Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei!

Jeg fikk for ca 1,5 år siden påvist PCOS, fikk dårlig med info(han ringte med resultatet, var ikke inne) og måtte lese meg litt opp selv.

Nå har det seg slik at jeg og kjæresten har gått uten prevansjon i overkant av ett år, uten noe positiv resultat på graviditetstestene.

Jeg prøver å gå ned i vekt og har gått ned 13kg, så er nå rett under 90kg (jobber fortsatt med vekten, men det er sinnsykt hardt). Det sies jo også at man har lettere for å legge på seg og vanskeligere for å ta av når man har PCOS.

Jeg har bestilt legetime og skal dit senere i dag. Ble plutselig så usikker på hvordan jeg skal legge det fram, da jeg (vet det er feil) føler det er helt tabu, det er rett og slett flaut å ikke få det til syntest jeg. Reagerer aldri slik på andre, men syntest det er flaut at vi selv ikke får det til.

Noen som har tips til hvordan legge det fram hos legen? Hva sa dere?

Håpet mitt er å få noe form for Pergo eller noe for å starte med.

Var i babyshower på lørdag og fikk meg en liten "knekk" etterpå, følte meg helt tom og med en sånn "skal jeg virkelig aldri få oppleve dette" følelse etterpå. Kanskje derfor jeg plutselig ble så usikker på legetimen og på hvordan jeg skal legge det fram..

Setter stor pris på svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Vi har prøvd å få barn i over 1 år, men jeg blir ikke gravid. Vi mistenker at det skyldes min pcos, men ønsker også å utelukke andre problemer, samt å få behandling for å oppnå graviditet. Jeg vil derfor ha henvisning til gynekolog igjen, og min mann vil sjekke sædkvalitet."

Bruker du Metformin? Det kan fastlegen sette deg på mens du venter på gyn.

• Liker 2
Skrevet

Jeg var hos gynekolog og på ultralyd når jeg fikk det påvist, så er usikker på om jeg trenger ny gynekologtime? Nei, bruker ikke noe - har ikke fått annen info enn en diagnose og beskjed om at jeg kan lese om det på nettet om jeg vil vite mer..

Skrevet

Jeg har lest at flere har suksee med Metformin når det kommer til graviditet, jeg bruker det selv (Ikke for å bli gravid, men en hjelp til vektnedgang og syklus) og har ikke opplevd bivirkninger annet enn litt kvalme så dette burde du spørre legen om:) Jeg var litt nervøs når jeg spurte, men siden Metformin har så få bivirkninger var det ikke no stress å få resept.. Bare husk å ta den etter måltid og trapp opp forsiktig for å ungå kvalme

Anonymous poster hash: a4747...040
Skrevet

Jeg har lest at flere har suksee med Metformin når det kommer til graviditet, jeg bruker det selv (Ikke for å bli gravid, men en hjelp til vektnedgang og syklus) og har ikke opplevd bivirkninger annet enn litt kvalme så dette burde du spørre legen om:) Jeg var litt nervøs når jeg spurte, men siden Metformin har så få bivirkninger var det ikke no stress å få resept.. Bare husk å ta den etter måltid og trapp opp forsiktig for å ungå kvalme

Tusen takk for tips :-) Skal høre om det.

Har du PCOS selv? og føler du at det hjelper på vektnedgangen?

Jeg blir så frustrert, jeg og en venninne går på vektnedgangskurs, trener sammen, går ca like mange skritt hver dag og holder oss på god kostholdsscore med samme mengde proteiner, fett, karbo osv. Hun går ned mye mer enn meg. Skjeier jeg ut EN dag med litt (vi snakker ikke 7000kcal som genererer 1kg ca) snop/chips så flyr jeg bokstavelig talt opp i vekt.. Mens hun har ingen problemer med det.

"Vi har prøvd å få barn i over 1 år, men jeg blir ikke gravid. Vi mistenker at det skyldes min pcos, men ønsker også å utelukke andre problemer, samt å få behandling for å oppnå graviditet. Jeg vil derfor ha henvisning til gynekolog igjen, og min mann vil sjekke sædkvalitet."

Bruker du Metformin? Det kan fastlegen sette deg på mens du venter på gyn.

Jeg var hos gynekolog og på ultralyd når jeg fikk det påvist, så er usikker på om jeg trenger ny gynekologtime? Nei, bruker ikke noe - har ikke fått annen info enn en diagnose og beskjed om at jeg kan lese om det på nettet om jeg vil vite mer..

Skrevet

Jeg blir så frustrert, jeg og en venninne går på vektnedgangskurs, trener sammen, går ca like mange skritt hver dag og holder oss på god kostholdsscore med samme mengde proteiner, fett, karbo osv. Hun går ned mye mer enn meg. Skjeier jeg ut EN dag med litt (vi snakker ikke 7000kcal som genererer 1kg ca) snop/chips så flyr jeg bokstavelig talt opp i vekt.. Mens hun har ingen problemer med det.

