Gå til innhold

barn og høy feber

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Barnet vårt på 1,5 år er mye plaget med feber som er over 40 og som stort sett varer i en uke. Går aldri mer enn 3 uker før neste runde. Legene sier det er normalt, men er det virkelig det? Og hvorfor får noen barn så ofte skrekkelig høy feber. gav febernedsettende da temperaturen var 41,5 og var på 40 etter ca 1 time. får ikke ned feberen ytterligere med febernedsettende:S

Noen her som har vært borti lignende tilfelle? og som har noen råd om hva vi kan gjøre? Kan det være at legene ikke finner den egentlige årsaken til feberen?

Anonymous poster hash: 31545...02c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg er snart ferdig utdannet lege og må si meg enig med det legen deres har sagt: små barn får ofte skrekkelig høy temperatur av f.eks små forkjølelsesvirus som vi andre bare får rennende nese av i 2 dager. Dette er det vanlig å ha 10 ganger i året og mer for små barn. Det er fordi deres senter i hjernen for temperaturregulering er umodent og kun små infeksjoner (oftest virus) gir høy feber. Det er et godt tegn på at immunforsvaret funker og kroppen vil kvitte seg med inntrengerne.

Det som derimot er mye viktigere: allmenntilstanden. Er denne på noen måte nedsatt eller barnet er apatisk - rett til lege.

Er barnet i sitt 1.barnehageår? isåfall - dette er utrolig normalt desverre. Det blir bedre når barnet er 3-4 år.

Gi febernedsettende, is, kaldt vann og kle av barnet (ikke på!) og evt. avkjøl barnet i lunket (lavere enn 37 grader) vann med evt et bad eller vaskekluter.

Leger ser i halsen, ørene og undersøker barnet for tegn på årsaken. Som oftest er det virus, men barnet ditt får penicillin ved minste mistanke om bakterier. Så slapp av. CRP (infeksjonsprøve) ble sikkert også tatt og den viste sikkert lave tall (virus). Da er ikke antibiotika indikert.

God bedring.

Anonymous poster hash: 4d293...4e9
  • Liker 3
Skrevet

Har en sønn som har hatt det sånn det siste året. Har vært like frustrert som deg, og spurt meg selv om dette virkelig kan være normalt. De siste gangene har jeg ikke fått ned feberen hans med pinex/ paracett stikkpiller, og ble rådet til å gå over til flytende ibux. Det fungerte mye bedre. God bedring 😊

• Liker 1
Skrevet

What? Normalt med feber hver 3.uke?

Da må vi være ekstremt heldige. Første halvåret vi hadde jenta i barnehage i barnehagen (fra hun var 13 mnd) var hun hjemme 1 gang/periode med feber. Neste halvår var hun borte med feber 2 ganger. Og slik har fortsatt.

Minstemann på åtte mnd har hatt feber 1 dag i hele sin karriere, til tross for at han har barnehagesøster.

Dersom det var min unge som var så mye syk hadde jeg presset på for å få et skikkelig svar. I tillegg heter det vel at barna skal tas med til lege hvis de har feber sammenhengende i 4 dager eller mer?!

Skrevet

Da må vi være ekstremt heldige. Første halvåret vi hadde jenta i barnehage i barnehagen (fra hun var 13 mnd) var hun hjemme 1 gang/periode med feber. Neste halvår var hun borte med feber 2 ganger. Og slik har fortsatt.

Minstemann på åtte mnd har hatt feber 1 dag i hele sin karriere, til tross for at han har barnehagesøster.

Dersom det var min unge som var så mye syk hadde jeg presset på for å få et skikkelig svar. I tillegg heter det vel at barna skal tas med til lege hvis de har feber sammenhengende i 4 dager eller mer?!

I første barnehageåret, og også ofte andre året, er nok ts sin historie mer vanlig enn din.

Og hvordan skal du presse en lege til å gi et mer skikkelig svar enn det som faktisk er svaret?

Virus er vanlig, og kan dessverre komme veldig hyppig første og andre året i bhg. Det får ikke en lege endret på selv om foreldrene gjerne skulle ønske det fantes en mirakelkur.

• Liker 2
Skrevet

Temperatursenteret i hjernen hos barn er ikke ferdig utviklet når de er små, derfor får man ofte høy feber uten klar årsak, og det er helt vanlig. Hvis barnet ikke har god effekt av Paracet kan det være en ide å forsøke Ibux, mange har bedre effekt av det. Så lenge allmenntilstanden er grei, han drikker og tisser så er det bare å vente til det går over. Kjedelig og slitsomt, men absolutt vanlig.

Anonymous poster hash: 5881c...e01
Skrevet

Det er da helt normalt, som flere skriver.

Anonymous poster hash: 302c1...b6c
Skrevet

Akkurat sånn var det vår gutt hadde det fram til han var ca 3,5 år. Syk med over 40 i feber 7-9 dager HVER måned. Fjernet mandlene og har ikke vært mer syk enn andre siden.

Anonymous poster hash: fd3e2...465

Skrevet

Det finnes en tilstand som gjør at barn får unormalt hyppige febertokter. Vet ikke helt hva det heter. En i familien som har det. Tror det er noe man vokser av seg.

Skrevet

I min sønns tilfelle så har det jo vært mange ulike årsaker til feberen. Han er et "ørebarn", får ofte ørebetennelse. I tillegg har han hatt vanlige forkjølelser, halsbetennelse, fjerde barnesykdom, munn- hånd og fotsyke, ++. Er mange virus å bli utsatt for..
Skrevet

Jeg hadde ikke latt være å dra til legen om barnet hadde hatt over 38 i febermåling. De legene krever at barnet må ha hatt feber tre dager på rad, sånn at de får sjekket det ordentlig. Bare du sier at gutten din får ofte over 40 i feber, syns jeg er ganske høyt og hadde blitt veldig bekymret. Har ikke hatt den erfaringen med mine gutter, og feberen kommer heller ikke så ofte som du sier på mine....

Anonymous poster hash: 43cec...16e
Skrevet

Jeg hadde ikke latt være å dra til legen om barnet hadde hatt over 38 i febermåling. De legene krever at barnet må ha hatt feber tre dager på rad, sånn at de får sjekket det ordentlig. Bare du sier at gutten din får ofte over 40 i feber, syns jeg er ganske høyt og hadde blitt veldig bekymret. Har ikke hatt den erfaringen med mine gutter, og feberen kommer heller ikke så ofte som du sier på mine....

Anonymous poster hash: 43cec...16e

Legene vi har vært hos har tatt en grundige sjekk hver gang selvom feberen bare har vart 1-2 dager :) Jeg har veldig lett for å reise til legen, grunnet alt han har vært igjennom med de tidligere nevnte sykdommene, astmaanfall og feberkramper. Så får de heller bare synes at jeg er hønemor :)

Skrevet

Hei! Jeg er snart ferdig utdannet lege og må si meg enig med det legen deres har sagt: små barn får ofte skrekkelig høy temperatur av f.eks små forkjølelsesvirus som vi andre bare får rennende nese av i 2 dager. Dette er det vanlig å ha 10 ganger i året og mer for små barn. Det er fordi deres senter i hjernen for temperaturregulering er umodent og kun små infeksjoner (oftest virus) gir høy feber. Det er et godt tegn på at

immunforsvaret funker og kroppen vil kvitte seg med

inntrengerne. Det som derimot er mye viktigere: allmenntilstanden.

Er denne på noen måte nedsatt eller barnet er apatisk - rett til

lege. Er barnet i sitt 1.barnehageår? isåfall - dette er utrolig normalt

desverre. Det blir bedre når barnet er 3-4 år. Gi febernedsettende,

is, kaldt vann og kle av barnet (ikke på!) og evt. avkjøl barnet i

lunket (lavere enn 37 grader) vann med evt et bad eller

vaskekluter. Leger ser i halsen, ørene og undersøker barnet for

tegn på årsaken. Som oftest er det virus, men barnet ditt får

penicillin ved minste mistanke om bakterier. Så slapp av. CRP

(infeksjonsprøve) ble sikkert også tatt og den viste sikkert lave tall

(virus). Da er ikke antibiotika indikert. God bedring. Anonymous

poster hash: [acronym="Full hash:

4d293984fc5f6706e8f4fa99a3b1d4e9"] 4d293...4e9

Kle av, men hva er viktigst å kle av?

Bleier med plastikk, engangsbleier, er det første man kler av et barn med mye og høy feber.

Plast holder på varmen, derfor pakkes små for tidlig fødte i plast med en gang de kommer til verden og før de blir lagt i kuvøse.

Ved feber blir effekten den motsatte, kroppen får ikke kvittet seg med varmen på den relativt store delen av kroppen en bleie dekker.

Å få bleien raskt av, (og erstattet med tøybleie uten plast utenpå) kan bety stor forskjell.

Det samme kan det å sette barnet i badevann med 34 - 36 graders temperert vann.

Og en ting til, mange leger stoler for mye på CRP, uten å tenke på at ikke alt slår ut på CRP. Samt at der er feilkilder ved CRP.

Anonymous poster hash: 852c6...b36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...