Gå til innhold

Anonymitet ...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jada. Fullt navn, alder og diverse under barn og abort også da mener du?

• Liker 2
Skrevet

Jada. Fullt navn, alder og diverse under barn og abort også da mener du?

Jeg skrev vel ET STEG på veien. Så får du se om du ikke klarer å skjønne litt av det. :)

• Liker 2
Gjest Stringfellow1
Skrevet

Hvis man må stå frem med fullt navn (og eventuelt bilde) for å kunne delta i en diskusjon på internett, så vil det alltid være noen som lar være å delta. Eller de lar være å si hva dem egentlig mener, nettopp fordi de ikke vil ha enkelte meninger knyttet opp mot sitt eget navn.

Var det ikke Oscar Wilde som en gang sa: Man is least himself when he talks in his own person. But give him a mask, and he will tell you the truth.

Skrevet

Man gjør da stadig det på facebook i diskusjoner på nyhetssidene og andre. Ingen som legger bånd på seg der i særlig grad, av de som uttaler seg.

Skrevet

Jeg skrev vel ET STEG på veien. Så får du se om du ikke klarer å skjønne litt av det. :)

Man kan jo håpe på at du klarer å se det hele bildet utenfra. Konsekvensene taler til fordel for en viss grad av anonymitet. :ninja:

Skrevet

Man kan jo håpe på at du klarer å se det hele bildet utenfra. Konsekvensene taler til fordel for en viss grad av anonymitet. :ninja:

Det ER jo det her. Selv med forbedring av den vil det fremdeles være det. Ergo så HAR KåGe masse å lære.

Skrevet

Enig her. Anonymitet fører med seg så ufattelig mye negativt, det ser vi på internet hver eneste dag.

Skrevet

Man gjør da stadig det på facebook i diskusjoner på nyhetssidene og andre. Ingen som legger bånd på seg der i særlig grad, av de som uttaler seg.

Konsekvensen er at det bare er de som ikke skjønner sitt eget beste eller har politisk korrekte meninger som uttaler seg. I tilfellet ikke du er klar over det så er for øvrig du også anonym.

Anonymous poster hash: 1fe8e...3c1

• Liker 3
Skrevet

Konsekvensen er at det bare er de som ikke skjønner sitt eget beste eller har politisk korrekte meninger som uttaler seg. I tilfellet ikke du er klar over det så er for øvrig du også anonym.

Så du mener at kun idioter tør å uttale seg på nett? Vel, takes one to know one.

Skrevet

Det er mange aviser som har åpnet opp for facebook kommentarer under artikler. Det samme burde nok vært gjort på flere blogger, ettersom de handler om person og deres liv. Da tror jeg man ville få bukt med mange stygge kommentarer. Noen ville det sikkert alltid vært (folk kan sende mail og brev), men det ville nok vært en bedring.

På forum syns jeg det er greit at vi er anonyme med et brukernavn. På forum blir vi også moderert en del, så jeg ser ikke behovet for å komme anonymiteten på nett til livs. Internett er jo en lekeplass for mange folk, både på godt og vondt. I dag er internett til en viss grad selvregulert (det er noen lover og regler, men de funker ikke alltid så godt på tvers av landegrenser – som internett ikke har på samme måte). Jeg syns det er fint at internett til en viss grad er selvregulert. Jeg har ingen tro på at det skal lykkes å regulere hele internett, og kreve at alle på internett ikke opptrer som anonyme.

Skrevet

Så du mener at kun idioter tør å uttale seg på nett? Vel, takes one to know one.

Hvorfor poster du ikke fullt navn og adresse? Alt annet er å innrømme at jeg har rett.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor poster du ikke fullt navn og adresse? Alt annet er å innrømme at jeg har rett.

Det strider mot reglene. :)

Skrevet

Nei, det gjør ikke det.

• Liker 1
Skrevet

Som AB her er inne på, det gjør faktisk ikke det. Ta en titt på reglan.

• Liker 1
Skrevet

Som AB her er inne på, det gjør faktisk ikke det. Ta en titt på reglan.

Da er de i så fall endret.

Skrevet

Da er de i så fall endret.

Mulig det. Syns også å huske at det ikke var lov å identifisere seg selv før i tiden?

Skrevet

Jeg er uenig. Retten til å forholde seg anonym i diskusjoner er svært viktig for å drive menneskelig forståelse og politikk fremover og for å unngå meningstyrrani. Spesielt i diskusjoner der det kan få sosiale eller yrkesmessige konsekvenser om man har "feil" mening.

Diskusjoner rundt eks. abort, rusmidler og religion er bare noen få av de eksemplene jeg kommer på i farten. At noen mennesker ikke har lært seg kildekritikk på skolen og tar det som blir sagt i et eller annet kommentarfelt for god fisk er selvfølgelig synd. Jeg innser at det å foreslå bedre opplæring i dette er mindre "sexy" og sikkert også vanskeligere enn å bare forby anonyme diskusjoner.

• Liker 1
Skrevet

Å kreve fullt navn i kommentarfeltet gir overhodet ingen garanti for kvalitet i diskusjonen. Man vil kanskje bli kvitt enkelte troll her og der. Men man vil også skremme vekk en god del flinke debattanter med gode synspunkter. Noen av de beste kommentarene jeg har kommet over under nettavisene har blitt skrevet av anonyme debattanter. Det er heller ikke noe problem å opprette en (eller flere) profiler på Facebook eller lignende under oppdiktede navn. Kommentarfelt og diskusjoner hvor det kreves fullt navn er uansett ikke noe særlig spennende å lese. Da kommer det som oftest bare trivielle innlegg og politisk korrekte meninger..

Anonymous poster hash: d3a78...07f
  • Liker 1
Skrevet

Ikke av de som uttaler seg, kanskje, men mange - inkludert meg selv - lar være å delta i slike diskusjoner. Jeg ønsker ikke å ha mitt navn knyttet til alt jeg mener om politikk, religion og samfunnspørsmål for resten av mitt liv. Man forandrer seg ofte gjennom livet også. Så problemet er at mange lar være å delta i frykt for å bli stalket bl.a.

Anonymous poster hash: 6c3fd...0ce

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...