AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #1 Skrevet 11. januar 2015 Vi hat vært sammen i 3 år og leier leilighet for 2. Året nå. Er enig med ham i at det er penger ut av vinduet når vi heller kan kjøpe vårt eget, men er litt redd, fordi: - Jeg har kredittkortgjeld på ca 30 000 som jeg ikke har fortalt ham om. Holder på å betale den ned nå. - Billån på 70 000 - Studielån, ble ferdig med studiene i sommer, og hadde håpet å kunne jobbe litt for å betale ned dette også før vi etablerte oss. Han har jobbet hardt siden han var 16, har masse penger på bok i tillegg til full BSU konto og BSU 2 og 3. Jeg har 80 000 på BSU etter mine år som student, ikke noe penger på bok, så her blir det jo han som eier omtrent alt av hus ettersom jeg ikke vil få så mye (om noe?) i lån... Tanker?Anonymous poster hash: 62458...302
Gjest BonBon Skrevet 11. januar 2015 #2 Skrevet 11. januar 2015 Fortell han om kredittkortlånet, jobb litt ekstra i en periode og få det nedbetalt før sommeren 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #3 Skrevet 11. januar 2015 Vi hat vært sammen i 3 år og leier leilighet for 2. Året nå. Er enig med ham i at det er penger ut av vinduet når vi heller kan kjøpe vårt eget, men er litt redd, fordi: - Jeg har kredittkortgjeld på ca 30 000 som jeg ikke har fortalt ham om. Holder på å betale den ned nå. - Billån på 70 000 - Studielån, ble ferdig med studiene i sommer, og hadde håpet å kunne jobbe litt for å betale ned dette også før vi etablerte oss. Han har jobbet hardt siden han var 16, har masse penger på bok i tillegg til full BSU konto og BSU 2 og 3. Jeg har 80 000 på BSU etter mine år som student, ikke noe penger på bok, så her blir det jo han som eier omtrent alt av hus ettersom jeg ikke vil få så mye (om noe?) i lån... Tanker?Anonymous poster hash: 62458...302 Har nettopp vært i samme situasjon som deg TS (40000kr i kredittkortgjeld) og fortalte han dette da han begynte å mase om hus. Han var forståelsesfull og betalte gjelden min og jeg betalte han istedenfor. Dette er nå nedbetalt og vi har akkurat kjøpt oss hus. Hvis han er glad i deg, så er nok ett lite kredittkortgjeld ikke noe problem. Men flaut er det. Det hindrer deg kanskje i fremtiden å ikke ha kredittgjeld? Det har jeg ihvertfall:)Anonymous poster hash: 4c6ba...b21
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #4 Skrevet 11. januar 2015 Dere tar opp et lån i banken sammen. Altså er dere medlåntagere og ansvarlig for begges gjeld. La oss si dere låner 2.500.000,- sammen. Du er da ansvarlig for 2.500.000,- og han er ansvarlig for 2.500.000,-. Videre så hensyntar dere egenkapitalen dere sitter med, og kan på bakgrunn av den komme frem til en eierbrøk. F.eks. du: 43% og han 57%. Så det er ikke sånn at selv om han sitter med mer EK enn deg, så skal han eie mye mer av huset. Antakeligvis så kan han være interessert i å ha så lik eierbrøk som mulig, og så skrive en samboeravtale på at den egenkapitalen han har spart opp før dere kjøper hus, vil han kunne ta med seg ut av samboerforholdet igjen, uten å måtte dele dem med deg, dersom dere skulle bryte opp. At du har 30.000,- i kredittkortgjeld som han ikke vet om er feil. Dere er samboerer, og i større eller mindre grad har dere da delt økonomi. 30.000,- kan kanskje virke mye når man er ung. Men 30.000,- er fort gjort å bli kvitt... fortell han iallefall om det FØR dere går i banken og han får greie på det uansett. Anonymous poster hash: 847c8...0bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå