AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #1 Skrevet 12. januar 2015 Jeg har nettopp begynt å trene mer og interessere meg mer for kosthold, og lurer i den forbindelse på dette med kaloritelling. Jeg kunne godt tenkt meg å gå ned rundt 5 kg over de kommende månedene, og vil derfor holde kalori-inntaket nede. Såvidt jeg forstår bør en voksen kvinne ha 2000 kalorier per dag, og for å gå ned i vekt må man brenne flere kalorier enn man får i seg. Men hva med når trening kommer inn i bildet? Jeg er 24 år, 169 cm høy og veier 63 kg. Jeg brenner kanskje 600 kalorier på en vanlig treningsøkt. Jeg spiser relativt sunt og har vel ligget på rundt 1200-1400 kalorier per dag siden jeg begynte å telle kalorier. Hvis jeg en dag spiser 1200 kalorier, men trener og brenner rundt 600 på det viset, er det da slik at jeg ligger på 600 kalorier totalt for den dagen? Det høres jo veldig lite ut, men jeg tror jeg får i meg nok mat - jeg er overhodet ikke på diett og pleier aldri å føle meg sulten. Noen som kan forklare dette til en forvirret sjel? Anonymous poster hash: 9b960...a7f
john789 Skrevet 12. januar 2015 #2 Skrevet 12. januar 2015 Forbrenningen din jobber konstant for å gjennomføre vanlige kroppsfunksjoner. Det kreves for eksempel energi for at du skal kunne puste og for at kroppstemperaturen skal holde seg oppe. Utover dette har du de 600 kaloriene du sier du forbrenner gjennom treningen. Totalt vil dette legges til det du allerede forbrenner bare for å holde kroppen igang.
Gjest Runforit Skrevet 12. januar 2015 #3 Skrevet 12. januar 2015 Du skal spise minst 1500 kcal og så skal du spise inn treningskaloriene slik at underskuddet ikke blir for stort. Du skal alltid havne på 1500. Altså: 1500-600=900+600=1500 Når det er sagt; hva trener du? Jeg må løpe 1 mil for å brenne 600 kcal.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #4 Skrevet 12. januar 2015 Brenner du virkelig 600 kcal per trening? Det hørtes mye ut, synes jeg. Gå til google og skriv inn "kalorikalkulator", så finner du kalkulatorer som regner ut hvor mange kalorier du må spise hver dag hvis du vil opprettholde din nåværende vekt eller vil ned i vekt. Gå ut fra det Anonymous poster hash: a038d...a06 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #5 Skrevet 12. januar 2015 TS her. Jeg trener annenhver dag og da kjører jeg en ordentlig kardio-økt. Følger kaloritelleren på maskinene jeg bruker, så er rimelig sikker på at den stemmer. Jeg pleier å bruke 15 minutter på tredemøllen og brenner 150 kalorier, 15 minutter på sykkel og brenner 150 der, 15 minutter på X-trainer og brenner 150 der. Så gjør jeg styrke, og det pleier jeg ikke telle kalorier for. Etter dette svømmer jeg i moderat tempo i 30 minutter, hvilket jeg anslår til å brenne rundt 250 kalorier. Ser jo at det faktisk er 700 kalorier, og ikke 600 som jeg har tenkt hele tiden. Det høres jo veldig mye ut, men jeg kan ikke se annet enn at dette stemmer. Er det slik at jeg blir dårlig eller lite opplagt dersom jeg spiser mindre enn 1500 kalorier per dag? Jeg har jo spist mindre enn det i nesten en uke og føler meg ikke sulten. Synes det blir litt dumt å spise ekstra når jeg ikke egentlig er sulten. Anonymous poster hash: 9b960...a7f
Gjest Runforit Skrevet 13. januar 2015 #6 Skrevet 13. januar 2015 TS her. Jeg trener annenhver dag og da kjører jeg en ordentlig kardio-økt. Følger kaloritelleren på maskinene jeg bruker, så er rimelig sikker på at den stemmer. Jeg pleier å bruke 15 minutter på tredemøllen og brenner 150 kalorier, 15 minutter på sykkel og brenner 150 der, 15 minutter på X-trainer og brenner 150 der. Så gjør jeg styrke, og det pleier jeg ikke telle kalorier for. Etter dette svømmer jeg i moderat tempo i 30 minutter, hvilket jeg anslår til å brenne rundt 250 kalorier. Ser jo at det faktisk er 700 kalorier, og ikke 600 som jeg har tenkt hele tiden. Det høres jo veldig mye ut, men jeg kan ikke se annet enn at dette stemmer. Er det slik at jeg blir dårlig eller lite opplagt dersom jeg spiser mindre enn 1500 kalorier per dag? Jeg har jo spist mindre enn det i nesten en uke og føler meg ikke sulten. Synes det blir litt dumt å spise ekstra når jeg ikke egentlig er sulten. Anonymous poster hash: 9b960...a7f Sultfølelse kan dempes. Sult har ingenting med om kroppen får nok næring eller ikke. Om du spiser 1500 kcal og trener bort 600 kcal så har kroppen kun fått 900 kcal med mat. Dette er under basalforbrenningen og kroppen vil tære ned på muskler uten å ha næringen til å bygge musklene opp igjen. Styrke er da totalt bortkastet. Kardioen pg svømmingen vil også brenne enda mer muskler slik at du for skjevfordeling mellom muskler og fett som igjen vil sette ned forbrenningen din da muskler brenner fett 24/7. Etterhvert så vil kroppen også tære på organer og indre musklatur, som hjertet ditt. De som har spiseforstyrreler som anoreksia/bulimi dør dom oftest grunnet hjertevikt pga grunnene jeg oppga. I tillegg vil du over tid gå på en smell da det er begrenset hvor lenge kroppen vil klare å fungere på 900 kcal og masse trening. Enten så sprekker du så det jomer og mister all motivasjon eller så utvikler du en spiseforstyrrelse. Spis minst 1500 kcal på fridagene og 2100 kcal på treningsdagene. Da går du ned i cm på en sunn måte uten å bryte ned kroppen. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #7 Skrevet 13. januar 2015 Sultfølelse kan dempes. Sult har ingenting med om kroppen får nok næring eller ikke. Om du spiser 1500 kcal og trener bort 600 kcal så har kroppen kun fått 900 kcal med mat. Dette er under basalforbrenningen og kroppen vil tære ned på muskler uten å ha næringen til å bygge musklene opp igjen. Styrke er da totalt bortkastet. Kardioen pg svømmingen vil også brenne enda mer muskler slik at du for skjevfordeling mellom muskler og fett som igjen vil sette ned forbrenningen din da muskler brenner fett 24/7. Etterhvert så vil kroppen også tære på organer og indre musklatur, som hjertet ditt. De som har spiseforstyrreler som anoreksia/bulimi dør dom oftest grunnet hjertevikt pga grunnene jeg oppga. I tillegg vil du over tid gå på en smell da det er begrenset hvor lenge kroppen vil klare å fungere på 900 kcal og masse trening. Enten så sprekker du så det jomer og mister all motivasjon eller så utvikler du en spiseforstyrrelse. Spis minst 1500 kcal på fridagene og 2100 kcal på treningsdagene. Da går du ned i cm på en sunn måte uten å bryte ned kroppen. Takk for god forklaring! Da får jeg bare passe på å spise mer da. Jeg synes det er litt underlig at jeg ikke har følt meg sliten, sulten, trøtt og uopplagt hvis jeg faktisk har gått i underskudd i en ukes tid nå. Men jaja, kanskje det bare ikke har fått effekt enda. Takk for svar igjen! Anonymous poster hash: 9b960...a7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå