Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt ærlig, kan man spise godteri en gang i uka å fortsatt gå ned i vekt om det er et mål? I tilegg til at man trener 3 ganger i uka og spiser sunt.

Anonymous poster hash: 3449a...d72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På samme måte som du ikke går ned i vekt av å spise sunt én dag hvis du bare spiser dritt resten av uken kommer du ikke til å gå opp i vekt av å spise godteri én dag hvis du spiser sunt og trener resten av uken.

Anonymous poster hash: a01f2...02f
  • Liker 8
Skrevet

Ja, det kan du.

• Liker 2
Skrevet

På samme måte som du ikke går ned i vekt av å spise sunt én dag hvis du bare spiser dritt resten av uken kommer du ikke til å gå opp i vekt av å spise godteri én dag hvis du spiser sunt og trener resten av uken.

Anonymous poster hash: a01f2...02f

Ja, det vet jeg. Men nå snakket jeg om å skeie ut en gang i uka og fortsatt gå ned i vekt.

Skrevet

Ja, det vet jeg. Men nå snakket jeg om å skeie ut en gang i uka og fortsatt gå ned i vekt.

Det kan du! Jeg har søndag som en skikkelig "drittmat" dag med bla godis, brus, kebab, pizza, Mac`ern etc. Har gått ned 30 kg siste året og det er KUN etter å ha endret kosthold, uten å trene

Anonymous poster hash: c67b8...fc5

Skrevet

Kommer vel også litt hvilke mengder du skal bøtte innpå i løpet av den dagen, men ved normale mengder, så er det vel faktisk bra på lengre sikt å ikke være fullt så rigid.

Skrevet

Det kan du! Jeg har søndag som en skikkelig "drittmat" dag med bla godis, brus, kebab, pizza, Mac`ern etc. Har gått ned 30 kg siste året og det er KUN etter å ha endret kosthold, uten å trene

Anonymous poster hash: c67b8...fc5

Wow, så godt gjort! Kan jeg spørre hva du gjør annerledes nå enn før? Jeg skulle gjerne ha gått ned 30kg selv serru... 😝

Skrevet (endret)

Så klart. Det hele handler i bunn og grunn om hvor mange kalorier du får i deg over en gitt periode sammenlignet med hvor mange kalorier du bruker (forbrenner) under samme periode. Si at du i snitt forbrenner ca 2 000 kalorier hver dag til sammen (hvileforbrenning + treningen). Det blir 14 000 kalorier forbrent i løpet av en uke. Si deretter at du konsekvent spiser ca 1 500 kalorier hver dag. Dette blir 10 500 kalorier på en uke. Ergo har du forbrent ca 3 500 kalorier mer enn du har spist denne uken, hvilket tilsvarer et vekttap på ca et halvt kg (som stort sett er det anbefalte, overvektige kan dog sikte mot et noe høyere tempo i alle fall i starten). Gitt at utskeielsen din ikke er på 3 500 kalorier (som er MYE - det tilsvarer tre 200 grams sjokoladeplater) vil du altså samlet sett i løpet av denne uken fortsatt være i underskudd, og dermed gå ned. Vektnedgangen vil selvsagt gå litt saktere, men ikke veldig mye. Hvis du for eksempel spiser 1000 kalorier mer på lørdagen enn de andre dagene (altså 1500 kalorier søn-fre, 2500 kalorier lør) vil det ta deg ca tre uker å gå ned ett kg, mens det vil ta deg to uker om du lar være å spise de 1000 ekstra kaloriene på lørdagen, eller to og en halv uke om du bare spiser 500 kalorier ekstra (altså 2000 kalorier) på lørdagen.

PS: tallene er bare ment som illustrasjon. Vektnedgang går litt i rykk og napp selv om man holder kaloriinntak og -forbruk nærmest identisk, men over tid vil det i snitt se slik ut som jeg skisserte over. Dette selvsagt forutsatt at din forbrenning er på 2000 kalorier per dag. Dette er det vanskelig å regne ut. (Edit: ser nå at du vil ned 30 kg. Da antar jeg du er overvektig. I så fall er forbrenningen din antageligvis en del høyere enn 2000 kalorier per dag.) Men det du i alle fall kan ta med deg er at det helt klart er mulig å gå ned i vekt selv om man skeier ut en dag i uken - forutsatt at man har et greit underskudd de andre dagene, og at utskeielsen ikke går helt over styr :)

Endret av Honeydew
  • Liker 4
Skrevet

Så klart. Det hele handler i bunn og grunn om hvor mange kalorier du får i deg over en gitt periode sammenlignet med hvor mange kalorier du bruker (forbrenner) under samme periode. Si at du i snitt forbrenner ca 2 000 kalorier hver dag til sammen (hvileforbrenning + treningen). Det blir 14 000 kalorier forbrent i løpet av en uke. Si deretter at du konsekvent spiser ca 1 500 kalorier hver dag. Dette blir 10 500 kalorier på en uke. Ergo har du forbrent ca 3 500 kalorier mer enn du har spist denne uken, hvilket tilsvarer et vekttap på ca et halvt kg (som stort sett er det anbefalte, overvektige kan dog sikte mot et noe høyere tempo i alle fall i starten). Gitt at utskeielsen din ikke er på 3 500 kalorier (som er MYE - det tilsvarer tre 200 grams sjokoladeplater) vil du altså samlet sett i løpet av denne uken fortsatt være i underskudd, og dermed gå ned. Vektnedgangen vil selvsagt gå litt saktere, men ikke veldig mye. Hvis du for eksempel spiser 1000 kalorier mer på lørdagen enn de andre dagene (altså 1500 kalorier søn-fre, 2500 kalorier lør) vil det ta deg ca tre uker å gå ned ett kg, mens det vil ta deg to uker om du lar være å spise de 1000 ekstra kaloriene på lørdagen, eller to og en halv uke om du bare spiser 500 kalorier ekstra (altså 2000 kalorier) på lørdagen.

PS: tallene er bare ment som illustrasjon. Vektnedgang går litt i rykk og napp selv om man holder kaloriinntak og -forbruk nærmest identisk, men over tid vil det i snitt se slik ut som jeg skisserte over. Dette selvsagt forutsatt at din forbrenning er på 2000 kalorier per dag. Dette er det vanskelig å regne ut. (Edit: ser nå at du vil ned 30 kg. Da antar jeg du er overvektig. I så fall er forbrenningen din antageligvis en del høyere enn 2000 kalorier per dag.) Men det du i alle fall kan ta med deg er at det helt klart er mulig å gå ned i vekt selv om man skeier ut en dag i uken - forutsatt at man har et greit underskudd de andre dagene, og at utskeielsen ikke går helt over styr :)

Takk for et fantastisk svar! Hjalp meg mye. Da kan jeg bare glede meg til lørdag :-D

Skrevet

helt ærlig kan du gå ned i vekt ved å kun spise godteri og ikke trene. Du vil riktignok bli veldig syk, slapp og skinnyfat. Handler kun om hvor mye du putter i deg

Anonymous poster hash: 7a336...d1b
Gjest Coolaid
Skrevet

Helt ærlig, kan man spise godteri en gang i uka å fortsatt gå ned i vekt om det er et mål? I tilegg til at man trener 3 ganger i uka og spiser sunt.

Ja. det er 100% mulig.

Gjest Runforit
Skrevet

Så lenge du går i underskudd så kan du leve på godteri. Om det er lurt og gunstig er en annen ting.

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk ned 7 kg, i tillegg til at jeg la på meg muskler, og da hadde jeg en dag i uka hvor jeg spiste så mye drittmat at det føltes som at jeg skulle spy noen ganger. Hehe. Var riktignok kun på kvelden da, men poenget er - spis usunt 1 dag i uka med god samvittighet, så lenge du holder deg på et sunt kosthold resten av uka!! :)

Anonymous poster hash: 02869...a58
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Er veldig glad i søtsaker. Føler motivasjonen blir større når jeg vet jeg faktisk kan kose meg, og fortsatt få resultater. Hurra :)

Skrevet

Jeg spiser godteri hver dag, uten noen problemer. Det handler bare om mengder.

• Liker 1
Skrevet

Kommer jo an på hvor mye du spiser. Enten det er sunt eller usunt. Spiser du 10 svære poser chips én dag i uka, legger du på deg.

Skrevet

Tenkte heller på en god pose med smågodt, det er jeg veldig glad i. Har lyst til å unne meg noe litt oftere. Før jul var jeg veldig streng når det gjaldt godteri og div mat, og da sprakk jeg helt når julen kom! Kan nesten si at jeg overspiste, da jeg ble veldig kvalm. Jeg vil helst unngå dette, da det bare blir en ond sirkel. Så kanskje jeg slipper overspising om jeg unner meg ting oftere :)

Skrevet

Kommer litt an på hvor stor den godteposen er. Tenk deg at hver bit er 15-40 kcal, så blir en svær pose ganske mye. Ser ikke noe problem i å unne seg noen biter hver dag for kosen sin skyld så lenge du klarer å stoppe. Er bedre det enn å gå på en sprekk :)

Husk at julen er litt spesiell. Lettere å sprekke da enn ellers synes jeg :)

Skrevet

Jeg har konsekvent litt sjokolade i skapet som jeg kan spise av hvis suget blir veldig stort. (Og noen dager er det virkelig STORT!)

Men da spiser jeg bare en bit. (En 10-del av sjokoladen) Og så får jeg ikke mer.

Noen ganger skulle jeg gjerne spist hele på en gang. (Og noen få ganger sprekker jeg, og gjør akkurat det.)

Men som oftest er jeg flink, og nyter heller den ene biten. Uten dårlig samvittighet eller noe.

Med mitt matinntak og treningsmengde nå, så kan jeg egentlig spise en sjokoladebit hver dag. Men da kan jeg ikke kose meg med annen kaloririk mat og drikke den uka. Så det blir jo en balanse her.

Så lenge du primært spiser sunt, er det helt OK å skeie ut og spise godteri eller annen drittmat en gang i blandt.

Men ofte kan det jo være greit å ta en pause fra drittmaten og godteriet, og kjenne på hva du VIRKELIG savner og har lyst på.

For noen ting har man egentlig ikke SÅ lyst på, man spiser dem mest av vane. Andre ting smaker jo bare SÅ herlig, og man nyter dem virkelig når man først får dem.

Jeg oppdaget også at jeg ikke hadde så veldig lyst på ting når jeg først spiste dem. De fremsto som så mye bedre inne i hodet mitt, enn det de smakte når jeg spiste dem. Det er greit å finne og huske den typen nedturer, for da kan du fortelle deg selv det neste gang du får lyst på den maten/det godteriet.

Anonymous poster hash: a3a70...796
Skrevet (endret)

Det kan faktisk være gunstig for vektnedgang og unne seg litt ekstra en gang i blandt.

Fettet mitt slipper iallefall bedre om jeg i ny og ne har en uke/helg/dag jeg ikke tenker og spiser det jeg vil og ikke trener. Disse periodene er da ofte ferier, turer, middagsbesøk o.l. Og da kan jeg spise mye/drikke alkohol osv. Jeg er ellers flink med både kosthold og trening.

Edit: før dere ber om kilder har jeg ingen. Kun egen og andres erfaring (og råd fra coach) i forhold til trenings/kostholdsprogrammene jeg har fulgt de siste årene.

Endret av Inwe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...