Tarjaruby Skrevet 10. januar 2015 #1 Skrevet 10. januar 2015 Føler at jeg slurver for mye med måltidene når jeg er alene,og det er ikke bra Er kjempe glad i både kylling,svin og laks Hadde satt pris på om noen har lyst til å dele noen enkle oppskrifter med få ingrediense med meg
Pringle Skrevet 10. januar 2015 #2 Skrevet 10. januar 2015 (endret) Middager? Tenk tredeling - protein/fett, stivelse, grønnsaker. Disse spiser jeg ofte: Protein/fett: Et stykke kjøtt (kotelett av lam, svin eller okse, kyllinglår eller -vinger, eller en laksefilet) strøs med salt og pepper og stekes i stekeovnen på 200 grader i 25 minutter. Stivelse alternativ 1: Kutt 250 gram potet eller søtpotet i terninger, kok i saltet vann i 15 minutter, hell av vannet, mos med en sleiv, bland inn 1 ts smør og en skvett melk. alt 2: Kok 50 gram ris, spaghetti eller byggryn i lettsaltet vann. Byggryn må bløtlegges i noen timer i forveien. alt 3: Grill eller ovnsbak en maiskolbe gnidd inn med salt. Grønnsaker alt 1: Tin en god håndfull dypfryste grønne erter eller aspargesbønner og sleng dem inn i ovnen på ettervarmen. alt 2: Riv litt grønn salat i biter og hakk en bit agurk. alt 3: Kok en stor artisjokk i lettsaltet vann i 30 minutter. Smelt litt smør å dyppe bladene i. (Dette blir det mye søppel av, men også et festmåltid.) Eller alt i en gryte: alt 1: Spaghetti med kjøttsaus - stek kjøttdeig, løk, hvitløk, litt chili, ha i hakket paprika, hermetiske tomater eller tomatpuré. Kok pasta, renn av, strø over litt ost (parmesan eller en annen smaksrik ost er best). alt 2: Chili con carne - stek kjøttdeig (jeg foretrekker lammekjøttdeig men alt går bra), løk, hvitløk, litt mer chili, ha i hakket squash, paprika, hermetiske tomater, en boks hermetiske bønner (hell av laken og skyll bønnene først). Kok byggryn og bland alt til slutt. Du kan også lage suppe, jeg velger gjerne én grønnsak som hovedingrediens (grønne erter, spinat, tomat, sopp, gresskar, blomkål, gulrot osv osv) og en eller to som supplement (pastinakk, persillerot, stangselleri, paprika osv). Starter med å mykne grovhakket løk og evt hvitløk i olje i en kjele, har i resten av grønnsakene, buljong, salt og pepper. Hell på vann til det dekker. Kjører suppa jevn med stavmikser når det er kokt mørt. Har ofte ovnsstekte baconterninger i - fettet fra dem går i suppa, eller du kan bruke fløte eller kokosmelk. Ikke vanlig melk eller kaffefløte, den tåler ikke oppvarmingen, skiller seg. Endret 10. januar 2015 av Pringle
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #3 Skrevet 11. januar 2015 Middager? Tenk tredeling - protein/fett, stivelse, grønnsaker. Disse spiser jeg ofte: Protein/fett: Et stykke kjøtt (kotelett av lam, svin eller okse, kyllinglår eller -vinger, eller en laksefilet) strøs med salt og pepper og stekes i stekeovnen på 200 grader i 25 minutter. Stivelse alternativ 1: Kutt 250 gram potet eller søtpotet i terninger, kok i saltet vann i 15 minutter, hell av vannet, mos med en sleiv, bland inn 1 ts smør og en skvett melk. alt 2: Kok 50 gram ris, spaghetti eller byggryn i lettsaltet vann. Byggryn må bløtlegges i noen timer i forveien. alt 3: Grill eller ovnsbak en maiskolbe gnidd inn med salt. Grønnsaker alt 1: Tin en god håndfull dypfryste grønne erter eller aspargesbønner og sleng dem inn i ovnen på ettervarmen. alt 2: Riv litt grønn salat i biter og hakk en bit agurk. alt 3: Kok en stor artisjokk i lettsaltet vann i 30 minutter. Smelt litt smør å dyppe bladene i. (Dette blir det mye søppel av, men også et festmåltid.) Eller alt i en gryte: alt 1: Spaghetti med kjøttsaus - stek kjøttdeig, løk, hvitløk, litt chili, ha i hakket paprika, hermetiske tomater eller tomatpuré. Kok pasta, renn av, strø over litt ost (parmesan eller en annen smaksrik ost er best). alt 2: Chili con carne - stek kjøttdeig (jeg foretrekker lammekjøttdeig men alt går bra), løk, hvitløk, litt mer chili, ha i hakket squash, paprika, hermetiske tomater, en boks hermetiske bønner (hell av laken og skyll bønnene først). Kok byggryn og bland alt til slutt. Du kan også lage suppe, jeg velger gjerne én grønnsak som hovedingrediens (grønne erter, spinat, tomat, sopp, gresskar, blomkål, gulrot osv osv) og en eller to som supplement (pastinakk, persillerot, stangselleri, paprika osv). Starter med å mykne grovhakket løk og evt hvitløk i olje i en kjele, har i resten av grønnsakene, buljong, salt og pepper. Hell på vann til det dekker. Kjører suppa jevn med stavmikser når det er kokt mørt. Har ofte ovnsstekte baconterninger i - fettet fra dem går i suppa, eller du kan bruke fløte eller kokosmelk. Ikke vanlig melk eller kaffefløte, den tåler ikke oppvarmingen, skiller seg. Hvorfor de proteinkildene? De er jo ikke akkurat magre. Kylling eller svin er jo også gode alternativer. Og grønnsakene kan jo ganske enkelt bestå av fryst grønnsaksblanding feks.Anonymous poster hash: d6f3b...ca8
isbiten. Skrevet 11. januar 2015 #4 Skrevet 11. januar 2015 Jeg bor alene, har fokus på å spise sunt og misliker å bruke mye tid på middag. Jeg har fokus på proteiner og grønnsaker når jeg lager middag, og planlegger gjerne noe hvor jeg kan spise rester dagen etterpå, f.eks. wok, suppe, gryte osv. Hvis jeg skal lage noe som tar lang tid, er jeg påpasselig med å lage nok til å ha flere middager. Middager som går igjen hos meg: - wok med biffkjøtt eller kylling. grønnsaker er som regel noen av disse: løk, minimais, bambusskudd, sopp, vannkastanjer, sukkererter, gulrot, brokkoli - hjemmelaget blomkålsuppe med karbonadedeig, hjemmelaget tomatsuppe med egg - fiskekaker med kokte grønnsaker og hjemmelaget potetmos - tacosalat med karbonadedeig, mager kesam og uten ost. - grovt pitabrød med kylling og salat - speltlompepizza med salat - ovnsbakt laks med stekte grønnsaker og mager kesam - fullkornspasta med hjemmelaget tomatsaus (hakka tomat, tomatpure, løk, hvitløk, sopp, gulrot, krydder) og karbonadedeig - Stekt torsk eller sei med potet og gulrot - omelett med skinke/karbonadedeig og grønnsaker 1
Pringle Skrevet 11. januar 2015 #5 Skrevet 11. januar 2015 (endret) Hvorfor de proteinkildene? De er jo ikke akkurat magre. Kylling eller svin er jo også gode alternativer. Og grønnsakene kan jo ganske enkelt bestå av fryst grønnsaksblanding feks.Anonymous poster hash: d6f3b...ca8 Nettopp fordi de ikke er magre. Jeg presiserte at proteinet også skulle være fettkilde. Det er viktig å få i seg litt fett hver dag. Kjøtt med litt fett smaker meg mye bedre enn magert kjøtt, det er nesten umulig å ikke få det til å smake bra, trenger ikke alle mulige slags tilsetninger for å få det spiselig, metter bedre, og det er dessuten billigere enn magre kjøttprodukter. Jeg foretrekker en og en grønnsak, ikke blandinger, og jeg spiser mange andre grønnsaker rå gjennom dagen, men det er selvfølgelig smak og behag hva man velger. Endret 11. januar 2015 av Pringle 1
