Gå til innhold

Har arbeidsledige rett til å kose seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden om uføre.

Jeg er for tiden arbeidsledig. Ble det før jul. Jeg er selvsagt på jakt etter ny jobb, har flere vikarbyrå og konsulentfirma som leter for meg og som jeg har vært på intervju hos, og søker selvsagt også selv på det jeg finner.

Jeg har både høyere utdanning og mange års jobberfaring, så jeg vet at jeg kommer til å få meg jobb igjen. Men pga hvordan markedet er akkurat nå, så vet jeg ikke nøyaktig når dette blir. Så jeg søker jobber til det klaffer.

Men jeg gjør noe som er tabu mens jeg er arbeidsledig - jeg koser meg. Ikke fordi jeg ikke vil i jobb igjen og vil nave resten av livet, kunne ikke ramle meg inn. Starter gjerne på ny jobb i morgen tidlig om jeg får en. Men innen den tid, så ser jeg på dette som en uventet ferie og nyter rolige dager med lange skogsturer med hunden, sitte opp uten å måtte legge meg altfor tidlig, stå opp tidlig, men ikke jobb-tidlig - bare lade opp batteriene frem til jeg igjen er i jobb.

Hvor uglesett er det? At man er aktiv arbeidsøker som ikke synes hverdagen er kjip i den perioden man er arbeidsledig?

Anonymous poster hash: cf0f7...1a7
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er bra, at du klarer å kose deg og holde humør og håp oppe

Er selv arbeidsledig og klarer ikke noe av dette, her er humør og håp helt på bunn

Anonymous poster hash: b9f85...9b0
Skrevet

For all kosen i verden mot bunnløs sørg over å være arbeidsledig. Hmmm, hadde nok følt meg mere glede over kosen hvis jeg fikk jobbet litt.

Anonymous poster hash: 9b3af...199
Skrevet

Hei, er også arbeidsledig og jeg vurderer å stikke til Brasil noen måneder. Jeg har virkelig blitt deprimert av å søke på flere jobber uten å lykkes, og disse jobbene har jeg tilogmed møtt opp på tidlig med cv-en i handa.

Anonymous poster hash: 1a0fa...35e
  • Liker 1
Skrevet

Hei, er også arbeidsledig og jeg vurderer å stikke til Brasil noen måneder. Jeg har virkelig blitt deprimert av å søke på flere jobber uten å lykkes, og disse jobbene har jeg tilogmed møtt opp på tidlig med cv-en i handa.

Anonymous poster hash: 1a0fa...35e

litt sol hadde ikke skadet...

Anonymous poster hash: 9b3af...199

• Liker 1
Skrevet

Det å bli arbeidsledig kan jo skje den beste. Er selvfølgelig ok å leve livet selv om man ikke har jobb. Så lenge det da ikke i stor grad går utover jobbsøkinga da.

Skrevet

Er også arbeidsledig, synes det er herlig... Men søker selvsagt på mange jobber, og tar nok den første og beste jeg får.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var arbeidsledig i rundt ett år festa jeg masse og spilte data, og holdt på med hobbyen min. Møtte venner og koste meg nå egentlig ganske mye!

Men samtidig var det jo kjipt å ikke ha en jobb.

Syns ikke det var så ille. Jeg søkte over alt, ikke min feil at ingen ville ha meg, jeg gjorde mitt aller beste!

Hva annet skal man gjøre liksom?

Anonymous poster hash: b591c...97c

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det virker som at du har en god holdning til dette. Så lenge du gjør ditt for å søke etter arbeid, så vil jeg si at du lever på en bra måte. Jeg har selv erfart hvordan det er å miste motet og nesten havne i en depresjon på grunn av at man ikke har noe å gå til om dagene. Derfor tenker jeg at det er supert at du gjør det du gjør, og har det slik du har det.

Anonymous poster hash: e6e71...1cf
  • Liker 1
Skrevet

TS her.

Takker for svar. Jeg synes det er et interessant spørsmål, for min oppfatning har alltid vært at hvis man er arbeidsledig, så MÅ man ha det kjipt. Hvis ikke så er man ikke et ordentlig og skikkelig menneske.

Jeg har mer den oppfatningen at man må gjøre det beste ut av slik situasjonen er. Jeg er arbeidsledig i dag, og kommer også til å være det i morgen. Kanskje blir jeg kalt inn til interjvu på noen av de jobbene jeg allerede har søkt på, kanskje kommer drømmejobben som jeg kommer til å få liggende på Finn i morgen.

Men innen den tid kommer, så akter jeg å gjøre det beste ut av situasjonen og kose meg. For det vil ikke gjøre den nye jobben noe godt om jeg trekker meg selv ned og havner i en spiral av stress, apati eller negative tanker.

Skrevet

Inspirert av tråden om uføre.

Jeg er for tiden arbeidsledig. Ble det før jul. Jeg er selvsagt på jakt etter ny jobb, har flere vikarbyrå og konsulentfirma som leter for meg og som jeg har vært på intervju hos, og søker selvsagt også selv på det jeg finner.

Jeg har både høyere utdanning og mange års jobberfaring, så jeg vet at jeg kommer til å få meg jobb igjen. Men pga hvordan markedet er akkurat nå, så vet jeg ikke nøyaktig når dette blir. Så jeg søker jobber til det klaffer.

Men jeg gjør noe som er tabu mens jeg er arbeidsledig - jeg koser meg. Ikke fordi jeg ikke vil i jobb igjen og vil nave resten av livet, kunne ikke ramle meg inn. Starter gjerne på ny jobb i morgen tidlig om jeg får en. Men innen den tid, så ser jeg på dette som en uventet ferie og nyter rolige dager med lange skogsturer med hunden, sitte opp uten å måtte legge meg altfor tidlig, stå opp tidlig, men ikke jobb-tidlig - bare lade opp batteriene frem til jeg igjen er i jobb.

Hvor uglesett er det? At man er aktiv arbeidsøker som ikke synes hverdagen er kjip i den perioden man er arbeidsledig?

Jeg synes det er flott hvis du klarer å kose deg. Mange arbeidsledige mister både selvtillit og tiltakslyst av å gå hjemme i uker og måneder. Så hvis du klarer å holde motet oppe, er dette kjempebra.

Skrevet

Det som kan være problemet med noen av de som er blitt arbeidsledige, er kanskje at de koser seg litt for mye og dermed ikke er fullt så aktive på jobbjakt som de burde...?

Sier ikke at dette gjelder TS, men at det forekommer i større eller mindre grad gjør det garantert.

Er disse da også da snyltere? Det kan være lett å si til alle at jeg har søkt på ALT jeg finner av jobber, men kanskje sannheten er en annen...?

Er jeg som er TS i "uførekosetråden", btw.

Anonymous poster hash: fc9b5...048
Skrevet

Det som kan være problemet med noen av de som er blitt arbeidsledige, er kanskje at de koser seg litt for mye og dermed ikke er fullt så aktive på jobbjakt som de burde...?

Sier ikke at dette gjelder TS, men at det forekommer i større eller mindre grad gjør det garantert.

Er disse da også da snyltere? Det kan være lett å si til alle at jeg har søkt på ALT jeg finner av jobber, men kanskje sannheten er en annen...?

Er jeg som er TS i "uførekosetråden", btw.

Anonymous poster hash: fc9b5...048

TS her. Ja, for meg er det også snyltere. Jeg vil være veldlig motivert for å finne meg en jobb, for selv om det er kos med avslappende dager, så merkes det veldig godt på økonomien. Når jeg har hatt en godt betalt jobb en stund, så blir man vant til en god livsstil. Nå må vi venne oss til et helt annet, minimalt forbruk, og jeg er veldig motivert til å få bedre økonomi igjen.

Gjest daisydaisy
Skrevet

Mye bedre at du har en positiv innstilling og ikke blir fullstendig ødelagt av å være arbeidsledig. Jeg vil tro det er mye mer uglesett om du koser deg masse og ikke legger i en innsats i å komme deg i arbeid igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...