AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #1 Skrevet 12. januar 2015 Jeg er 100% alenemor nå til to barn. Jeg har ingen familie og dårlig nettverk og heller ikke førerkortet. Jeg har også gjeld pga en eks samboer. Jeg har barnevakt som også er min vennine. Har dere alenemødre noen råd til meg for hvordan hverdagen skal gå lettere rundt? Hvordan jeg kan gi barna mine ett godt liv uten en far og med den lille inntekten jeg har mens jeg studerer. Kom med alle super mamma råd som: Hvordan din hverdag ser ut for å få det til å gå rundt? Hvordan ble livet videre når du ble alenemamma til to barn? Fikk du det bedre etterhvert? Sparetips? Forbrukertips? Annet? HJELP. Slitte mamma. Anonymous poster hash: b02bf...4d7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #2 Skrevet 12. januar 2015 Slitte mamma* :-) Anonymous poster hash: b02bf...4d7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #3 Skrevet 12. januar 2015 SLITEN!!!!!!!!!! Uff, barnet har slevet på tlf min. Beklager skrivefeil. TS Anonymous poster hash: b02bf...4d7 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #4 Skrevet 12. januar 2015 Mitt viktigste tips er å være veldig streng med hva du bruker tid og krefter på. I slitsomme perioder er det viktigste å sove nok og legge seg tidlig, selv om det er kjedelig. Jeg måtte gi opp studiene, det gikk ikke rundt økonomisk. Håper du slipper det, men det blir jo en avveining. Til sist håper jeg du husker å nyte det også, midt i slitet. Dere utgjør nå et team på tre, og selv om det iblant blir slitsomt er det bedre for både barna og deg hvis du klarer å tenke positivt og ikke bare fokuserer på problemer. Mye sitter i hodet! Vær bevisst på at dette er en tid du aldri får igjen, og bruk den godt selv om det er utfordrende. Lykke til! Hilsen tidligere alenemor til fire.Anonymous poster hash: adbe7...80a
anniewal Skrevet 12. januar 2015 #5 Skrevet 12. januar 2015 Kjøp "singelmammas guide". Mange gode tips:)
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #6 Skrevet 12. januar 2015 Jeg er har ikke barn og er derfor ingen supermamma, men jeg jobber i barnehage og har gjort det i mange år. Mitt beste tips er å fjerne myten om supermammaer slik mange definerer en god mor. For de finnes ikke.. Ingen er perfekte og jeg mener alle mødre (og fedre) som gjør sitt beste ut i fra situasjonen de er i, og som tenker på barnas beste er superforeldre. Ingen kjenner deg og familien din bedre enn deg selv, så tror det er viktig å stole på egne prioriteringer og bry seg mindre om hva som er riktig og feil. Om du velger å ha det litt rotete hjemme i blandt, eller om du ikke har råd til ferier eller hva det måtte være, så gjør se fleste mange andre positive ting som de velger å tilførebarndommen til barna deres. Anonymous poster hash: d3508...d13 1
Bootybuilder Skrevet 12. januar 2015 #7 Skrevet 12. januar 2015 Jeg er alenemor til et barn, 100% alene. Nå har jeg ganske god økonomi, jobber som lektor og personlig trener. Men det kan være trangt økonomisk her innimellom også. Jeg mottar ikke barnebidrag, eier egen leilighet og bil. Mine beste tips er å planlegge alle innkjøp (lettere sagt enn gjort iblant). Planlegg middager, handle en gang i uka. Det er en side på nett hvor du kan regne ut hva som er normalt å bruke på matvarer og husholdningsartikler på husholdninger med en voksen og ett barn, en voksen og to barn osv osv. Legg alle regninger inn på avtalegiro. Be om å få betale kun renter på lånet ditt nå som du er student, det kan være til hjelp i en periode. Opprett en sparekonto som du overfører det beløpet du føler du kan spar ehver måned, om det så er en 50 lapp. Det er veldig VIKTIG å ha en bufferkonto til uforutsette regninger, konsentrer deg med å spare penger der i første omgang. Ta gjerne kontakt på PM om det er noe mer jeg kan hjelpe deg med. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #8 Skrevet 12. januar 2015 Forstår ikke at ex.samboers gjeld skal påvirke deg??!!Anonymous poster hash: 9b5b5...d50
