MorTil2 Skrevet 11. januar 2015 #1 Skrevet 11. januar 2015 Hei Min sønn på nå snart 13 år har et relativt lite soverom. For å spare plass, fjernet jeg derfor døren og hang opp et dobbeltsydd forheng i artig ikea mønster da han var 9 år. Den gang var han fornøyd med den løsningen, men nå vil han naturlig nok etterhvert kunne lukke en dør og ha rommet "for seg selv". Det jeg da har tenkt, er å sette opp en skyvedør av typen skyvedørsgarderobe, med døren på utsiden av rommet, slik at han fortsatt sparer plassen inni selve rommet. Bredden på selve veggen er 198 cm, mens døråpningen er på 70 cm. Er det noen som har gjort dette, og har gode råd å komme med (både plusser og minuser) ? Antar døren bør ha en eller annen form for stopper, gjerne lyddemper. Ser at det finnes noen dører som kun har feste i taket. Erfrainger med de ulike typene (både kun festet i taket, og både skinner på gulv og i tak) ? Takker for alle konstruktive svar !
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #2 Skrevet 11. januar 2015 Tja, jeg vil tro litt av poenget med å kunne lukke døra til eget rom er å stoppe både innsyn og lyd. Tror ikke ei dør type skyvedørsgarderobe vil kunne hjelpe noe mot det siste. Jeg tenker på både musikk, samtaler med venner og andre "private aktiviteter" som bare blir mer og mer aktuelle i den alderen han er nå. Har dere vurdert om det kan være mulig å montere ei vanlig skyvedør inni veggen? Om dette er umulig eller for dyrt, kanskje det hadde vært mulig å snu dørkarmen slik at døra slår utover i stedet for inn i rommet? Avhengig av hvor gammelt huset er, er det ikke sikkert dørkarmen trenger å byttes ut. Anonymous poster hash: 6ab84...212 2
MorTil2 Skrevet 11. januar 2015 Forfatter #3 Skrevet 11. januar 2015 Dette er en blokkleilighet fra 1975, så det er nok visse bergensninger... Dessuten ville en dør som åpnet seg mot gangen utenfor stjele veldig mye av gangplassen. Dette er sikkert et kjent proplem for mange i eldre leiligheter med tre soverom. Det minste er gjerne veldig lite..... Får tenke litt mer på det.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #4 Skrevet 11. januar 2015 Dere får helt sikkert lov til å bygge om til vanlig skyvedør. Dør for skyvedørsgarderobe vil ikke være godt nok, siden det ikke vil gjøre det mindre lytt enn dagens løsning. Dør som slår ut i gang burde heller ikke være noe problem, den vil jo stort sett være lukket. Anonymous poster hash: 5f358...017 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #5 Skrevet 11. januar 2015 Skyvedører bør innstaleres i forbindelse med nybygg og gå inn i veggen ikke utenpå når den skyves opp. Husk og på at i en blokk vil du ha naboer(!) Som ikke er intr. I å bli vekket f.eks. sent på kveld eller på natt av en utenpå hengt skyvedør. Ja, de bråker noe heslig for de som bor under. Om du ikke vil ha en vanlig dør finn en foldedør dom folder seg sammen i dørkarmens bredde. Men vær obs på at de ikke demper noe særlig lyd til/fra rommet.Anonymous poster hash: b9525...3c3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #6 Skrevet 11. januar 2015 Så mye av gangplassen kan da ikke en dør som går utover stjele? Man kan ikke ha noe foran døren uansett, og litt omorganisering må det da vel være mulig å gjøre for å gi ungdommen litt privatliv? Anonymous poster hash: b7a8c...29c 1
DysterPytten Skrevet 11. januar 2015 #7 Skrevet 11. januar 2015 En vanlig dør kan jo lukkes, og blir da en vegg og stjeler ingenting av plassen? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå