Gjest Hr. Hansen Skrevet 3. august 2004 #1 Skrevet 3. august 2004 Dette er definitivt et særegent kvinne-fenomen. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt det fra samboer/ekser/venninner og sett det skrevet her - "Og så ga hun meg DET blikket" eller "Hun målte meg fra topp til tå med DET blikket". Som mann er dette komplett uforståelig - Jeg gir fullstendig f... i hvordan folk ser på meg. Om jeg av en eller annen grunn skulle oppdage at noen stirrer, så tenker jeg følgende: - Er det en kvinne tar jeg det enten som et kompliment, eller så sjekker jeg om smekken er åpen. - Er det en mann så tenker jeg at enten så er han homo, eller så har han et problem. Hva er det med disse blikkene?
Gjest GreenSky Skrevet 3. august 2004 #2 Skrevet 3. august 2004 Blikket er en del av måten vi kommuniserer på. Det kan være vel så viktig som det verbale språket, kroppspråk, osv. Hvis du ikke kjenner til "blikk-språket" (for et ord ) bør du lære deg det.
Gjest Hr. Hansen Skrevet 3. august 2004 #3 Skrevet 3. august 2004 Blikket er en del av måten vi kommuniserer på. Det kan være vel så viktig som det verbale språket' date= kroppspråk, osv. Hvis du ikke kjenner til "blikk-språket" (for et ord ) bør du lære deg det. Joda, jeg skjønner det, men det er åpenbart slik at dere legger mye mer i det enn hva menn gjør(kansje med unntak av flørting).
aline Skrevet 3. august 2004 #4 Skrevet 3. august 2004 Jeg tror man kan se mye i ett blikk, det er ikke dermed nødvendig at den som "har" blikket er bevisst hva det utstråler... om du skjønner. Jeg kan f.eks oppfatte at ett blikk betyr sinne, uten at den som sender blikket er klar over at det synes på blikket at han/hun er sint. Man kan bomme fatalt, men ofte er det rett også. Ser ofte forskjell på blikk sendt med interesse, likegyldig, sint, glad etc. flørting er jo en viktig del blikkontakt, og jeg VET det er menn som bruker det bevisst også, ikke bare kvinner.
Gjest GreenSky Skrevet 3. august 2004 #5 Skrevet 3. august 2004 flørting er jo en viktig del blikkontakt, og jeg VET det er menn som bruker det bevisst også, ikke bare kvinner. Det er ikke bare kvinner som bruker "talende blikk", nei. Ikke bare når det gjelder flørting heller, men på alle områder.
Gjest Hillary... Skrevet 3. august 2004 #6 Skrevet 3. august 2004 Kanskje du legger for lite i det? Kanskje vi kan risikere å vite emr om dere enn dere ønsker? Øyne og blikk avslører mye.
Gjest Anonymous Skrevet 3. august 2004 #7 Skrevet 3. august 2004 Man kan fort oppfatte blikk feil, som Aline sier. Et blikk man oppfatter som sint/stygt trenger slett ikke være det. Mange menn bruker også helt klart blikk rimelig bevisst i sin flørting. Mange bruker nok blikk bevisst som endel av kropsspråket, men like mange nok ikke bruker blikk bevisst.
Gjest Hr. Hansen Skrevet 3. august 2004 #8 Skrevet 3. august 2004 Mulig jeg er helt på jordet her, men jar har aldri hørt en mann si at noen målte han fra topp til tå med et slikt blikk, mens jeg har hørt det samme utallige ganger fra kvinner. Er dette helt feil?
Gjest GreenSky Skrevet 3. august 2004 #9 Skrevet 3. august 2004 Mulig jeg er helt på jordet her, men jar har aldri hørt en mann si at noen målte han fra topp til tå med et slikt blikk, mens jeg har hørt det samme utallige ganger fra kvinner. Er dette helt feil? Om jeg føler at jeg har blitt "målt"/"sett ann"/"vurdert" av en mann i henhold til noe annet enn sjekking? Det er det du spørr om, ikke sant? Det har jeg opplevd mange ganger, særlig i jobbsammenheng.
aline Skrevet 3. august 2004 #10 Skrevet 3. august 2004 Jeg har ikke hørt menn si det jeg heller, men vet ikke om det er fordi menn ikke ser etter eller om det er fordi kvinner ser mer? eller at kvinner ser feil, eller menn ikke snakker om det? Men at man helt klart blir "målt" opp og ned, også gjerne med "det" blikket, er jeg egentlig ikke i tvil om at skjer, kanskje menn bare ikke bryr seg?
Gjest Anonymous Skrevet 3. august 2004 #11 Skrevet 3. august 2004 Om jeg føler at jeg har blitt "målt"/"sett ann"/"vurdert" av en mann i henhold til noe annet enn sjekking? Det er det du spørr om, ikke sant? Det har jeg opplevd mange ganger, særlig i jobbsammenheng. Nei, har inntrykk av at det i hovedsak er i forhold til andre kvinner. Kanskje dere kvinner kommuniserer mer med blikket enn vi menn? Fikk inspirasjonen til å legge ut denne tråden etter å ha lest om betjeningen på Paleet, som visstnok sender så mange "blikk" eller måler folk fra topp til tå.
aline Skrevet 3. august 2004 #12 Skrevet 3. august 2004 ah... ja, jeg har også følt at jeg har blitt "målt opp og ned" og endt opp som uverdig for visse butikker.. men om det er riktig? det kan jeg jo ikke være heeelt sikker på! det kan jo tenkes at butikkpersonalet målte meg opp og ned og valgte å ikke spør om jeg trengte noe hjelp fordi de var så dyktige at de SÅ at jeg ikke ønsket å bli hjulpet? Selv om ikke jeg tolket det blikket slik, så KAN det jo hende. man skal aldri stole blindt på sin egen tolkning av andres blikk.
Gjest GreenSky Skrevet 3. august 2004 #13 Skrevet 3. august 2004 Javel. Ser ut til du allerede har laget en oppfattning at det er tillfellet.
Gjest Anonymous Skrevet 3. august 2004 #14 Skrevet 3. august 2004 Javel. Ser ut til du allerede har laget en oppfattning at det er tillfellet. Ja, stemmer det. Det presiserte jeg også i mitt innledende innlegg. Det er mitt bestemte inntrykk at det i all hovedsak er kvinner som snakker om å bli målt fra topp til tå, eller bli gjenstand for "blikk" man ikke liker. Du kan jo ta en titt på tråden om Paleet. I utgangspunktet vurderte jeg om det bare var min omgangskrets som var slik, men det ser jo ut til at det er flere. Har du mange mannlige venner som diskuterer hvordan de blir målt fra topp til tå, og får blikk de ikke liker?
Gjest GreenSky Skrevet 3. august 2004 #15 Skrevet 3. august 2004 Men, du har jo allerede dannet deg en oppfattning, så om jeg skriver dette eller ikke, spiller vel forsåvidt ingen rolle. Men siden du spør: Vurderende blikk/opp og ned-blikk fra kvinner og menn vet jeg at kameratene og kollegane mine har fått, ja... Og da særlig i jobbsammenheng, som jeg skrev tidligere. Har lest den tråden du snakker om.
Sirisa Skrevet 3. august 2004 #16 Skrevet 3. august 2004 Øynene er sjelens speil heter det Et blikk, øyekontakt kan fortelle mye... Mine øyer skifter farvenyanser etter humør.... :oops: ...og d e t er ikke like praktisk bestandig
Gjest Anonymous Skrevet 3. august 2004 #17 Skrevet 3. august 2004 Men' date= du har jo allerede dannet deg en oppfattning, så om jeg skriver dette eller ikke, spiller vel forsåvidt ingen rolle. Men siden du spør: Vurderende blikk/opp og ned-blikk fra kvinner og menn vet jeg at kameratene og kollegane mine har fått, ja... Og da særlig i jobbsammenheng, som jeg skrev tidligere. Har lest den tråden du snakker om. Jeg har lest tråden ja, hvordan det? De fleste mennesker har dannet seg en oppfatning om det meste, men det betyr ikke at man ikke kan endre denne. Det er jo derfor jeg skriver innlegget - min oppfatning er at det er slik, men stemmer det? og hvorfor er det slik? At menn får slike blikk tviler jeg ikke på, men poenget er hvorvidt man vektlegger dette i nen særlig grad. Slik jeg har oppfattet det vektlegger kvinner disse blikkene mye mer enn menn. Derfor følger det naturlig at kvinner oftere også føler at de er blitt "målt opp og ned" eller fått "det blikket".
Gjest GreenSky Skrevet 3. august 2004 #18 Skrevet 3. august 2004 Jeg har lest tråden ja, hvordan det? Vel, du spurte meg faktisk (eller var det en annen gjest?) om jeg hadde lest innlegget. Det svarte jeg på. Min opfattning ang "kvinneblikk" er at det ikke er helt slik som du tror, men det virker som om du allerede har bestemt deg for at det er slik som du beskriver. Derfor skjønte jeg ikke helt hvorfor du ønsket å diskutere dette. Eller?
Gjest Lilleulv Skrevet 3. august 2004 #19 Skrevet 3. august 2004 Jenter er veldig observante når det gjelder kroppsspråk og blikk. Derfor klarer vi ofte å skjønne hva en person tenker og føler før vedkommende har åpna munnen. Helt genialt egentlig Mannen er jo helt døv for dette og må ha alt forklart med store bokstaver. De går oxo glipp av mye når ting ikke blir sagt rett ut til de stakkar
Gjest GreenSky Skrevet 3. august 2004 #20 Skrevet 3. august 2004 Jeg tror ikke det er tillfelle, at menn er så mye dårligere enn oss til vurdere/tolke blikk. Bare fordi det er en vanlig oppfattning, trenger det ikke bety at det er sant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå