Gjest Anonymous Skrevet 3. august 2004 #1 Del Skrevet 3. august 2004 Jeg er nybakt mamma, og irriterer meg allerede over at svigermor snakker babyspråk til min sønn. Nå er han bare et par måneder, så det er ikke noe problem foreløpig, men hun snakker også babyspråk til min nevø som er tre - og ikke snakker rent. En ting er å snakke med myk stemme til små barn, men vil ikke "tal du tomme til fajmoj og tose" hemme hans språkutvikling..? Og hvordan be svigermor snakke normalt uten å såre henne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 3. august 2004 #2 Del Skrevet 3. august 2004 Vil vel ikke hemmes pråkutvilkingen nevneverdig, i all den grad jeg antar hun ikke er den som ser han mest i hans hverdag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mora Skrevet 3. august 2004 #3 Del Skrevet 3. august 2004 Slapp av, barna vil lære seg å snakke rent selv om en person snakker litt babyspråk til de. Jeg gjør også dette en gang i blandt, spesielt når jeg steller 5 åringen vår om kvelden, og det det er tid for påsetting av nattbleie og pysj. Hun snakker rent for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 3. august 2004 #4 Del Skrevet 3. august 2004 Det hemmer nok ikke språkutviklingen, for at så skal skje, skal barnet KUN være omgitt av personer som snakker slik, og alle må snakke helt likt, som i en normal språktilegnelsessituasjon. Men at det kan være irriterende å høre på, ja..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varja Skrevet 3. august 2004 #5 Del Skrevet 3. august 2004 Nå er babyen din bare 2 måneder, så det viktige for språkutviklingen er nok ikke hva som sies, men at hun får mye vennlig oppmerksomhet og blir interessert i å kommunisere med de voksne omkring seg. Har selv en datter på 6 måneder og forsøker å snakke mest mulig normalt med henne, men hvis anledningen byr seg snakker vi også babyspråk. Hun sier for eksempel "ebruuuh!" og blir storfornøyd når jeg svarer med samme "ebruuh!" tilbake. Hvis svigermoren din fortsetter med den type babyspråk du skisserer når barnet blir større er jeg enig i at det sikkert ikke er særlig bra. Kan være vanskelig å formidle dette til svigermoren sin uten å støte. Hva om du og mannen din diskuterer det og han tar det opp med henne? Han kan kanskje si at dere tror det er viktig for språkutviklingen at babyen hører mest mulig normal-språk eller noe slikt, så blir det ikke en direkte kritikk av hennes måte å snakke med barnet på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurius Skrevet 4. august 2004 #6 Del Skrevet 4. august 2004 Det hemmer antagelig ikke språkutviklingen så lenge barnet ikke hører "babyspråket" hver dag. Barnet tar jo etter de som er rundt ungen til daglig angående språk. Jeg må si meg enig med trådstarter at dette er en tullete greie som jeg ikke fatter poenget med. En annen ting er erstatningen av ord til "tulleord" som det tar lang tid før ungen skjønner at ikke betyr noe utenfor hjemmet. Dessverre gjør dette at ungen blir vanskeligere å forstå for mennesker som ikke er i kontakt daglig. også en noe senere språkutvikling. For eksempel vava betyr varmt (så varmt at ungen kan brenne seg dersom kommer bort i).Må bare legge til at dette ikke er en dialektgreie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 4. august 2004 #7 Del Skrevet 4. august 2004 For eksempel vava betyr varmt (så varmt at ungen kan brenne seg dersom kommer bort i).Må bare legge til at dette ikke er en dialektgreie. Oi, oi, og her har jeg gått rundt og trodd det betydde vann... Det kunne jo blitt litt problematisk i gitte situasjoner. M.a.o. du har et godt poeng i at det beste er om ungen lærer seg å bruke de samme ordene som alle andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
julibrud 2004 Skrevet 7. august 2004 #8 Del Skrevet 7. august 2004 Når mine var bittesmå, lagde jeg baby lyder til de som de begynte å le av.. Men snakker vanlig til de ellers. Det må nok ekstreme tilfeller til for at babyspråk skal virke språkhemmende. Vet om et tilfelle der alle snakker babyspråk til ei lita jente som er snart 4 år. JEnta er også hjemmeværende med bvare disse voksne rundt seg. Der kan man ant. si med sikkert at babyspråket virker hemmende.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 7. august 2004 #9 Del Skrevet 7. august 2004 Babyspråk i små doser er bare sunt, fordi det inneholder lyder som det norske språket ikke har. Dermed vil babyen / barnet høre lyder det ellers ikke ville hørt, og slik få trent opp sitt språkøre ytterligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå