Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Skrållan - ikke innlogget
Skrevet

Har så sansen for sør-amerikansk fortellerstil, men synes det er vanskelig å finne bøker/forfattere. Noen som har tips til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går ut i fra du allerede har lest det som er av Isabel Allende?

Hennes bøker gir magiske leseropplevelser, i alle fall i min verden.

:)

Skrevet
Går ut i fra du allerede har lest det som er av Isabel Allende?

Hennes bøker gir magiske leseropplevelser, i alle fall i min verden.

:)

:Nikke: Hvis ikke må du lese "Åndenes hus" pronto!

Skrevet

les gabriel garcia marques (staving?), med "hundre års ensomhet". også isabel allende, selvsagt.

Skrevet

Hei, jeg tror også det er Gabriel Garcia Marquez (?) som har skrevet "Under en lilla måne". Den er god!

-siina-

Gjest Espera
Skrevet

Takk for svar!

Lest det meste jeg har kommet over av Isabel Allende ja - nydelige bøker! Også lest noe av Laura Esquivel og en forfatter jeg ikke husker navnet på, men han skrev boken filmen Postmannen er basert på...

Gabriel Garcia Marquez var et godt tips!!!

Gjest Virvel
Skrevet

Jeg har faktisk lest Como agua para chocolate (Hjerter i chili på norsk?) av Laura Esquivel på spansk. Måtte slå opp sånn ca hvert tredje ord, og hadde det ikke vært for at jeg hadde sett filmen først, hadde jeg vel ikke skjønt bæret, men jeg tror det var en fin bok! :ler:

Hva med Paulo Coelho, forresten?

Gjest Gjesta
Skrevet
..og en forfatter jeg ikke husker navnet på' date=' men han skrev boken filmen Postmannen er basert på... [/quote']

Pablo Neruda?(eller noe sånt?)

Skrevet
Hei' date=' jeg tror også det er Gabriel Garcia Marquez (?) som har skrevet "Under en lilla måne". Den er god![/quote']

Boken du nevner er skrevet av en norsk forfatter som heter Aksel Fugelli. Handlingen foregår riktig nok i Brasil, men kan ikke sies å være representativ for "søramerikansk fortellerstil".

Gabriel Garzia Marques er imidlertid et veldig godt råd, og han har skrevet flere geniale bøker. "100 års ensomhet" ble nevnt, men prøv også "Kjærlighet i koleraens tid". Den er helskjønn!

Et annet tips er "Muskat" av Kristin Valla. Hun er en norsk forfatter som har latt seg inspirere av latinamerikansk "magisk realisme". Fin bok!

Gjest gjest1
Skrevet

Så har du jo selvsagt Paulo Coehlo fra Brasil med sine fabler og ymse annet.

Gjest Anonymous
Skrevet
les gabriel garcia marques (staving?)' date=' med "hundre års ensomhet". også isabel allende, selvsagt.[/quote']

Førstnevnte er en av mine favoritter, men Isabel Allende synes jeg er litt oppskrytt. Et annet tips er Julia Alvarez! Husker at jeg likte henne veldig godt før i tiden.

Skrevet

Jeg hadde en "latinamerikansk periode" for noen år siden, og da leste jeg bl.a. et par bøker av den peruvianske forfatteren Mario Vargas Llosa. "Rigobertos notatbøker" og "Death in the Andes" (Lituma i Andesfjellene heter den vel på norsk).

Søk på google så får du opp mer info - jeg må lære meg å legge inn lenker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...