Gå til innhold

Får ikke igjen terrassedøren. spm til utleiere

Anbefalte innlegg

Gjest Christina146
Skrevet (endret)

Vi får den delvis igjen, men får ikke låst den. Den vil ikke helt inn nede, og dermed vil ikke håndtaket helt igjen.

Dette har utleier visst om for lenge siden, men det gikk på det tidspunktet i det minste an å få den helt igjen med makt. Nå har det gått så langt at vi ikke får låst den, og vi har selvfølgelig sagt ifra til utleier.

Men det eneste jeg fikk til svar var at "urealistisk at xxxx skal komme imorgen". (Jeg sendte mld om dette igår, spurte da på en fin måte om det var mulig og få ordnet det på mandag).

Han har sin egen altmuligmann tydeligvis, som forsåvidt er overarbeidet og aldri har tid..

Vi føler oss ikke helt trygg her med en ulåst dør på et såpass belastet område..

Føler at utleier ikke tar dette helt seriøst, siden han tross alt har visst om dette en god stund nå. Jeg har sendt en mld til han hvor jeg uttrykker bekymring for våres sikkerhet uten låste dører, og jeg har tilbudt å legge ut for summen om han må få tak i en annen.

Så til mitt spørsmål:

Hva mener dere andre utleiere? Evt. leietakere? Hadde dere akseptert dette? Hvordan hadde dere taklet situasjonen?

Endret av Christina146
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår deg godt, har selv to lufteluker som ikke sitter fast i veggen, lekker vann og slipper inn mye kald luft, og dette har også vært i huseiers hender i tja, nærmere et år uten noen forandring.

Du skal selvfølgelig ikke godta det, og det er heller ikke noe du skal betale for selv. Har du kontrakten i nærheten? Les den nøye, så vil du se at det er huseiers ansvar å fikse ting i og utenfor leiligheten med mindre dette er noe du står for selv, har ødelagt el. lignende.

Les hvertfall kontrakten, ta den med til huseier, få huseier til å lese, å si at du krever at dette blir gjort noe med umiddelbart, fordi du hverken føler deg trygg og det faktisk er en dør i leiligheten som ikke lukker seg, og det blir bare værre... Si det selvfølgelig på en ordentlig måte, hvis ikke så får du kontakte huseiernes landsforbund ellernoe hvis ikke de vil hjelpe deg nå heller.

Skrevet

Jeg ville vel først og fremst ikke lagt ut adressen på åpent forum ;)

Dernest ville jeg kontaktet Leieboerforeningen. Sjekk kontrakten du har. Du bør også tenke på at forsikringen ikke dekker tyveri dersom det blir innbrudd og døren er åpen. I så fall må du så godt det lar seg gjøre sørge for at huseier vet dette og er klar over hvilket ansvar det påhviler ham.

Anonymous poster hash: ac437...bc2
Gjest Christina146
Skrevet (endret)

Jeg ville vel først og fremst ikke lagt ut adressen på åpent forum ;)

Dernest ville jeg kontaktet Leieboerforeningen. Sjekk kontrakten du har. Du bør også tenke på at forsikringen ikke dekker tyveri dersom det blir innbrudd og døren er åpen. I så fall må du så godt det lar seg gjøre sørge for at huseier vet dette og er klar over hvilket ansvar det påhviler ham.

Anonymous poster hash: ac437...bc2

Har redigert det nå, tenkte ikke så langt. Takk for det. ;)

Det var det jeg fryktet, at innbo ikke dekker det om vi har en ulåst dør.

Hvordan kan jeg fortelle dette til utleier? Synes han har litt tendenser til å være sleip, liker ikke helt å konfrontere han egentlig.

Kan du forklare meg på hvilken måte han har ansvar for dette?

Takk for svar begge to.

TS

Endret av Christina146
Skrevet

Du skriver en melding om at det må bli fikset innen (dato), hvis ikke holder du igjen husleie og får det fikset selv.

• Liker 3
Gjest Christina146
Skrevet

I kontrakt står det at leier skal bla. vedlikeholde dørlåser. Er dette da våres ansvar å få fikset?

Skrevet

Nei, for slik du beskriver det, er det ikke låsen som er problemet. Med vedlikeholde dørlås menes f.eks. å olje ved behov (hvertfall slik jeg har det med min leieboer).

Problemet her høres ut som at treverket i døra har slått seg. Det kan skyldes dårlige tetningslister f.eks. Når dere allerede har sagt ifra om problemet, og huseier ikke sa på det tidspunktet at det er deres ansvar, er det hans ansvar. Jeg ville gjort som AB over her sier, send en melding og informer om at dersom det ikke er fikset innen en dato (jeg ville satt maks to uker frem i tid, siden dere faktisk ikke kan låse døra!) holder dere tilbake husleie frem til det er fikset. Det er dere i deres fulle rett til.

Send evt en epost til huseiernes landsforbund om du er usikker, de kan bekrefte at det har dere rett til å gjøre.

Anonymous poster hash: b1a91...958
  • Liker 1
Skrevet

Om døren har "slått" seg, pga mye fukt, kan du prøve med en hårføner å varme og tørke døra der den er for stor til karmen. Får du da døra igjen og løst, la den gå i vranglås inntil huseier dukker opp for reprasjon.

Anonymous poster hash: 90bf3...e47

Gjest Christina146
Skrevet

Om døren har "slått" seg, pga mye fukt, kan du prøve med en hårføner å varme og tørke døra der den er for stor til karmen. Får du da døra igjen og løst, la den gå i vranglås inntil huseier dukker opp for reprasjon.

Anonymous poster hash: 90bf3...e47

Takk for svar, men det er litt vanskelig når vi er i Bergen her... ;)

Gjest Christina146
Skrevet

Nei, for slik du beskriver det, er det ikke låsen som er problemet. Med vedlikeholde dørlås menes f.eks. å olje ved behov (hvertfall slik jeg har det med min leieboer).

Problemet her høres ut som at treverket i døra har slått seg. Det kan skyldes dårlige tetningslister f.eks. Når dere allerede har sagt ifra om problemet, og huseier ikke sa på det tidspunktet at det er deres ansvar, er det hans ansvar. Jeg ville gjort som AB over her sier, send en melding og informer om at dersom det ikke er fikset innen en dato (jeg ville satt maks to uker frem i tid, siden dere faktisk ikke kan låse døra!) holder dere tilbake husleie frem til det er fikset. Det er dere i deres fulle rett til.

Send evt en epost til huseiernes landsforbund om du er usikker, de kan bekrefte at det har dere rett til å gjøre.

Anonymous poster hash: b1a91...958

Tusen takk for svar, jeg har nå sendt en mld til Leieboerforeningen for å høre.

Mener du da hele husleien?

Skrevet

Du skal betale husleien men du kan sette den inn på en egen konto. Slik har du ditt på det tørre. Du kan også gi utleier en frist til å ordne opp og hvis utleier overstiger fristen kan du få noen til å fikse døra på utleierens bekostning.

Anonymous poster hash: 95782...2d2
Gjest Christina146
Skrevet

Du skal betale husleien men du kan sette den inn på en egen konto. Slik har du ditt på det tørre. Du kan også gi utleier en frist til å ordne opp og hvis utleier overstiger fristen kan du få noen til å fikse døra på utleierens bekostning.

Beklager altså, men jeg er helt grønn på området. Mener du depositumkontoen? Den har vi isåfall ikke, for husleier har ikke ''hatt tid'' til å lage den. Jeg har depositumpengene mine på en høyrentekonto for tiden(har oppfordret huseier til å lage depositumkonto, men han har fortsatt ikke gjort det, jeg har nektet å betalt inn pengene til hannes private konto som han foreslo). Eller skal jeg bare ha husleien på min konto, er det det du mener?

Ufff. Kjenner jeg blir helt nervøs her. Er ikke helt fan av han husleieren lenger, han kan være litt ubehagelig i talemåten av og til. Vil nødig skape noen diskusjon.

Skrevet

Beklager altså, men jeg er helt grønn på området. Mener du depositumkontoen? Den har vi isåfall ikke, for husleier har ikke ''hatt tid'' til å lage den. Jeg har depositumpengene mine på en høyrentekonto for tiden(har oppfordret huseier til å lage depositumkonto, men han har fortsatt ikke gjort det, jeg har nektet å betalt inn pengene til hannes private konto som han foreslo). Eller skal jeg bare ha husleien på min konto, er det det du mener?

Ufff. Kjenner jeg blir helt nervøs her. Er ikke helt fan av han husleieren lenger, han kan være litt ubehagelig i talemåten av og til. Vil nødig skape noen diskusjon.

Nei ikke depositumskontoen. Opprett en ny konto i banken din. Utleier vegrer seg nok for å opprette depositumskonto for han må betale. Husker ikke hvor mye men det er ganske dyrt. Og utleiere + leietakerne SKAL opprette depositumskonto sammen!! for de pengene skal ikke inn på deres private konto. Bra at du nektet å betale.

Men som sagt: Gi han en frist på minimum 1 uke før du gjør noe.

• Liker 2
Skrevet

Bare lurer, har du sprayet låsen med olje? Jeg hadde samme problem, løste seg med olje.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Du må under ingen omstendighet overføre depositum til huseiers privatkonto. Da må du regne med aldri å få tilbake pengene om du vil flytte. Denne personen er høyst useriøs. Det beste for deg er å flytte et annet sted, men det er vel lettere sagt enn gjort. Les på google "opprettelse av depositumskonto". La ikke huseier forsøke å lure deg.

Endret av Arabella
Gjest Christina146
Skrevet

Nei ikke depositumskontoen. Opprett en ny konto i banken din. Utleier vegrer seg nok for å opprette depositumskonto for han må betale. Husker ikke hvor mye men det er ganske dyrt. Og utleiere + leietakerne SKAL opprette depositumskonto sammen!! for de pengene skal ikke inn på deres private konto. Bra at du nektet å betale.

Men som sagt: Gi han en frist på minimum 1 uke før du gjør noe.

Vel, jeg setter alltid over husleien over på en annen konto slik at jeg har kontroll, men skal se på linkene du sendte. Takk for hjelpen. :blomst:

Bare lurer, har du sprayet låsen med olje? Jeg hadde samme problem, løste seg med olje.

Jeg tror ikke det er selve låsen som en problemet, det virker som at selve døren ikke vil helt inn i karmen nede, og dermed vil ikke håndtaket/låsen helt igjen. Vi får dermed ikke låst den..

Gjest Christina146
Skrevet

Du må under ingen omstendighet overføre depositum til huseiers privatkonto. Denne personen er høyst useriøs. Det beste for deg er å flytte et annet sted, men det er vel lettere sagt enn gjort. Les på google "pris på opprettelse av depositumskonto". La ikke huseier forsøke å lure deg.

Jeg er klar over det, det er derfor jeg ikke har gjort det heller. Det er vel strengt tatt hans problem..

Vi har merket det nå, han er ganske slu og lurer seg unna en del her virker det ut som. Det er dessverre letter sagt enn gjort, vi har i alle fall fått det veldig hjemmekoselig her nå, og vi tenker å bo her en stund til slik at vi får oppspart BSUen høyt nok til å kjøpe. Det er i tillegg veldig sentralt her, så vi slipper bilutgifter.

Han har forsøkt å lure oss et par ganger, men vi står på våres, heldigvis. :jolie:

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg er klar over det, det er derfor jeg ikke har gjort det heller. Det er vel strengt tatt hans problem..

Vi har merket det nå, han er ganske slu og lurer seg unna en del her virker det ut som. Det er dessverre letter sagt enn gjort, vi har i alle fall fått det veldig hjemmekoselig her nå, og vi tenker å bo her en stund til slik at vi får oppspart BSUen høyt nok til å kjøpe. Det er i tillegg veldig sentralt her, så vi slipper bilutgifter.

Han har forsøkt å lure oss et par ganger, men vi står på våres, heldigvis. :jolie:

Bra :). Bor dere i samme hus, er det slett ikke utenkelig at huseier har nøkkel til leiligheten deres og kan finne på å låse seg inn når dere ikke er hjemme. Vær obs.

Gjest Christina146
Skrevet

Bra :). Bor dere i samme hus, er det slett ikke utenkelig at huseier har nøkkel til leiligheten deres og kan finne på å låse seg inn når dere ikke er hjemme. Vær obs.

Takk for det. Vi får holde et ekstr øye åpent. Får egentlig ikke helt sove med denne terrassedøren, vet det bor en del ustabile folk rundt om kring her.. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...