Eneri Skrevet 12. januar 2015 #9 Skrevet 12. januar 2015 Jeg har ikke vært 100% alenemor, men en periode tja 60% alenemor. Vil prøve å komme med noen tips. Det vil bli vanskelig for deg å ha et sosialt liv på kveldstid uten barna, så du må tenke kreativt. Vær sosial i studiesituasjonen; her kan du treffe mange og utvide ditt nettverk. Tenk på at du kan bli kjent med andre som også har barn, og da kan du og barna finne på ting sammen med dine nye venner m barn. Tenk praktisk; kan du bruke tid til egentrening mens barna er i barnehagen etpar ganger i uken? Gjør ukeshandling uten å ha med barna; gjør det mens de er i barnehage/skole (vet ikke hvor gamle de er) eller når de er på en fritidsaktivitet. Godta å bo litt trangt hvis dette er billigere. Du trenger ikke nødvendigvis forvente å ha råd til tre soverom mens du er student. Vær nøye på å ønske nødvendige ting når noen spør om gaveønsker jul/bursdag til deg og barna. Eks vintertøy/sko til barna, andre klær, gavekort på klesbutikk/skobutikk/frisør. Dropp å gå på kafe, be heller venninner hjem og server vafler eller boller. Eks; en pose bollemiks koster ca 20 kroner. Legg til kostnad for gjær og syltetøy/ost, saft og kaffekopp, og det er likevel mye billigere enn å ta med ungene på kafe og treffe venner der. Betal forsikring, strøm, telefon, tvabon osv månedlig så langt det lar seg gjøre Må du virkelig ta ansvaret for eksens gjeld??? Sjekk om du kan arve klær til ungene fra noen. Handle klær og sko på salg. Tenk kombinasjonsmuligheter for klær både for deg og barna. Lån bøker og filmer gratis på biblioteket til deg og barna. Kan du låne ei hytte hos bekjente til sommerferien, evt mot å male der el? Stopp avdrag på evt gjeld mens du er student, sjekk alle økonomiske ordninger for studenter/alenemødre. Se om du klarer deg med mindre plass enn 100% i barnehage/sfo for å spare penger. Vær gjerrig med hvordan du bruker tiden din, og vær disiplinert så langt som mulig. Lag deg gode rutiner for husarbeid så du gjør ting jevnt og trutt og ikke må slite deg ut på skippertak.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #10 Skrevet 13. januar 2015 Forstår ikke at ex.samboers gjeld skal påvirke deg??!!Anonymous poster hash: 9b5b5...d50 Jo for den er satt i mitt navn desverre... Anonymous poster hash: b02bf...4d7
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #11 Skrevet 13. januar 2015 Jeg har ikke vært 100% alenemor, men en periode tja 60% alenemor. Vil prøve å komme med noen tips. Det vil bli vanskelig for deg å ha et sosialt liv på kveldstid uten barna, så du må tenke kreativt. Vær sosial i studiesituasjonen; her kan du treffe mange og utvide ditt nettverk. Tenk på at du kan bli kjent med andre som også har barn, og da kan du og barna finne på ting sammen med dine nye venner m barn. Tenk praktisk; kan du bruke tid til egentrening mens barna er i barnehagen etpar ganger i uken? Gjør ukeshandling uten å ha med barna; gjør det mens de er i barnehage/skole (vet ikke hvor gamle de er) eller når de er på en fritidsaktivitet. Godta å bo litt trangt hvis dette er billigere. Du trenger ikke nødvendigvis forvente å ha råd til tre soverom mens du er student. Vær nøye på å ønske nødvendige ting når noen spør om gaveønsker jul/bursdag til deg og barna. Eks vintertøy/sko til barna, andre klær, gavekort på klesbutikk/skobutikk/frisør. Dropp å gå på kafe, be heller venninner hjem og server vafler eller boller. Eks; en pose bollemiks koster ca 20 kroner. Legg til kostnad for gjær og syltetøy/ost, saft og kaffekopp, og det er likevel mye billigere enn å ta med ungene på kafe og treffe venner der. Betal forsikring, strøm, telefon, tvabon osv månedlig så langt det lar seg gjøre Må du virkelig ta ansvaret for eksens gjeld??? Sjekk om du kan arve klær til ungene fra noen. Handle klær og sko på salg. Tenk kombinasjonsmuligheter for klær både for deg og barna. Lån bøker og filmer gratis på biblioteket til deg og barna. Kan du låne ei hytte hos bekjente til sommerferien, evt mot å male der el? Stopp avdrag på evt gjeld mens du er student, sjekk alle økonomiske ordninger for studenter/alenemødre. Se om du klarer deg med mindre plass enn 100% i barnehage/sfo for å spare penger. Vær gjerrig med hvordan du bruker tiden din, og vær disiplinert så langt som mulig. Lag deg gode rutiner for husarbeid så du gjør ting jevnt og trutt og ikke må slite deg ut på skippertak. Takk for masse gode råd. Ja jeg må desverre stå for gjelden når alt er satt i mitt navn :-/ Anonymous poster hash: b02bf...4d7
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #12 Skrevet 13. januar 2015 Jo for den er satt i mitt navn desverre... Anonymous poster hash: b02bf...4d7 Av nysgjerrighet må jeg få spørre: er dette virkelig lov? Hvorfor kunne han ikke ha gjelden i sitt navn? Høres merkelig ut.Anonymous poster hash: 9b5b5...d50
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #13 Skrevet 13. januar 2015 Av nysgjerrighet må jeg få spørre: er dette virkelig lov? Hvorfor kunne han ikke ha gjelden i sitt navn? Høres merkelig ut.Anonymous poster hash: 9b5b5...d50 Nei for han var ikke kredittverdig å jeg var naiv. Vi skrev et personlig gjeldsbrev å det er nå borte. Jeg har anmeldt han, men hva beviser har jeg :-/ Sånn går det for dumsnille nek som meg, men jeg har lært for guds skyld så håper jeg at jeg har LÆRT!! Anonymous poster hash: b02bf...4d7
MorTil2 Skrevet 13. januar 2015 #14 Skrevet 13. januar 2015 Høres ut som du er i en skikkelig økonomisk klemme, og jeg vil tro at det tærer mer enn det faktum at du er alene med barna. Hvis jeg var deg, ville jeg søkt råd angående økonomien, f eks gjeldsrådgivning. Her i byen er det mulig å få gratis juridisk rådgivning hos jurist studenter ved universitetet, finnes det noe slikt hos deg ? Hva med konfliktrådet ? Men det er klart - var ikke eksen din kredittverdig, er det ikke mye å hente der ..... Jeg syns virkelig at det høres ut som du har det ille, at du er kommet i en situasjon som er veldig vanskelig å finne ut av alene. Søk hjelp - banken, sosialkontoret, NAV, jussformidlingen. Det må da være noe som kan gjøres ? Iforhold til barna dine er det viktigste for dem at de vet og føler at du er glad i dem. Kjærlighet betyr mye mer enn siste nytt innen leker, sko og klær. Men er du veldig sliten, og trenger ekstra avlastning, søk hjelp hos barnevernet - de er der for å hjelpe deg. Jeg ønsker deg all lykke til !!!
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #15 Skrevet 13. januar 2015 Høres ut som du er i en skikkelig økonomisk klemme, og jeg vil tro at det tærer mer enn det faktum at du er alene med barna. Hvis jeg var deg, ville jeg søkt råd angående økonomien, f eks gjeldsrådgivning. Her i byen er det mulig å få gratis juridisk rådgivning hos jurist studenter ved universitetet, finnes det noe slikt hos deg ? Hva med konfliktrådet ? Men det er klart - var ikke eksen din kredittverdig, er det ikke mye å hente der ..... Jeg syns virkelig at det høres ut som du har det ille, at du er kommet i en situasjon som er veldig vanskelig å finne ut av alene. Søk hjelp - banken, sosialkontoret, NAV, jussformidlingen. Det må da være noe som kan gjøres ? Iforhold til barna dine er det viktigste for dem at de vet og føler at du er glad i dem. Kjærlighet betyr mye mer enn siste nytt innen leker, sko og klær. Men er du veldig sliten, og trenger ekstra avlastning, søk hjelp hos barnevernet - de er der for å hjelpe deg. Jeg ønsker deg all lykke til !!! Takk for gode råd. Det har seg slik at jeg har 100.000 å er under forhandlinger med kreditorer å saken er anmeldt så noe vil nok falle bort over i hans navn. Når det gjelder avlastning så har jeg en helt unik barnevakt som avlaster meg. Nå kommer yngste inn i brnehage også å da blir ting raskt litt lettere. Jeg vet at barna er triste, de ser at mamma er triste. Leker er ingen trøst, men gode samtaler å kos er trøst. Anonymous poster hash: b02bf...4d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå