Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest rådvill huseier
Skrevet

Jeg eier et hus hvor jeg leier ut to leiligheter og bor i den siste selv. Den ene leieboeren min virket veldig ok på visning, men i ettertid har det vært småting jeg har reagert på, men uten å kunne sette fingeren på noe spesielt. Bare en følelse liksom, men har tenkt at det sikkert er en rehabilitert narkoman. Skjønt helt sikker har jeg ikke vært.

Nå fikk jeg imidlertid vite fra min andre leieboer at det i forrige uke hadde vært ambulanse der, og vedkommende mente at dette måtte være overdose. Vedkommende kunne også fortelle at det var en del sjabby folk som vandret ut og inn der. Jeg har sett noen på dagtid, men hva kan man gjøre om man ikke liker leieboerens venner? Nå fikk jeg imidlertid vite at disse personene kommer og går utover hele natten, og de vandrer også rundt inne i gangene i huset mitt. Ofte var ikke leieboeren tilstede en gang når disse var der.

Det er kommunen som betaler husleien (men depositumet har jeg ikke fått enda, etter to måneder), så betaling av husleie er ikke noe problem, og det er ikke bråk fra leiligheten. Men jeg liker ikke helt at huset har fått rykte på seg for å ha heroinmisbrukere, ei heller at den andre leieboeren føler seg uttrygg med de som er i huset.

Hva kan man gjøre? Hva har man krav på å få vite? Fra kommunen, sykehuset, politiet? Man kan vel ikke bare kaste ut noen fordi de er narkomane heller. (Og hvordan kan man se om de er det eller ikke?) Hva hadde dere gjort i en sånn situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vel si dem opp som vanlig, dersom du følger oppsigelsestid osv. Så må du også ha med en klausul om at de kan klage, for at oppsigelsen skal være gyldig. Evt snakk med en advokat og få hjelp til å sette opp ett brev. Dersom disse menneskene har tilgang på resten av huset skjønner jeg godt at du ikke vil ha dem der, og du kan også bruke dette som grunn. Eventuelt så kan du si at du skal pusse opp, også male rommet eller noe sånt.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg eier et hus hvor jeg leier ut to leiligheter og bor i den siste selv. Den ene leieboeren min virket veldig ok på visning, men i ettertid har det vært småting jeg har reagert på, men uten å kunne sette fingeren på noe spesielt. Bare en følelse liksom, men har tenkt at det sikkert er en rehabilitert narkoman. Skjønt helt sikker har jeg ikke vært.

Nå fikk jeg imidlertid vite fra min andre leieboer at det i forrige uke hadde vært ambulanse der, og vedkommende mente at dette måtte være overdose. Vedkommende kunne også fortelle at det var en del sjabby folk som vandret ut og inn der. Jeg har sett noen på dagtid, men hva kan man gjøre om man ikke liker leieboerens venner? Nå fikk jeg imidlertid vite at disse personene kommer og går utover hele natten, og de vandrer også rundt inne i gangene i huset mitt. Ofte var ikke leieboeren tilstede en gang når disse var der.

Det er kommunen som betaler husleien (men depositumet har jeg ikke fått enda, etter to måneder), så betaling av husleie er ikke noe problem, og det er ikke bråk fra leiligheten. Men jeg liker ikke helt at huset har fått rykte på seg for å ha heroinmisbrukere, ei heller at den andre leieboeren føler seg uttrygg med de som er i huset.

Hva kan man gjøre? Hva har man krav på å få vite? Fra kommunen, sykehuset, politiet? Man kan vel ikke bare kaste ut noen fordi de er narkomane heller. (Og hvordan kan man se om de er det eller ikke?) Hva hadde dere gjort i en sånn situasjon?

Du har ikke krav på å få vite noe, hverken fra politi eller sykehus. hva om jeg kunne fått vite noe om deg på sykehus bare for at jeg har mistanke og hørt på sladder?

For det første så har jeg ikke villet leiet ut til noen via sosialkontoret.

Du skal ha sterke grunner til at du kan få noen kastet ut. At du ikke liker deres venner er ingen grunn.

Hvem og når de har besøk har du ingen ting med.

Om det foregår besøk der som fører til bråk for øvrige beboere da har jeg villet sendt et brev.

Du kan ikke ha ansvar for deres gjester. Om det akjer noe så er det leietager som har ansvaret.

Kansje personen var syk siden ambulansen kom?

At den andre nabo trudde det var overdose, hva bygget han/hun det på?

Pga vedk. muligens var rehabilitert og muligens sprukket?

Før du foretar deg noe så må iallefall de øvrige leietakere sende deg en skriftlig klage. Da kan du ta kontakt med leietaker og frembringe øvrige leietakere sin klage.

Skrevet
For det første så har jeg ikke villet leiet ut til noen via sosialkontoret.

Det kan man aldri forsikre seg helt mot uansett, så det er en risiko du må ta som utleier.

Du kan ikke ha ansvar for deres gjester. Om det akjer noe så er det leietager som har ansvaret.

