Gå til innhold

Tilbakebetaling til lånekassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! Jeg har noen spørsmål angående Lånekassen.

Jeg har blitt student nå og har i den anledning flyttet inn hos en kompis i Oslo. Jeg har byttet adressen min til min kompis adresse. Jeg betaler ikke leie her, men må dekke alle andre utgifter selv. Det jeg lurer på da:

1) Regnes jeg da som borteboer iht Lånekassen, og vil da få 40% av lånet omgjort til stipend ved bestått eksamen?

2) Jeg regner med å kunne betale tilbake hele lånet hvert semester etter bestått eksamen. Må jeg da betale tilbake hele lånet, eller har 40% blitt omgjort til stipend etter hvert bestått semester? Eller er det slik at det ikke blir omgjort før hele utdanningen er bestått? Hvordan blir det da med tilbakebetaling av stipendet mitt, dersom jeg gjennom hele utdanningen har betalt tilbake på lånet?

Tusen takk for svar!

Anonymous poster hash: bb4d2...c2c
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så lenge du ikke bor med foreldrene dine får du stipend.

Lånet omgjøres til stipend etter at ligningen for kalenderåret pengene er utbetalt er klar og de har kontrollert for inntekt/formue. Så fremt du har bestått alle eksamnene dine, selvsagt.

Det er lite poeng i å betale tilbake pengene etter hvert semester, lånet er rentefritt så lenge du er under utdannelse og mottar støtte.

Endret av Nori
Skrevet

Så lenge du ikke bor med foreldrene dine får du stipend.

Lånet omgjøres til stipend etter at ligningen for kalenderåret pengene er utbetalt er klar og de har kontrollert for inntekt/formue. Så fremt du har bestått alle eksamnene dine, selvsagt.

Det er lite poeng i å betale tilbake pengene etter hvert semester, lånet er rentefritt så lenge du er under utdannelse og mottar støtte.

Takk for svar! Så det er slik at lånet omgjøres til stipend etter hvert kalenderår etter at de har sjekket at alt er på stell, og man ikke trenger å vendte til endt utdannelse for å få det omgjort? Jeg foretrekker å betale tilbake så fort likningen er klar, men jeg vet ikke om jeg må vente til etter endt utdannelse for å få stipendet.

Anonymous poster hash: bb4d2...c2c

Skrevet

Du trenger ikke vente til etter endt utdannelse på omgjøring nei. Du finner mye god informasjon på Lånekassens hjemmesider.

Skrevet

Lånet omgjøres til stipend når Lånekassen får melding om bestått eksamen. Det kan omgjøres tilbake til lån når skatteoppgjøret er klart hvis du har tjent for mye. Så lenge du er student løpet det ingen renter på lånet, så det er bedre å sette pengene på sparekonto.

Anonymous poster hash: 9c606...ad1

Skrevet

Lånet omgjøres til stipend når Lånekassen får melding om bestått eksamen. Det kan omgjøres tilbake til lån når skatteoppgjøret er klart hvis du har tjent for mye. Så lenge du er student løpet det ingen renter på lånet, så det er bedre å sette pengene på sparekonto.

Anonymous poster hash: 9c606...ad1

Skrevet

Lånet omgjøres til stipend når Lånekassen får melding om bestått eksamen. Det kan omgjøres tilbake til lån når skatteoppgjøret er klart hvis du har tjent for mye. Så lenge du er student løpet det ingen renter på lånet, så det er bedre å sette pengene på sparekonto.Anonymous poster hash: 9c606...ad1

Det var sånn tidligere, men nå venter de med omgjøring til ligningen er klar.

Skrevet

Sett studielånet på en bankkonto med høyest mulig rente, og du vil få en bra rentefortjeneste frem til du må begynne å betale renter/ tilbakebetale lånet når utdannelsen er ferdig

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...