Gå til innhold

barn og høy feber

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Barnet vårt på 1,5 år er mye plaget med feber som er over 40 og som stort sett varer i en uke. Går aldri mer enn 3 uker før neste runde. Legene sier det er normalt, men er det virkelig det? Og hvorfor får noen barn så ofte skrekkelig høy feber. gav febernedsettende da temperaturen var 41,5 og var på 40 etter ca 1 time. får ikke ned feberen ytterligere med febernedsettende:S

Noen her som har vært borti lignende tilfelle? og som har noen råd om hva vi kan gjøre? Kan det være at legene ikke finner den egentlige årsaken til feberen?

Anonymous poster hash: 31545...02c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg er snart ferdig utdannet lege og må si meg enig med det legen deres har sagt: små barn får ofte skrekkelig høy temperatur av f.eks små forkjølelsesvirus som vi andre bare får rennende nese av i 2 dager. Dette er det vanlig å ha 10 ganger i året og mer for små barn. Det er fordi deres senter i hjernen for temperaturregulering er umodent og kun små infeksjoner (oftest virus) gir høy feber. Det er et godt tegn på at immunforsvaret funker og kroppen vil kvitte seg med inntrengerne.

Det som derimot er mye viktigere: allmenntilstanden. Er denne på noen måte nedsatt eller barnet er apatisk - rett til lege.

Er barnet i sitt 1.barnehageår? isåfall - dette er utrolig normalt desverre. Det blir bedre når barnet er 3-4 år.

Gi febernedsettende, is, kaldt vann og kle av barnet (ikke på!) og evt. avkjøl barnet i lunket (lavere enn 37 grader) vann med evt et bad eller vaskekluter.

Leger ser i halsen, ørene og undersøker barnet for tegn på årsaken. Som oftest er det virus, men barnet ditt får penicillin ved minste mistanke om bakterier. Så slapp av. CRP (infeksjonsprøve) ble sikkert også tatt og den viste sikkert lave tall (virus). Da er ikke antibiotika indikert.

God bedring.

Anonymous poster hash: 4d293...4e9
  • Liker 3
Skrevet