Hvis du vil at det skal skje noe, som Pergokur f.eks, styres det av gynekolog. Sjekk sædkvaliteten før du starter behandling.

Skrevet (endret)

Hvis du vil at det skal skje noe, som Pergokur f.eks, styres det av gynekolog. Sjekk sædkvaliteten før du starter behandling.

Ok, tusen takk :-)

Endret av Cec-
Skrevet (endret)

Hei hei!

Jeg fikk for ca 1,5 år siden påvist PCOS, fikk dårlig med info(han ringte med resultatet, var ikke inne) og måtte lese meg litt opp selv.

Nå har det seg slik at jeg og kjæresten har gått uten prevansjon i overkant av ett år, uten noe positiv resultat på graviditetstestene.

Jeg prøver å gå ned i vekt og har gått ned 13kg, så er nå rett under 90kg (jobber fortsatt med vekten, men det er sinnsykt hardt). Det sies jo også at man har lettere for å legge på seg og vanskeligere for å ta av når man har PCOS.

Jeg har bestilt legetime og skal dit senere i dag. Ble plutselig så usikker på hvordan jeg skal legge det fram, da jeg (vet det er feil) føler det er helt tabu, det er rett og slett flaut å ikke få det til syntest jeg. Reagerer aldri slik på andre, men syntest det er flaut at vi selv ikke får det til.

Noen som har tips til hvordan legge det fram hos legen? Hva sa dere?

Håpet mitt er å få noe form for Pergo eller noe for å starte med.

Var i babyshower på lørdag og fikk meg en liten "knekk" etterpå, følte meg helt tom og med en sånn "skal jeg virkelig aldri få oppleve dette" følelse etterpå. Kanskje derfor jeg plutselig ble så usikker på legetimen og på hvordan jeg skal legge det fram..

Setter stor pris på svar :-)

Jeg gikk til legen min og sa det rett ut "jeg vil bli gravid!" Hun så bare litt rart på meg og spurte om jeg var gift...

Hele situasjonen ble veldig rar og jeg byttet lege :P

Jeg har hatt pcos siden tennårene. Nå har jeg dog vært hos gynekolog og fått provera som skal framprovosere en etterlengtet mens. Har ikke hatt mens siden jeg sluttet på diane i apr.14. Nå er det bare å håpe at mens og eggløsning kommer snart :) Så når mannen får sjekket sædkvalitet og fått prøvesvar så skulle hun sette meg på pergotime sa hun.

Endret av Majeanh
Skrevet

Det har jeg:) Jeg har kun brukt Metformin i tre uker så det er litt tidligere å si, men jeg har faktisk gått ned to kilo og det er ikke verst for meg å være! Uten å ha noen bivirkninger så tenker jeg at jeg fortsetter med medisinene videre og ser om det hjelper, har ingenting å tape.

Kjenner godt til vektproblemet og det tror jeg veldig mange som har pcos også kjenner til, er jo tross alt et symptom.

Skrevet

Hei igjen!

Vi er uten strøm og internett hjemme etter stormens herjinger i helga, så fikk ikke skrevet noe etter legetimen i går.

Jeg forklarte situasjonen for legen (lenge siden jeg har vært hos henne da hun har så lang ventetid, er stort sett hos turnuslegen, det var han som fikk meg til undersøkelser og fikk påvist PCOS også).

Hun forsto meg veldig godt men i hennes bok, den med alle legemidler så sto det at metformin ikke burde brukes ved ønske om å bli gravid eller ved graviditet, hun ville derfor ikke skrive det ut.

Hun henviste meg til gynekolog (ca ventetid til april) og jeg fikk beskjed om å begynne å ta Folsyretabletter.

Syklusen blir jo bare bedre og bedre nå når jeg går ned i vekt og syklusen (fra første dag i forrige mens til første dag i denne) var nå på 33 dager, forrige syklus var på 42 så det er jo positivt og går riktig vei.

Hun mente at det kunne gjøre at det ville bli lettere å bli gravid nå, om jeg holdt vekten eller gikk mer ned og syklusene forble på ca 30 dager.

Det var ganske vanlig at leger henviste til gynekolog/utredning og at pasientene faktisk ble gravide innen de hadde fått time til utredning.

Jeg får derfor bare krysse fingrene og vente på gynekologtime. Hun var visst veldig hyggelig (vi bor på ett lite sted, så måtte gå her eller reise til byen - valgte her) og var flink til å informere så jeg skulle ta det litt videre med henne :-)

Tusen takk for svar, dere :)

Skrevet

Lykke til :blomst: Og hvis ting ikke skulle skje før gynekolog timen så kan du jo snakke med hun om metformin.

Anonymous poster hash: f1a24...8ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...