Gå til innhold

Hvorfor må jeg betale dobbel skatt i januar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått dobbel skatt på min lønnsslipp denne måneden, og jeg skjønner ikke hvorfor. Jeg får lønn fra kommunen, men er bare inne i et "kvalifiseringsprogram" gjennom NAV.

Kan dette stemme? Jeg betaler vanligvis bare 10% men nå har jeg altså blitt trukket 20 % av lønna, som betyr en hel del når lønna allerede er forholdsvis lav.

Det er som sagt kommunen som utbetaler lønna mi, men er det NAV skal jeg kontakte angående dette, eller noen andre?

Anonymous poster hash: 71866...c79
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sjekket skattekortet ditt, da?

• Liker 1
Skrevet

SIkkert gjort endringen i skattekortet ditt. Ring Skattetaten og hør hva ståa er. Uansett vil du ikke få tilbake betalt skatt før neste år

Anonymous poster hash: 80f39...78d
Skrevet

Har du sjekket skattekortet ditt, da?

Prøvde å finne ut av det, men greide det ikke. Alt er jo så tungvint med dette elektroniske opplegget.

Skrevet

SIkkert gjort endringen i skattekortet ditt. Ring Skattetaten og hør hva ståa er. Uansett vil du ikke få tilbake betalt skatt før neste år

Anonymous poster hash: 80f39...78d

Kommer ikke fram på noen telefon der. Kanskje like greit å bare møte opp fysisk og høre med de.

Skrevet

Prøvde å finne ut av det, men greide det ikke. Alt er jo så tungvint med dette elektroniske opplegget.

Veldig ikke vanskelig og tungvint, vil jeg påstå. Når du logger deg inn på Altinn, så går du på det tilsendte skattekortet. Det leser du da på nøyaktig samme måte som da vi fikk det i posten.

Anonymous poster hash: 2c7ec...40f

• Liker 7
Skrevet

Veldig ikke vanskelig og tungvint, vil jeg påstå. Når du logger deg inn på Altinn, så går du på det tilsendte skattekortet. Det leser du da på nøyaktig samme måte som da vi fikk det i posten.

Det er ikke der. Iallefall ikke det nye for 2015.

Skrevet

Jeg skjønner at du trenger kvalifiseringsprogram gjennom NAV. Du trenger åpenbart opplæring i helt trivielle ting som man forholde seg i Norge. Hvis du mener at å logge deg inn på Altinn er noe vanskelige "elektroniske" greier, syns jeg du skal snakke med NAV om mer og bedre opplæring.

Det er ingen her som kan fortelle deg om hvorfor du har blitt trukket i skatt mer enn du forventer.

Anonymous poster hash: 1b061...7f0
  • Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner at du trenger kvalifiseringsprogram gjennom NAV. Du trenger åpenbart opplæring i helt trivielle ting som man forholde seg i Norge. Hvis du mener at å logge deg inn på Altinn er noe vanskelige "elektroniske" greier, syns jeg du skal snakke med NAV om mer og bedre opplæring. Det er ingen her som kan fortelle deg om hvorfor du har blitt trukket i skatt mer enn du forventer. Anonymous poster hash: 1b061...7f0

Følte du deg bra ? En liten egoboost?!

Anonymous poster hash: 7fa6e...508

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner at du trenger kvalifiseringsprogram gjennom NAV. Du trenger åpenbart opplæring i helt trivielle ting som man forholde seg i Norge. Hvis du mener at å logge deg inn på Altinn er noe vanskelige "elektroniske" greier, syns jeg du skal snakke med NAV om mer og bedre opplæring.

Det er ingen her som kan fortelle deg om hvorfor du har blitt trukket i skatt mer enn du forventer.

Anonymous poster hash: 1b061...7f0

Dust. Tipper at jeg er smartere enn deg. At jeg har kvalifiseringsprogram har ikke noe med intelligens å gjøre, men mer om angst og nedsatt arbeidsfunksjon. Men slikt forstår vel ikke du deg på?

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke der. Iallefall ikke det nye for 2015.

Jo, det er det garantert. Ellers hadde ikke arbeidsgiver kunnet hente det ut.

• Liker 2
Skrevet

Heisann,

Du skal normalt finne skattetrekket ditt i Altinn, men det heter Skattetrekksmelding (og skal være lagt i meldingsinnboksen din ca. 10. desember i fjor). Hvis du fortsatt ikke finner det så kan du alltids hente ut ditt eget skattekort ved å bruke tjenesten i Altinn som heter "Bestill elektronisk skattekort". Da fyller du bare ut navnet ditt og kontaktinformasjon + personnummeret ditt og så vips ligger det i meldingsboksen din!

• Liker 6
Skrevet

Heisann,

Du skal normalt finne skattetrekket ditt i Altinn, men det heter Skattetrekksmelding (og skal være lagt i meldingsinnboksen din ca. 10. desember i fjor). Hvis du fortsatt ikke finner det så kan du alltids hente ut ditt eget skattekort ved å bruke tjenesten i Altinn som heter "Bestill elektronisk skattekort". Da fyller du bare ut navnet ditt og kontaktinformasjon + personnummeret ditt og så vips ligger det i meldingsboksen din!

Og så hyggelig som dette kan man faktisk svare en person som lurer på noe, og faktisk hjelpe vedkommende samtidig :)

• Liker 4
  • 4 uker senere...
Skrevet

Det samme skjedde denne måneden også, til tross for at de på Skattekontoret sa at dette ordnet seg av seg selv...

Skrevet

Jeg ser at ifølge skattetrekktabellen så stemmer dette. At jeg får så mye som jeg skal ha. Men likevel er dette dobbelt skatt enn det jeg hadde før 2015. Er det kommet noen nye regler? Og gjelder disse skattetrekkene når man et i et program gjennom NAV..?

Det er ikke fair at jeg med min dårlige inntekt, skal få ENDA dårligere råd nå.. Er det flere enn meg som har mindre utbetalt i mnd nå enn før jul..?

Skrevet

Jeg ser at ifølge skattetrekktabellen så stemmer dette. At jeg får så mye som jeg skal ha. Men likevel er dette dobbelt skatt enn det jeg hadde før 2015. Er det kommet noen nye regler? Og gjelder disse skattetrekkene når man et i et program gjennom NAV..?

Det er ikke fair at jeg med min dårlige inntekt, skal få ENDA dårligere råd nå.. Er det flere enn meg som har mindre utbetalt i mnd nå enn før jul..?

Reelt sett så får du ikke dårligere råd. Det du eventuelt har betalt for mye får du igjen ved neste skatteoppgjør.

Men, selvfølgelig om du får såpass mye mindre at du går i minus hver mnd, og dermed må bruke kredittkort så er jeg enig i at du får dårligere råd.

Om det er slik at du såvidt går i null med ingen tilgodeskatt for inntektsåret 2015, ja da må du enten jobbe mer eller redusere forbruket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...