedring! Klarte fort å jogge en km sammenhengende, og så ble det to km og så ble det enda mer, og tilslutt løp jeg "runden min" på 4 km. Gull verdt med en treningsapp følger med på dette, (endomondo eller runkeeper feks) og en hund man kan løpe med. Syklet lange turer, fordi jeg synes det er hyggelig. Var på ferie i sommer og hadde løpepause, derimot gikk og gikk og gikk og gikk jeg masse uten å bruke mye buss/taxi (shopping og sightseeing). Og så, når jeg var hjemme igjen skulle jeg ta en løpetur med bikkja . Jeg satte på endomondo og begynte å løpe (skulle løpe runden min på 4km) , men når jeg var nesten hjemme så kjente jeg at jeg egentlig ikke var så sliten, så jeg klarte nok på jogge litt til, og slik fortsatte jeg på den turen til jeg hadde løpt 1 mil. Kan tro jeg var stolt av megselv da! Jeg som for kort tid siden ikke hadde klart å løpe en kilometer en gang :-) 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #7 Skrevet 13. januar 2015 Dette er mitt mål også! Tror aldri jeg har løpt lenger enn 5 km. Men når Truls Svendsen klarer å løpe halvmaraton da skal pokker meg jeg klare 1 mil! Anonymous poster hash: ce483...255
Engel Skrevet 13. januar 2015 #8 Skrevet 13. januar 2015 Dette klarer du! Sett opp noen delmål, feks å klare å løpe 5 km sammenhengende i april. Begynn med å gå turer i godt tempo med noen løpeintervaller, og gå gradvis over til mer og mer løping/jogging. Når du klarer løpe 5 km sammenhengende så er det ikke langt igjen til mila. Men finn gjene et program å følge, det kan være greit for å komme igang. Det finnes mange gode på nettet. Ta gjerne et 5km program først.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #9 Skrevet 13. januar 2015 Men hvordan gå frå 5k til 10k? Noen som vet?Anonymous poster hash: ac876...36a
Engel Skrevet 13. januar 2015 #10 Skrevet 13. januar 2015 progam 5 km program 10 km Som eksempel. Har ikke prøvd disse selv.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #11 Skrevet 13. januar 2015 Tusen takk for svar dere! Dette gir meg skikkelig motivasjon! Skal prøve meg på den couch to 5k nå! Anonymous poster hash: 3d8b5...dfe
Poserose Skrevet 13. januar 2015 #12 Skrevet 13. januar 2015 Jeg orka så vidt å løpe til bussen før, så begynte jeg å jogge med ei venninne. Var en del gåing innimellom i starten men det gikk bedre utrolig fort! Jeg bare tok en joggetur nå og da egentlig og etter et par måneder klarte jeg å jogge 1 mil på 1 time. Kan være at jeg bare har flaks da. Men det viktigste er hvertfall at du jogger et par ganger i uka
summerrain Skrevet 13. januar 2015 #13 Skrevet 13. januar 2015 Hvor ofte jogger/løper dere i uka? eller gjorde i begynnelsen?
Maximillian Cohen Skrevet 13. januar 2015 #14 Skrevet 13. januar 2015 (endret) Det første du må lære deg er å bli sliten. Samme hvor langt du skal løpe, samme hvor godt trent du er, så er det tungt, du vil bli sliten og det vil være vondt...er det ikke det, har du ikke løpt raskt nok (dette gjelder ikke nødvendigvis treningsturer). Med dette mener jeg IKKE at du skal presse deg gjennom smerte som følge av belastningsskader. Tren teknikk og få nok km i beina til at du tåler belastningen, men ikke gi deg bare fordi melkesyren spruter ut av ørene dine. Det blir aldri lettere, men det vil gå raskere! Når det kommer til treningen så er det en kombinasjon av harde intervaller, middels harde mellomdistanseøkter og rolige (veldig rolige) langturer som fungerer best. Helt i begynnelsen burde du imidlertid bare fokusere på teknikk og rolige turer for å venne deg til løpingen. Endret 13. januar 2015 av Maximillian Cohen 1
Engel Skrevet 14. januar 2015 #15 Skrevet 14. januar 2015 Hvor ofte jogger/løper dere i uka? eller gjorde i begynnelsen? Er man helt utrent kan det hende 2 ganger i uka holder i starten, og jeg ville holdt det til maks 3 ganger i uka i allefall. Kan man få løpt på annet underlag enn asfalt så er det også en fordel. Og invester i gode sko!
Gjest UngMann1986 Skrevet 14. januar 2015 #16 Skrevet 14. januar 2015 Start med dette løpeprogrammet og jobb videre mot mila derfra:http://www.c25k.com/c25k_norwegian.html Jeg synes dette programmet så veldig bra ut. Bare husk at hvis øktene blir for tøffe for deg, tar du den uka på nytt, før du går videre i programmet. Kan også hende at du bør ta et par uker med bare rask gange i 30 minutter, før du starter programmet. Det kommer an på hvordan form du er i fra før.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #17 Skrevet 14. januar 2015 Start med dette løpeprogrammet og jobb videre mot mila derfra:http://www.c25k.com/c25k_norwegian.html Jeg holder på med programmet nå. Er på uke 5 nå. Trodde aldri jeg skulle klare den første dagen, 5 min jogg 3 ganger. Men sannelig gikk det. I dag hadde jeg dag 2 på uke 5, 2x 8 min jobb. Jeg klarte det!!!! Men dag 3, med 20 min jogg, vil jeg klare det?? Anonymous poster hash: 8e0fd...2fc
Gjest UngMann1986 Skrevet 14. januar 2015 #18 Skrevet 14. januar 2015 Jeg holder på med programmet nå. Er på uke 5 nå. Trodde aldri jeg skulle klare den første dagen, 5 min jogg 3 ganger. Men sannelig gikk det. I dag hadde jeg dag 2 på uke 5, 2x 8 min jobb. Jeg klarte det!!!! Men dag 3, med 20 min jogg, vil jeg klare det?? Anonymous poster hash: 8e0fd...2fc Høres jo veldig lovende ut Hvis ikke du klarer det, så tar du bare uke 5 på nytt i neste uke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå