Gå til innhold

Tenårings krangling med foreldrene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av ren nysgjerrighet lurer jeg litt på om dere mødre eller fedre har tenåringer dere krangler med ang. drikking, fest, sex osv. Er deres tenåringer opptatt av dette? Følger de reglene deres, eller blir det krangling og uenigheter? Fortell!

Anonymous poster hash: e2bf3...0b1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av ren nysgjerrighet lurer jeg litt på om dere mødre eller fedre har tenåringer dere krangler med ang. drikking, fest, sex osv. Er deres tenåringer opptatt av dette? Følger de reglene deres, eller blir det krangling og uenigheter? Fortell!

Anonymous poster hash: e2bf3...0b1

Tenåringer krangler om det meste. Av og til lurer jeg på om de kan diskutere i det hele tatt.

Anonymous poster hash: b58a4...8df

Skrevet

Nå er min bare snart 14 år, så vi krangler ikke om noen av de tingene du nevnte. Og tenåringen er heller ikke opptatt av det ennå. Men krangle gjør vi.

Anonymous poster hash: 5c87e...f01
Skrevet

Vi har kranglet så lite at jeg nesten ikke har kjent at jeg har ungdom i huset. Gjennom fire ungdommer kan jeg telle på en hånd de kranglene som jeg kan kalle en skikkelig krangel.

Vi diskuterer, argumenterer og forhandler/gir/tar med ungdommen, slik at vi kommer til et resultat begge parter kan leve med.

Det eneste vi har nulltoleranse for, er inntak av illegale rusmidler og røyk.

Skrevet

Nei, jeg har ikke hatt noen krangler med tenåringene mine.

Vi har vært uenige om veldig mye, og de har argumentert hvis de mente jeg var urimelig, men det har aldri vært kjefting, smelling i dører, eller krangling.

De har brutt regler rundt utetid og alkohol.

I etterkant av et regelbrudd snakket vi alltid om hvorfor de gjorde som de gjorde, og de har tatt konsekvensen av regelbruddet.

Her i huset har det alltid vært slik at løgn er det som blir straffet strengest av alt, og de foretrakk å ta konsekvensen av regelbrudd framfor straff for løgn.

For dem ble det etterhvert slik at de vurderte regelbruddet opp mot konsekvensen, og om det var verd det.

Et konstruert eksempel på en slik vurdering kan være:

"Er det verd å komme for sent hjem i dag, når konsekvensen blir at jeg må være inne klokken 22 i morgen? I morgen er det fredag, jeg har lenger utetid, og er bedt til Ellen på fest, og dette vil jeg gå glipp av ved å bryte reglene i dag, så nei. Jeg vil ha lenger utetid og fest hos Ellen i morgen, og drar hjem til riktig tid i dag."

Anonymous poster hash: 90693...a9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...