Gå til innhold

Intensitet - gjennomsnitt eller høyeste verdi

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si at jeg skal trene på lav intensitet, med puls lavere enn 70 % av makspuls.

Hva vil dette tilsi?

Vil det være at jeg har en gjennomsnittspuls på under 70 %, eller at pulsen ikke overstiger 70 %?

Anonymous poster hash: d64fd...bca
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg utdyper:

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har Mb. Crohns, og opplever at mye/hard trening ikke gjør meg godt.

PT-er har ikke vist forståelse for problematikken, og ingen trenere eller leger jeg har snakket med har noen gode råd.

Derfor må jeg orientere meg i jungelen av råd for å legge opp et treningsprogram som passer meg på egen hånd, men alle rådene er tilpasset friske mennesker.

Jeg har nå funnet ut at jeg må holde meg til trening med lav intensitet, men jeg vet ikke annet enn at det som er regnet som lav intensitet er lavere enn 70 % av makspuls.

Jeg må også finne ut av mengde.

Hvor mange og lange økter på lav intensitet bør jeg ha i løpet av uken.

IBD og trening

I en helt ny undersøkelse har man også funnet ut at livskvaliteten ved Crohns sykdom forbedres hvis pasientene deltar i fysisk aktivitet. Trening kan minske sykdomsaktiviteten og minske den psykologiske belastningen ved sykdommen. Lavintensiv trening gir ingen forverring av symptombildet eller aktivering av sykdommen og kan i et psykologisk perspektiv være bra for enkelte pasientgrupper med inflammatorisk tarmsykdom (41).

Dagens kunnskap viser dermed først og fremst at hard trening har negativ effekt ved inflammatoriske tilstander i magetarmkanalen. Denne konklusjonen baseres primært på de negative metabolske konsekvensene som er grunnleggende i kombinasjonen betennelse og fysisk trening. Lavintensiv trening forverrer ikke tilstanden og kan være bra i psykologisk henseende

Jeg håper at noen har noen svar til meg. :)

Skrevet

70% av makspuls er en tommelfingerregel for melkesyreterskel for en moderat trent person. Tommelfingerregelen for makspuls er 200-alder for menn, 220-alder for kvinner.

For å trene under syreterskel skal du ligge under terskelpulsen hele tida. Hvis trening på høy intensitet forverrer sykdommen skal du holde deg under terskelen hele tida.

Det høres rart ut at ikke en PT skjønner seg på sånt. Jeg har riktignok en bekjent med en lang gastro-historikk, så jeg vet vel en del mer om det enn en vanlig PT.

Skrevet

Med hensyn til treningsmengde kan det være lirt for deg å øke forsiktig og ikke ta deg skikkelig ut. Det er mulig å ta seg ut på lav intensitet, det er bare å holde på lenge nok.

Hvis du kjenner deg fin i kroppen, ikke merker noe sørlig etter siste økt, kan du ta en ny økt.

Igjen, skynd deg langsomt. Jeg vet ikke så mye om MC, men jeg mener å ha hørt at den kan være vanskelig å få under kontroll hvis man trigger den.

Øk lengden på øktene og antall økter forsiktig.

Skrevet

70% av makspuls er en tommelfingerregel for melkesyreterskel for en moderat trent person. Tommelfingerregelen for makspuls er 200-alder for menn, 220-alder for kvinner.

For å trene under syreterskel skal du ligge under terskelpulsen hele tida. Hvis trening på høy intensitet forverrer sykdommen skal du holde deg under terskelen hele tida.

Det høres rart ut at ikke en PT skjønner seg på sånt. Jeg har riktignok en bekjent med en lang gastro-historikk, så jeg vet vel en del mer om det enn en vanlig PT.

Tusen takk for svaret! Det var godt å få denne bekreftelsen, for da vet jeg hva jeg har å jobbe ut i fra.

Jeg har hatt timer med 3 ulike PT-er, og konsultert to andre med idrettsfaglig bakgrunn, og alles løsning har vært at jeg skulle ha korte økter med høy intensitet, så jeg tror ikke problematikken er så aktuell for de fleste som jobber med dette.

Med hensyn til treningsmengde kan det være lirt for deg å øke forsiktig og ikke ta deg skikkelig ut. Det er mulig å ta seg ut på lav intensitet, det er bare å holde på lenge nok.

Hvis du kjenner deg fin i kroppen, ikke merker noe sørlig etter siste økt, kan du ta en ny økt.

Igjen, skynd deg langsomt. Jeg vet ikke så mye om MC, men jeg mener å ha hørt at den kan være vanskelig å få under kontroll hvis man trigger den.

Øk lengden på øktene og antall økter forsiktig.

Takk for dette rådet også.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg kommer til å legge opp treningen ennå, men jeg har startet med daglige gåturer der jeg går med veldig lav intensitet, mindre enn 60 % av makspuls.

Og så har jeg en tur hver 3.dag med en økt med opp til nesten 70 % av makspuls.

Dette har fungert ganske greit til nå, men nå begynner det å bli tid for å øke på, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal øke.

Jeg fikk noen idéer etter å ha lest svaret ditt som jeg skal jobbe videre med. :)

Skrevet

En ting som jeg glemte: Syreterskelen blir som regel høyere når man blir bedre trent. Syreterskelen er jo den intensiteten man kan ligge på i ganske lang tid uten å stivne, og målet med utholdenhetstrening er (eller bør være) å flytte denne, slik at man kan holde høyere intensitet uten å stivne.

Det skjer på to måter:

- Ved trening under syreterskel bygges de fine kapilærene i muskulaturen ut, og du får bedre oksygentransport til musklene.

- Ved høyintensiv trening økes hjertets slagvolum, og mer blod pumpes rundt i kroppen for hvert slag. Dette er jo ikke så aktuelt for deg, dessverre.

Du må ikke stole blindt på reglene om 70% av makspuls; kjenn etter når du trener om dette er en intensitet du kan holde over lengre tid uten å stivne. Det er selvsagt lettere å vite når man kan trene i alle pulssoner uten bekymring, da vet man hvordan det kjennes ut å holde 60%, 70%, 80% og 95% av makspuls, og hvor lenge man holder i hver av disse.

Du får bare prøve deg forsiktig fram, det er uansett mye sunnere for deg å være i moderat aktivitet enn å være sofapotet. ;)

Skrevet

En ting som jeg glemte: Syreterskelen blir som regel høyere når man blir bedre trent. Syreterskelen er jo den intensiteten man kan ligge på i ganske lang tid uten å stivne, og målet med utholdenhetstrening er (eller bør være) å flytte denne, slik at man kan holde høyere intensitet uten å stivne.

Det skjer på to måter:

- Ved trening under syreterskel bygges de fine kapilærene i muskulaturen ut, og du får bedre oksygentransport til musklene.

- Ved høyintensiv trening økes hjertets slagvolum, og mer blod pumpes rundt i kroppen for hvert slag. Dette er jo ikke så aktuelt for deg, dessverre.

Du må ikke stole blindt på reglene om 70% av makspuls; kjenn etter når du trener om dette er en intensitet du kan holde over lengre tid uten å stivne. Det er selvsagt lettere å vite når man kan trene i alle pulssoner uten bekymring, da vet man hvordan det kjennes ut å holde 60%, 70%, 80% og 95% av makspuls, og hvor lenge man holder i hver av disse.

Du får bare prøve deg forsiktig fram, det er uansett mye sunnere for deg å være i moderat aktivitet enn å være sofapotet. ;)

Igjen, tusen takk for svaret.

En del av problemet mitt ligger i dette jeg har uthevet.

Før jul kunne jeg godt løpe i 90 minutter på 75-78 % uten å stivne, og uten å slite med pusten, men dårlig ble jeg selv om jeg ikke følte det særlig anstrengende.

Det virker ikke som om jeg har en god nok oppfattelse av intensitet og belastning til å kunne stole på hvordan jeg selv opplever anstrengelsen.

På grunn av dette er det vanskelig å se hvor lavt jeg må gå for å klare og holde et stabilt treningsregime.

Men jeg gir ikke opp! Jeg skal klare å finne et opplegg jeg kan holde på med over lenger tid, selv om det sikkert blir litt prøving og feiling framover.

Igjen, tusen takk for nyttige råd! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...