Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Trenger en ny pc da min 4 år gamle samsung synger urent og er veldig treg blitt!

Jeg aner egentlig ikke mye om pc, så har gått meg vill i jungelen, så trenger deres hjelp!

Har tenkt å bruke den til word office, se/laste ned filmer, enkel bilderedigering, tv2sumo og bare slik enkel bruk egentlig.

Jeg ønsker;

-bra skjermbilde, klare farger, ser mye filmer! Gjerne 15,6 skjerm

lang batteritid (4-6 timer helst)

-lett vekt (2-3 kg helst)

-rask! hater at ting tar laaang tid, ved oppstart, inn på programmer, nettsider osv..

-billig(helst under 5000 kr, men kan strekke meg dersom det lønner seg)

-holdbar, vil ha en pc jeg kan ha i flere år

-utseende, gjerne stilren, svart, farget eller sølv, ikke en som ser så "billig" eller plastikk ut.

Kanskje mange krav, men håper noen har noen forslag til meg!

Takk på forhånd! :D

Anonymous poster hash: 7ee23...920
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Billig, rask, kvalitet. Velg bort 1 da det er umulig med alle tre ;)

Skjermbilde vil avhenge av øyet som ser. Altså om en person liker at ting er veldig sort sort (som gjerne dreper litt kontrast og er ikke ønsket av folk som jobber profesjonelt med bilde), om du liker blank skjerm eller ei osv. Skjermkort har generelt svært lite med dette å gjøre i bilde og videoavspilning.

Lang batteritid er vanskelig å få til uten å bruke maskinen rett og/eller om du kjøper en forholdsvis kostbar maskin med veldig strømgjerrig cpu.

Vekten skal være grei, kun de største beista veier mer enn 3 kg

Hurtighet ved oppstart og behandling av programmer vil være noe en SSD-disk vil hjelpe deg stort med. Ulempen er at slike disker ikke er normalt på vanlige laptopper. Ofte lønner det seg mer å kjøpe en rimelig pc med riktig cpu og specs ellers for så å bygge inn SSD-disk selv (som du får kjøpt for 5-600 kroner). SSD-disker er som et stort minnekort (for å si det enkelt) og har ikke forsinkelsen og problemene spinnende vanlige plateharddisker har.

Du skriver at pcen din har blitt treigere og treigere. Det stemmer nok på en måte, men ikke på en annen. Den har ikke fått treigere minne og prosessor osv. Men den har fått mange flere oppgaver som du har gitt den (mest sannsynligvis unødvendig). Har du kjørt CCleaner, malwarebytes anti malware, spybot search and destroy, diskdefragmentering, adaware osv jevnlig? Har du unnlatt å legge inn masse småprogrammer som fyller opp taskbaren din ved klokka nede i hjørnet? For hvert eneste ikon som ligger der representerer et lite program som gjør maskinen din treigere og treigere fordi den må gjøre mer før du overhodet gir den noen beskjeder.

Om en ny maskin skal fungere bra er det derfor viktig å scanne og holde maskinen ved like samtidig som du unngår unødvendig drit :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...