AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #1 Skrevet 12. januar 2015 Av boken "de utrolige år". Jeg føler jeg går i blinde noen ganger i oppdragelsen av jenta mi på tre år. Jeg føler jeg vingler og gjør ulike ting fra gang til gang og det gjør henne usikker. Jeg føler jeg ofte overreagerer og velger å ta altfor mange kamper. Jeg hever stemmen mer enn jeg liker. Jenta mi snakker noen ganger frekt til meg og peker med fingeren og sier "dette gidder jeg ikke mer". Dette er atferd hun tar etter meg antakelig og jeg liker det ikke. Jeg hadde håpet jeg ikke var så usikker på meg selv, men vært mer lik mine foreldre som jeg følte ikke vinglet og var trygge i rollen sin. Håper boken får meg på riktig spor og at jeg blir en bedre mamma og kan gi jenta med en god og trygg oppvekst.Anonymous poster hash: 3f338...5d6
absinthia Skrevet 12. januar 2015 #2 Skrevet 12. januar 2015 (endret) Flott at du vil lese deg opp. Jeg kan uansett trøste deg med at treåringer er noe av de som er mest slitsomme for foreldre. Mange av de tingene som er problematisk nå, er ting som blir bra med litt dirigering i riktig retning. Har selv klødd meg i hodet over barn som faktisk bare praktiserer det jeg har lært dem gjennom handlinger, som at det kan følge konsekvenser med ulike typer atferd. Min kommentar om at : "Når du snakker til meg på den måten, så gidder jeg ikke å høre på deg", fører lett til at barnet sier " når du snakker til meg på den måten, så gidder jeg ikke å legge meg" . Jeg spekulerte også på hvorfor et par av barne mine var så overnøye på hvordan jeg snakket til dem, helt til jeg innså at mitt fokus på at vi skulle snakke ordentlig til hverandre i familien, bare ble godt lagt merke til og tatt alvorlig, om enn noe overdrevet. En litt kontant kommentar fra meg som lød ca " nå må du gå å legge deg! " kunne lett føre til at barnet ikke syntes jeg spurte pent nok og i treårsalderen kunne dette medføre et skikkelig sinneutbrudd og senere noe mer rolig furting og skarpe kommentarer fra barnets side. Det blir bra til slutt, bare man fortsetter å oppdra og forklarer litt underveis. Endret 12. januar 2015 av absinthia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå