Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde et illebefinnende 28.02-14 og har vært sykemeldt siden. Startet å motta sykepenger i april.

Får jeg feriepenger og eventuelt tilbake noe på skatten iogmed det er NAV som utbetaler meg?

Søkt meg gjennom nettet og NAV sine sider, og lurer på om noen har vært i samme situasjon. Noen sier at jeg kun får feriepenger for 46 dager, andre sier de har snakket med arbeidsgiver og fått fullt opp av de hvis du er "heldig".

Bør jeg kontakte sjefen eller de som driver med regnskap på jobben om det er tilfelle hos mitt firma? Privat sektor.

Mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lest meg opp litt, så ser ut som jeg må ringe jobben imorgen og spørre om det er en mulighet, selvom det skal stå i arbeidskontrakten at jobben skal betale meg. Men det er jo NAV som utbetaler min lønn.. Noen som kan redde en småstressa sjel? :)

Skrevet (endret)

Hadde et illebefinnende 28.02-14 og har vært sykemeldt siden. Startet å motta sykepenger i april.

Får jeg feriepenger og eventuelt tilbake noe på skatten iogmed det er NAV som utbetaler meg?

Søkt meg gjennom nettet og NAV sine sider, og lurer på om noen har vært i samme situasjon. Noen sier at jeg kun får feriepenger for 46 dager, andre sier de har snakket med arbeidsgiver og fått fullt opp av de hvis du er "heldig".

Bør jeg kontakte sjefen eller de som driver med regnskap på jobben om det er tilfelle hos mitt firma? Privat sektor.

Mvh

Du får vel kun feriepenger for de første 12 ukene , rettelse 48 dager du er sykemeldt etter de 16 første karantenedagene (den perioden som arbeidsgiver betaler før NAV tar over) og ikke resten. Med andre ord om man er sykemeldt utover dette vil du få mindre i feriepenger enn det du ville fått om du var i jobb.

Siden du har vært sykemeldt siden 28.02.14 vil det tilsi at du fikk sykepenger fra arbeidsgiver frem til ca 20 mars og at NAV tok over fra dette tidspunktet. Dette betyr at du vil få feriepenger for lønn/sykepenger utbetalt i perioden 01.01.14 til ca 01.06.14. ALtså du vil få halvparten i feriepenger i forhold til det du normalt sett ville hatt om du hadde jobbet hele 2014.

Det er ekstremt unormalt at en bedrift betaler ut feriepenger de ikke skal betale ut. Dette vil være et rent tap for dem isåfall. De har jo måttet erstatte deg med noen andre og denne mottar både lønnen og feriepengene de normalt sett ville betalt deg om du var på jobb. De eneste få tilfellene jeg har hørt om slikt har vært i noen offentlige stillinger - samt i stillinger hvor den ansatte har en svært etterspurt ekspertise og er høyt etterspurt i arbeidsmarkedet slik at arbeidsgiver er redd for å miste denne til et annet firma. Dette bruker da normalt sett å være forhandlet frem i arbeidskontrakten.

Å ringe arbeidsgiver og spørre om dette vil bli ansett som veldig merkelig og nok noe negativt spør du meg.

Endret av Guybrush
Skrevet

Om du får igjen på skatten har jo med om du har betalt for mye, akkurat som om du var i jobb.

Skrevet

Skatt av sykepenger er det sammen som skatt på lønn.

Der er nye regler knyttet til feriepenger under sykemelding fra nyttår. Om det er de nye reglene som er forklart over vet jeg ikke fordi jeg ikke har sattmeg inn i alle nye regler fra 1.1.15.

Tror du heller sksl ringe nav enn arbeidsgiver og spørre om dette.

Har du eller arbeidsgiver forsikring som dekker den type skade/sykdom du har vært utsatt for?

Anonymous poster hash: 814b1...dcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...