Gå til innhold

Hva er poenget med marsvin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst på et lite, enkelt kjæledyr. Jeg synes marsvin er søte, og de virker passende. Hamstre blir for små, og føler ikke de har noe særlig personlighet (har marsvin det?). Rotter er helt greie, men ikke noe jeg tror jeg vil ha. Kaniner er stygge som fy.

Men jeg bare lurer på hva man egentlig gjør med marsvin, og egentlig burdyr generelt. Det er jo ikke noe gøy om den bare sitter i buret og glor. De har jo ikke hamsterhjul, rør og andre sånne leker som hamstre har. Finnes det noe sånn gøye ting til marsvin? Hva liker de å gjøre?

De må jo koses med hver dag, men de går vel på do der de er. Må man da sitte med håndkle på fanget når man koser med dem - er ikke det stress?

Tar ellers imot tips ang. burdyrhold :)

• Liker 1
Skrevet

Men hvorfor vil du ha "burdyr"? Jeg tipper at marsvin har like mye personlighet som kaniner som er mitt favorittdyr etter katt. Marsvin trenger mye plass å bevege seg på, så et bur er jo ikke nok. Du kan bygge leker til marsvinet og bruke diverse leker til andre dyr, for eksempel rør og esker med flere etasjer og innganger. Aller helst bør du skaffe deg minst to sånn at de har selskap i hverandre.

Anonymous poster hash: b4eb3...6c9
  • Liker 1
Skrevet

Alltid ha masse høy i buret, så marsvinet kan boltre seg og lage huler :)

Skrevet

Men hvorfor vil du ha "burdyr"? Jeg tipper at marsvin har like mye personlighet som kaniner som er mitt favorittdyr etter katt. Marsvin trenger mye plass å bevege seg på, så et bur er jo ikke nok. Du kan bygge leker til marsvinet og bruke diverse leker til andre dyr, for eksempel rør og esker med flere etasjer og innganger. Aller helst bør du skaffe deg minst to sånn at de har selskap i hverandre.

Anonymous poster hash: b4eb3...6c9

Jeg vil ha burdyr fordi jeg bor i en liten leilighet og ikke har plass til annet. Jeg håper de har personlighet ja, for hvis ikke er det jo ikke noe særlig poeng. Da kan man like gjerne kjøpe en kosebamse. Har marsvin noe særlig hjernekapasitet så de kan lære seg enkle ting?

De må ut av buret daglig, ja. De kan jo løpe litt rundt på stuegulvet hvis jeg dekker til ledninger så de ikke biter på dem.

Vil marsvin bruke sånne leker da? Jeg tenker at de har jo korte bein og lang rygg, så sånn fysisk er de ikke bygd for annet enn å labbe rundt på bakken. De kan jo ikke klarte eller noe. Men moro om de har interesse av rør og ramper da :)

At de bør være to har jeg hørt før, så det kommer jeg nok til å skaffe. Har hørt at det er en fordel om de er søsken?

Skrevet

Alltid ha masse høy i buret, så marsvinet kan boltre seg og lage huler :)

Notert :)

Skrevet (endret)

Poenget med marsvin er å ha selskap, noe søtt å se på, noe å ta vare på og kose med, rett og slett.

Har aldri prøvd å lære noen av marsvinene mine triks. Tre av fire har aldri gått på do mens jeg har kost med de, men det kan jo skje... Ellers hadde jeg ikke hatt samvittighet til å ha burdyr igjen - men hvis de ikke kan få eget rom/stort område, så kjøp i det minste det største buret du kan finne. I tillegg til tid løs hver dag, selvsagt.

De må også være to, men det vet du visst. Mine har hatt veldig forskjellige personligheter - har hatt èn ''kosebamse'', som gjerne skulle bodd i fanget mitt, og to med mer futt i. Sistnevnte hoppet helt fint opp på ting (huset sitt f.eks.) om de fikk raptus, men hvis du skal bygge etasjer m. forskjellige liggeplasser osv så må de ha rampe. :)

Endret av Gaea
Skrevet

Marsvin er kule dyr :) Vi hadde to stk (som også er anbefalt da de er flokkdyr) Den ene var rolig av seg og bare tusla rundt på gulvet og koste seg. Mens den andre, som var 6 mnd yngre var det mer futt i. Han ble fornærma om jeg ikke plukket opp han først. Han lagde vi agility-bane til og lekte mye med.

Marsvin er faktisk smarte dyr. Det er forholdsvis enkelt å lære dem triks. Våre kunne bla å komme på kommando, snakke på kommando, gå slalåm mellom kjegler ol. Mye de kan lære

Anonymous poster hash: 0d4e9...cca
Skrevet

Jeg har 2 marsvin, og de får meg til å le hver dag. De har hver sin personlighet. Jeg har mine på gulvet hver dag (har de på et stort teppe, og med grind rundt så de ikke kommer seg ut). Der løper de som noen galinger, tar popcorn hopp i lufta, leker og koser seg. Lover deg, marsvin er verdens kuleste dyr!! Masse forskjellige lyder og utrolig kosete :laugh: De har en lyd for kosing, en annen lyd for tigging av mat, en annen lyd igjen når de utforsker på gulvet. Jeg har ikke angret et sekund på at jeg fikk de, og jeg kjøpte de i fjor sommer da de var 5 uker gamle.

Ser at noen over her anbefaler deg å ha høy i buret, det er ikke lurt fordi de tisser og bæsjer i det og da blir det forurenset. Du burde ha dem en høyholder i buret, litt opp fra bakken. Også C-vitamin hver dag som skal strøs på en agurkbit som hver av dem får. Ikke i drikkevannet fordi det blir borte med en gang. Pellets for marsvin- 2 ss morgen og kveld. Og grønnsaker morgen og kveld. Lykke til!

Anonymous poster hash: ed17b...e35
  • Liker 2
Skrevet

Og gi de stor plass å boltre seg på. Ikke slike små trange bur.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 2 marsvin, og de får meg til å le hver dag. De har hver sin personlighet. Jeg har mine på gulvet hver dag (har de på et stort teppe, og med grind rundt så de ikke kommer seg ut). Der løper de som noen galinger, tar popcorn hopp i lufta, leker og koser seg. Lover deg, marsvin er verdens kuleste dyr!! Masse forskjellige lyder og utrolig kosete :laugh: De har en lyd for kosing, en annen lyd for tigging av mat, en annen lyd igjen når de utforsker på gulvet. Jeg har ikke angret et sekund på at jeg fikk de, og jeg kjøpte de i fjor sommer da de var 5 uker gamle.

Ser at noen over her anbefaler deg å ha høy i buret, det er ikke lurt fordi de tisser og bæsjer i det og da blir det forurenset. Du burde ha dem en høyholder i buret, litt opp fra bakken. Også C-vitamin hver dag som skal strøs på en agurkbit som hver av dem får. Ikke i drikkevannet fordi det blir borte med en gang. Pellets for marsvin- 2 ss morgen og kveld. Og grønnsaker morgen og kveld. Lykke til!

Hvordan grind er det du har? Jeg vil ha noe sånn, men det må være noe sammenleggbart, for har ikke plass til å ha "uteplassen" deres stående framme hele tiden. Spiser de avispapir hvis de får det som underlag når de er ute på stuegulvet?

Jeg har hørt lydene deres, og det er skikkelig koselig :) En av grunnene til at jeg liker dem.

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen. Jeg kommer selvsagt til å lese meg opp på dette, men greit å få høre litt erfaringer også.

For å tenke litt lurt og ta forhåndsregler, så tenker jeg å kjøpe voksne marsvin fra Finn.no eller noe. Jeg tenker at hvis man blir lei, så er de allerde voksne og jeg har dem ikke like lenge. Jeg vet hvor vanskelig det er å bli kvitt burdyr, og avliving er unødvendig.

Pleier man å kastrere/sterilisere dem? Eller er de for små til sånne operasjoner? Trenger de vaksiner og sånt?

Gjest Badabing
Skrevet

De fleste "burdyr" er egentlig ikke ment for å være burdyr, det er bare slik at vi mennesker putter dem inn der for å ha mer kontroll og komfort. Kaniner f.eks bør absolutt ikke være i bur, og mange kaniner får muskel- og skjelettskader fordi de ikke er tilpasset et liv i bur.

• Liker 3
Gjest Badabing
Skrevet

Dette innlegget var veldig koselig å lese! :) Så fint at du tar deg av marsvinene dine!

Skrevet

De fleste "burdyr" er egentlig ikke ment for å være burdyr, det er bare slik at vi mennesker putter dem inn der for å ha mer kontroll og komfort. Kaniner f.eks bør absolutt ikke være i bur, og mange kaniner får muskel- og skjelettskader fordi de ikke er tilpasset et liv i bur.

Får marsvin også skader av å stå i bur?

Gjest avocadoen
Skrevet

Vi hadde marsvin og de var ofte ute av buret :) Man koser med dem, gir dem gulerot og slikt :)

Annonse
Skrevet

Ikke hvis de har nok utetid ute av buret hver dag :) Det er så absolutt anbefalt å kjøpe det største buret du finner, samma hva prisen er ;)

Anonymous poster hash: 3c7a8...c78

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg har dessverre liten kjennskap til marsvin, jeg ville bare si litt om begrepet "burdyr". :)

Ved kjapp googling ser det ut til at de bør ha veldig store bur de også (spesielt om man skal ha to), eventuelt inngjerding som AB skriver om.

Fant en fin veileder da jeg søkte det opp:

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/stell_av_kjaeledyr/marsvin__veiledning_om_hold.15989/binary/Marsvin%20-%20Veiledning%20om%20hold

Vet at det er gitt ut gode bøker om mer naturlig hold av andre "burdyr" de siste årene, kan hende det finnes lignende bøker for marsvin.

Skrevet

Hvis du feter de litt opp, har du en god middag! Marsvin er en delikatesse i bla.a. Peru. Eller skulle jeg kanskje tatt dette på matforumet?

• Liker 1
Skrevet

Ikke hvis de har nok utetid ute av buret hver dag :) Det er så absolutt anbefalt å kjøpe det største buret du finner, samma hva prisen er ;)

Anonymous poster hash: 3c7a8...c78

Blir stort bur, ja. Men det må bli på to etasjer, for har ganske liten stue. Håper bare de skjønner hvordan man går på rampe så de finner veien opp :P

Vet du ca hvor lenge de bør være ute av buret om gangen? Er det skikkelig krise om det blir en dag eller to uten utetid?

Jeg har dessverre liten kjennskap til marsvin, jeg ville bare si litt om begrepet "burdyr". :)

Ved kjapp googling ser det ut til at de bør ha veldig store bur de også (spesielt om man skal ha to), eventuelt inngjerding som AB skriver om.

Fant en fin veileder da jeg søkte det opp:

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/stell_av_kjaeledyr/marsvin__veiledning_om_hold.15989/binary/Marsvin%20-%20Veiledning%20om%20hold

Vet at det er gitt ut gode bøker om mer naturlig hold av andre "burdyr" de siste årene, kan hende det finnes lignende bøker for marsvin.

Takker for link :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...