Men, i verste fall, dersom vedkommende er narkoman, så kommer aldri h*n aldri til å ta dette ansvaret, så jeg forstår godt at utleier er bekymret. Sosial bankgaranti dekker dessuten bare uteblitt husleie, og ikke feks skader på leiligheten, resten av huset osv.

Gjest Anonymous
Skrevet

Du har jo ikke fått depositumet, og det er jo grunn nok etter min mening.

Skrevet

- Løse spekulasjoner holder aldri til noe som helst.

- Alt du foretar deg bør skje skriftlig, kort og konsist- uten noen som helst slags uvesentlige ting..

- Finnes det noen oppdiktede unnskyldninger du kan bruke? F.eks. at du som huseier ikke lenger ønsker å leie ut- rett og slett?

(Til neste gang har du sikkert blitt klokere, og tar ikke inn folk som ikke jobber og betaler leien sin selv..i og med at du har problemer med det.)

:)

Gjest rådvill huseier
Skrevet

Jeg tok ikke inn folk via sosialkontoret. At det var kommunen som betalte oppdaget jeg først da første innbetaling kom. Hun sa hun jobbet, men var vag på hvor. Burde kanskje skjønt det da.

Jeg har ikke noe imot narkomane, og vennene hennes har aldri plaget meg. Men mine andre leieboere synes dette er ekkelt. Faktisk så ekkelt at vurderer å flytte. Dermed er jeg redd for at jeg skal få en gjennomstrømming i huset som følge av dette.

Jeg må ha konkrete grunner for utkastelse, og å være narkoman er ikke en god nok grunn (de må jo også bo et sted). Jeg har heller ikke lyst til å høre spekulere. Føler likevel at dersom jeg kunne få det bekreftet, så er jeg forberedt og står sterkere. Men det er vel ingen måte jeg kan få det bekreftet på da... (Nei, jeg mener absolutt ikke at jeg skal inn i sykejournalen til noen, bare om jeg kunne få et ja eller nei på om det var derfor)

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva om jeg ringte din lege: Jeg lurer på om rådvill huseier bruker noen form for piler. Hu virker så rar for tiden...

Referanser gjelder om du skal leie ut. At dine leieboere synes det er ekkelt? Hva ekkelt?

da må de sende deg en klage å begrunnelsen.

Gjest gjest1
Skrevet

Har ingen råd, bortsett fra at du leier husleieloven NØYE. Men vet hvor kjedelig det er å bo ved siden av noen som tydeligvis er narkomane. Det er ikke spesielt morsomt å høre at folk går ut og inn om natten, tydelig (be)ruset.. Heldigvis har mine naboer flyttet, tror alle i blokken er glade for det..

Gjest Anonymous
Skrevet

Uten å være helt sikker, så tror jeg husleieloven stiller seg litt anderledes når det er en del av huset du sjøl bor i som du leier ut. Tror det er lettere å få folk ut da, enn om det er en selvstendig leilighet som ikke er i tilknytning til ditt eget hus.

Finnes det ikke noe som heter huseiernes landsforbund?

Jeg ville nok kontaktet de for hjelp om jeg var deg.

Lykke til!

Skrevet
Du har jo ikke fått depositumet, og det er jo grunn nok etter min mening.

er litt enig m gjest her.... er ikke det grunn nok da? er jo bare til å begrunne det med at du hadde krav om det i husleie kontrakten (om du hadde det da..... :roll: ) og når den ikke blir overholdt så er den jo brutt fra leietakers side...... og da må denne ut..

hadde jeg gjort hvertfall :wink:

Gjest Liljedugg
Skrevet

Hva med å ha ytterdøra til fellesoppgangen låst? Heng opp et skilt: Døra skal alltid holdes låst.

Så vandrer ikke fremmede rundt der til alle tider (kan hende er det en fordel for din "narkomane" leietaker også, at hun får fred fra miljøet... )

Jeg ville snakket direkte til leieboer som er mistenkt å være narkoman, spurt henne... fortalt at det går rykter.

Er folk rusa, ville jeg først og fremst fryktet brannfaren i tilfelle de sovner fra sigaretter osv. Kanskje jeg ville nedlagt et røykeforbud... og lagt inn ekstra brannvarslere...

Det er ikke sikkert det er hold i ryktene fra dine andre leieboere i det hele tatt... noen stikker nesa si i alt, og liker å ha noe å snakke om, fordi naboen ved siden av kanskje er annerledes, mer shabby i klærne, fattigere...

Det trenger ikke være så ille som du antar. Narkomane er like forskjellige som andre. Men stadig strøm av rusa folk, er plagsomt, hvis det da er tilfelle i det hele tatt...

Skrevet

Lurer på en ting: Har man virkelig ikke lov til å få vite noe som helst fra politiet? Jeg ville ikke antatt det i utgangspunktet, men en venninne fortalte meg at man kan ringe dem og spørre om de ville hatt vedkommende leietaker i sin kjeller. Så kan de svare enten ja eller nei uten å spesifisere. Synes jo det høres litt rart ut, men både hun og mine foreldre som leier ut et hybelkompleks har altså gjort dette.

Skrevet

Men dersom man har fått en sosial bankgaranti er det ulovlig å si opp leietakeren pga dette, selv om den ikke er en like god garanti som ett depositum.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hva med å ha ytterdøra til fellesoppgangen låst? Heng opp et skilt: Døra skal alltid holdes låst.

Så vandrer ikke fremmede rundt der til alle tider (kan hende er det en fordel for din "narkomane" leietaker også, at hun får fred fra miljøet... )

Jeg ville snakket direkte til leieboer som er mistenkt å være narkoman, spurt henne... fortalt at det går rykter.

Er folk rusa, ville jeg først og fremst fryktet brannfaren i tilfelle de sovner fra sigaretter osv. Kanskje jeg ville nedlagt et røykeforbud... og lagt inn ekstra brannvarslere...

Det er ikke sikkert det er hold i ryktene fra dine andre leieboere i det hele tatt... noen stikker nesa si i alt, og liker å ha noe å snakke om, fordi naboen ved siden av kanskje er annerledes, mer shabby i klærne, fattigere...

Det trenger ikke være så ille som du antar. Narkomane er like forskjellige som andre. Men stadig strøm av rusa folk, er plagsomt, hvis det da er tilfelle i det hele tatt...

Hva om det var en med alkoholproblemer?du som eier har da ingen ting med hva folk er avhengi av.

Hva om en som er avhengi av smertestillende?

Tror du er på tynt grunnlag.

Skrevet

Synes du høres uerfaren ut i utleiesituasjonen. Du må da sikre deg selv på forhånd mest mulig, veldig vanskelig å bli kvitt folk.

- på visning spør folk hvor de jobber. ikke lei ut til noen med vage svar.

- krev depositum innebetalt på dep konto samtidig med første leia før innflyttelse. uten dette gir du dem ikke nøkkel.

- vurder å skrive ettårskontrakter, de må begrunnes med at du "vurderer å selge" el.l. hør med advokat. Da er det bare å la være å fornye kontrakt til uønskede leieboere.

Skrevet
- krev depositum innebetalt på dep konto samtidig med første leia før innflyttelse. uten dette gir du dem ikke nøkkel.

Så lenge man har skrevet kontrakt må man godta en sosial bankgaranti på lik linje med ett depositum. Eventuelt kan man kreve depositum før/samtidig som man skriver kontrakt, men dette kan gjøre det vanskelig å få leieboere, da de fleste må få depositumet ut fra forrige leilighet, og det får de ikke før de har flyttet ut derfra.

Gjest ikke så rådvill lenger
Skrevet

Joda, jeg er helt ny i utleiesituasjonen og har lært MYE. Spesielt at man ikke skal kreve kvittering og ikke godta "har depositumet kommet enda?" (Det kan jo ta en dag eller to før det kommer på konto). Leia var jo allerede kommet inn, så jeg så ingen grunn til å tvile på at depositumet ikke var på vei... Joda, jeg har lært!

Troverdigheten til min andre leieboer er svært god. Men jeg vil uansett ikke gjøre noe drastisk basert kun på andrehåndsopplysninger. Å få det bekreftet (eller aller helst avkreftet) er tydeligvis (som jeg trodde) umulig. Jeg har jo heller ikke blitt plaget med det selv, og det er jo det viktigste.

Så jeg får følge med, overse at naboene kaller huset "heroinhuset" og slutte å bekymre meg for om den brente gardinstanga som plutselig dukket opp i hagen kommer fra mitt hus. (Nå har hun vært borte de siste dagene, men jeg får spørre hvor den kom fra når hun kommer hjem)

Takk til dere som kom med konstruktive løsninger, og til dere som ble sint, unnskyld, var ikke meningen å fornærme noen.

Skrevet
Joda' date=' jeg er helt ny i utleiesituasjonen og har lært MYE. Spesielt at man ikke skal kreve kvittering og ikke godta "har depositumet kommet enda?" (Det kan jo ta en dag eller to før det kommer på konto). Leia var jo allerede kommet inn, så jeg så ingen grunn til å tvile på at depositumet ikke var på vei... Joda, jeg har lært![/quote']

En ting til, depositum skal settes inn på en spesiell depositumskonto, som begge må møte opp i banken for å tegne sammen, så depositumet skal ikke settes inn på din konto. Da går det som forskuddsleie, og dette er ulovlig etter norsk lov. (Siden det er leietageren som skal ha rentene av disse pengene, og husleier skal ikke ha ubetinget råderett over dem.)

Skrevet
Eventuelt kan man kreve depositum før/samtidig som man skriver kontrakt' date=' men dette kan gjøre det vanskelig å få leieboere, da de fleste må få depositumet ut fra forrige leilighet, og det får de ikke før de har flyttet ut derfra.[/quote']

Jeg har leid drøssevis av steder, og aldri fått så fin behandling at gammelt dep kan bli nytt dep. Aldri hørt om noen som fikk det til sånn heller, dep må alltid være innbetalt før innflytting er min erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...