Gå til innhold

Hvilken hudtilstand og hvilken hudtype har jeg?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har vært i villrede om dette i flere år, og for å være ærlig så aner jeg ikke. Jeg har lest side opp og side ned av diverse blogger, artikler, andre forum osv uten å bli klokere. Er det noen her som har peiling på dette?

Saken er egentlig den at jeg skal kjøpe meg ny fuktighetskrem, og må hvite hvilken hudtilstand jeg har for å kunne velge mellom den som er for dehydrert hud og den som er for tørr hud.

Jeg tror disse finnes:

Hudtyper: normal, fet, tørr, kombinert. (?)

Hudtilstander: dehydrert hud vs tørr hud (?)

Beskrivelse av min hud:

Etter dusj føles ansiktet stramt, og om jeg ikke tar på hudkrem fortsetter den følelsen. Jeg bruker derfor alltid hudkrem. Sliter likevel med at huden min utover dagen blir blank / ser fett ut. Den ser blank ut uansett: både om jeg kun bruker hudkrem, og om jeg slenger på resten av sminken min (mineralfoundation og blush). Må bruke mye mattende pudder ofte flere ganger utover dagen for å holde det litt i sjakk. Blir mest blank i T-sonen, men bruker litt mattende pudder ellers i ansiktet også.

Jeg har slitt med kviser i mange, mange år. Nå er det mest hudormer (slike svarte) og hvite komedoner som plager meg. Jeg får altså ikke lenger noe særlig med klassiske kviser. Nesen er stappfull av svarte komedoner. Jeg får av og til svarte komedoner på kinnene, men som regel er det kun hvite komedoner der (som ikke kan ses godt, de ligger mer under huden og kommer frem dersom jeg klemmer). Pannen er helt ødelagt av arr, men også der har jeg kroniske svarte hudormer / også hvite overalt.

Jeg føler huden min lett får "linjer". Om jeg sover litt feil får jeg ofte puteavtrykk i ansiktet. Leste et sted at det var en indikasjon i en av retningene.

Jeg føler egentlig ikke porene mine i ansiktet er særlig store, med unntak av nesen hvor de kan ses ganske godt. Huden min har lett for å flasse året rundt, men ENDA mer i vinterhalvåret. Må pøse med med ulike masker etc for å holde det i sjakk..

Er det i det hele tatt mulig å bli klok av dette?

Anonymous poster hash: bc0e7...47b
Skrevet

Høres ut som du har kombinasjonshud og fuktfattig hudtilstand. Veldig typisk for oss med fuktfattighud å bli stram etter dusjing.

Beste er vel å dra til en hudpleier å få en hudanalyse. De vet :)

Anonymous poster hash: 468bf...038
Skrevet

Høres ut som du har kombinasjonshud og fuktfattig hudtilstand. Veldig typisk for oss med fuktfattighud å bli stram etter dusjing.

Beste er vel å dra til en hudpleier å få en hudanalyse. De vet :)

Anonymous poster hash: 468bf...038

Takk for svar, er vanskelig å finne ut av. Ser at hudkremen jeg har brukt lenge nå er ment for dehydrert hud, så den burde jo passe godt dersom den passet hudtilstanden min... men føler den ikke gjør det. Trekker dårlig inn. Mulig jeg bare kjøper to kremer laget for hver av tilstandene, og så prøver begge ut. Litt kjipt å bruke 500,- ekstra på det, men men.

Skrevet

Takk for svar, er vanskelig å finne ut av. Ser at hudkremen jeg har brukt lenge nå er ment for dehydrert hud, så den burde jo passe godt dersom den passet hudtilstanden min... men føler den ikke gjør det. Trekker dårlig inn. Mulig jeg bare kjøper to kremer laget for hver av tilstandene, og så prøver begge ut. Litt kjipt å bruke 500,- ekstra på det, men men.

Jeg tror jeg har samme problem som deg, jeg har en sensitiv kombinasjonshud og har vært til hudpleier.

Der ba jeg om hjelp mot uren hud, men da hun så på huden min fikk jeg fuktmaske i stedet. Hun sa at huden min produserer fett og blir uren fordi den er tørr og sensitiv.

Har brukt MD formulations for sensitiv hud i mange år etter dette (serum for sensitiv hud mot urenheter under en fuktgivende antioksidantkrem), og har hatt fin hud siden. :) Finnes sikkert lignende produkter i rimeligere prisklasser.

