Gå til innhold

Sår av Scanporplaster

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot

Stønn, nå har det begynt igjen.

Jeg reagerer på Scanporplaster i lengden, huden blir sår, og nå har det begynt å væske. Nå som operasjonssåret var nesten helt grodd, så dukker det opp nye sår rundt omkring der kompressen sitter.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ethereal

Du mener de ekle, tørre kompressene som er ferdige med lim på? (De har gitt meg sår også, siden de setter seg fast og river ting opp igjen). Har du forsøkt såkalt fuktige kompresser, som er glatte og fuktige mot huden? Det anbefalte de til meg på apoteket, men jeg giddet ikke å høre på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Mine kompresser setter seg ikke fast, de er fine. Jeg trenger ikke vaselinkompress. Det er selve tapen som lager sår.

Sånn var det da jeg opererte som liten. Tilslutt var jeg ull av sår rundt hele såret, og det ble verre og verre å bytte kompress, for det var jo ikke neo bra sted å ta på tape....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å kjøp silketape istedefor. Mange tåler den bedre enn scanpore hvis de først er allergiske for limet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Prøv å kjøp silketape istedefor. Mange tåler den bedre enn scanpore hvis de først er allergiske for limet.

Ja, jeg er allergisk tror jeg, de sa ihvertfall det for 15 år siden. Men det begynner først etter en liten stund, så jeg har ikke merket noe til det før nå.

Er silketape dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jomfru74, ulogget

du bør få en rull for under 30 kroner, spør etter silketape eller tape for sensitiv hud (hansaplast, leukosilk, + flere leverandører)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Har sendt sambo på handling i dag. 3 apoteker hadde ikke silketape (ihvertfall ikke i hyllen), på det 4. apoteket hadde de ikke hørt om det. Så han kjøpte noe annet som visstnok var bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

????

Silketape kan også hete sensitiv, men fås i flere merker. Av de jeg kjenner er Hansaplast sensitiv og Leukosilk (husker ikke flere navn, visst...). Husker ikke sikkert om Norgesplaster eller 3M (=Nexcare) har noen gode. Ellers har Nexcare micropore tape, som har et litt annet lim enn Scanpore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass også på at huden får puste litt mellom hver gang du bytter tape.

Jeg fjerner evt. limrester med plasterfjerner, og smører arrene og området rundt med Arnikasalve fra Weleda (fås på helsekost/Helios). Arnika skal hjelpe heling av ikke-infekterte sår, små blåmerker osv. Salven inneholder også bl.a. ullfett, som også brukes til å behandle såre brystvorter når man ammer.

Salven er fet, og jeg lar den trekke godt inn i huden et par timers tid, før jeg taper på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Har sendt sambo på handling i dag. 3 apoteker hadde ikke silketape (ihvertfall ikke i hyllen)' date=' på det 4. apoteket hadde de ikke hørt om det. Så han kjøpte noe annet som visstnok var bra.[/quote']

Han kjøpte 3M, men den sitter som faen den også. Står at den skal være sensitiv, men jeg må si at undersiden av mitt bryst er ikke enig i denne definisjonen.

Morrison: det er ikke på arrene jeg taper jeg får sår (der skifter jeg jo kun 1 g i uka og det går fint), det er der jeg fremdeles må tape fast kompress som skiftes to ganger daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du bruke selvklebende bandasje, f.eks. Mepore?

Mulig det er et annet slags lim på dem enn på tapen, ihvertfall sitter de ikke på langt nær så fast som tape gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...