Anonymous poster hash: 61af2...a67

Skrevet

Jeg tror jeg har samme problem som deg, jeg har en sensitiv kombinasjonshud og har vært til hudpleier.Der ba jeg om hjelp mot uren hud, men da hun så på huden min fikk jeg fuktmaske i stedet. Hun sa at huden min produserer fett og blir uren fordi den er tørr og sensitiv.Har brukt MD formulations for sensitiv hud i mange år etter dette (serum for sensitiv hud mot urenheter under en fuktgivende antioksidantkrem), og har hatt fin hud siden. :) Finnes sikkert lignende produkter i rimeligere prisklasser. Anonymous poster hash: 61af2...a67

Er det MD Continuous Renewal Serum for sensitiv hud du snakker om her? Har brukt den i flere år litt av og på, men huden min er som den alltid har vært. Hilsen TS.

Skrevet

Er det MD Continuous Renewal Serum for sensitiv hud du snakker om her? Har brukt den i flere år litt av og på, men huden min er som den alltid har vært. Hilsen TS.

Ja.

Brukte du fuktighetskrem over?

Skrevet

Ja.

Brukte du fuktighetskrem over?

Ja, det er jo bare et serum. Måtte bruke fuktighetskrem over, ellers hadde huden nesten dødd. Har pause fra den nå, frykter huden er litt "mettet" av den.

Skrevet

Ja, det er jo bare et serum. Måtte bruke fuktighetskrem over, ellers hadde huden nesten dødd. Har pause fra den nå, frykter huden er litt "mettet" av den.

Beklager, da vet jeg dessverre ikke. :/ Men time hos en flink hudpleier kan jo være fint uansett, bare ikke kjøp noe der siden de selger produktene sine så dyrt. Få heller info om hva som passer din hud, og kjøp produktene på nett.

Har ellers ei venninne som sliter med ekstremt blank hud, og jeg vet at hun har drevet med en form for penslinger, men vet dessverre ikke hva det heter.

Ellers er det mange som er veldig fornøyde med Dermalogica.

Skrevet

Høres ut som om du har kombinasjonshud med en fuktfattig hudtilstand. Tørr hud og fuktfattig hud går ofte inn i hverandre, det har med de. beskyttende hinnen ytterst på huden, hydrolipidhinnen å gjøre (som blir bygget opp av talg, som er fett, og svette som er fukt). Hydrolipidhinnen er der for å forhindre at fukten fra kroppen slipper ut oksiderer, altså den skal holde på den fuktigheten. En tørr hud har lav talgproduksjon, som gjør at hydrolipidhinnen blir ødelagt, fuktigheten fra kroppen oksiderer, og dermed blir huden dehydrert.

Det du bør gjøre er å behandle hudtilstanden først, for å bygge opp hydrolipidhinnen din. Få deg en god fuktmaske, rensemelk og tonic, og en fuktighetskrem. Gjerne serum, under fuktighetskremen. Men du bør også sørge for at du drikker nok vann i løpet av dagen. Det er veldig veldig viktig. Minst 2 liter. Og på denne årstiden er det typisk at huden mister fuktighet. Det er kaldt ute, som kan være litt uttørkende i seg selv, men inneluften er ikke noe bedre, da den tapper huden for mye fuktighet, du har sikkert på ovn og varmluft inne, og ja det suger ut all fuktighet, så du bør sørge for at du får deg nok frisk luft :)

Skrevet

Høres akkurat ut som min fuktfattige kombinasjonshud. Jeg holder den i sjakk med masse fuktighet og ved å være flink til å peele. Min hud blir også fet og nuppete om jeg ikke tilfører nok fuktighet, og jeg merker det særlig når gradestokken kryper under null. Jeg synes produktene fra Matis er supre, særlig Delicate Moisturising Cream (dag) og Fundamental Beautifying Cream (natt) som gir masse fukt. Har heller aldri hatt særlig effekt av MDs serum, mulig det var for sterkt for min hud eller at jeg ikke tilførte nok fukt :)

Skrevet

Høres akkurat ut som min fuktfattige kombinasjonshud. Jeg holder den i sjakk med masse fuktighet og ved å være flink til å peele. Min hud blir også fet og nuppete om jeg ikke tilfører nok fuktighet, og jeg merker det særlig når gradestokken kryper under null. Jeg synes produktene fra Matis er supre, særlig Delicate Moisturising Cream (dag) og Fundamental Beautifying Cream (natt) som gir masse fukt. Har heller aldri hatt særlig effekt av MDs serum, mulig det var for sterkt for min hud eller at jeg ikke tilførte nok fukt :)

TS her. Jeg har brukt (og bruker akkurat nå) Matis sin Delicate Moisturising Cream, men den gir ikke nok fukt. Må pøse på med masker etc for at huden min skal bli litt mer levelig. Eneste grunnen til at jeg fortsetter å bruke den er at den ikke gir meg like blank hud som mange andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...