isbiten. Skrevet 11. januar 2015 #6 Skrevet 11. januar 2015 Nettopp fordi de ikke er magre. Jeg presiserte at proteinet også skulle være fettkilde. Det er viktig å få i seg litt fett hver dag. Kjøtt med litt fett smaker meg mye bedre enn magert kjøtt, det er nesten umulig å ikke få det til å smake bra, trenger ikke alle mulige slags tilsetninger for å få det spiselig, metter bedre, og det er dessuten billigere enn magre kjøttprodukter. Jeg foretrekker en og en grønnsak, ikke blandinger, og jeg spiser mange andre grønnsaker rå gjennom dagen, men det er selvfølgelig smak og behag hva man velger. Når ts ber om sunne matretter, er det jo litt ulogisk å anbefale mettet fett, som er det fettet vi bør spise minst av. Vil være mye mer gunstig å heller få i seg fett fra avokado, nøtter, fet fisk osv. Er forsåvidt enig i at det kan smake bedre og er billigere, men det er ikke det sunneste valget en kan ta.
Pringle Skrevet 11. januar 2015 #7 Skrevet 11. januar 2015 Når ts ber om sunne matretter, er det jo litt ulogisk å anbefale mettet fett, som er det fettet vi bør spise minst av. Vil være mye mer gunstig å heller få i seg fett fra avokado, nøtter, fet fisk osv. Er forsåvidt enig i at det kan smake bedre og er billigere, men det er ikke det sunneste valget en kan ta. Det er transfett som er usunt, ikke mettet fett. 4
vogue90 Skrevet 12. januar 2015 #8 Skrevet 12. januar 2015 Jeg lager ofte middager til 2-3 dager, for eksempel wok, chili con carne eller når jeg lager tilbehør som det er naturlig å lage mer av, for eksempel rotmos. Ellers er det veldig greit å ovnsbake kyllingfilet/kyllinglår, laks etc. og ha forskjellig tilbehør ved siden av. Omelett eller havregrøt kokt med egg og cottage cheese med bær og nøtter er alternativer på ekstra travle dager:)
Tarjaruby Skrevet 12. januar 2015 Forfatter #9 Skrevet 12. januar 2015 Jeg lager ofte middager til 2-3 dager, for eksempel wok, chili con carne eller når jeg lager tilbehør som det er naturlig å lage mer av, for eksempel rotmos. Ellers er det veldig greit å ovnsbake kyllingfilet/kyllinglår, laks etc. og ha forskjellig tilbehør ved siden av. Omelett eller havregrøt kokt med egg og cottage cheese med bær og nøtter er alternativer på ekstra travle dager:) Takk,det hørtes greit ut har du tips til frokost/lunsj også?
vogue90 Skrevet 12. januar 2015 #10 Skrevet 12. januar 2015 Takk,det hørtes greit ut har du tips til frokost/lunsj også? Ja:) Til frokost spiser jeg nesten alltid cottage cheese med eple og nøtter eller skyr/kesam med frosne bær, nøtter + kokt egg eller havregrøt med cottage cheese. Til lunch har jeg ofte middagsrester, men velger ofte salat og avocado som tilbehør. Ellers pleier jeg alltid å ha kokte egg og kjøttpålegg tilgjengelig, samt grønnsaker, så jeg enkelt kan lage meg en salat til å ta med, eggerøre og laks, omelett eller lapper av banan og egg er også veldig godt:) Evt. knekkebrød med Philadelfiaost, kyllingsskinke og avocado eller masse makrell i tomat:) 1
Tarjaruby Skrevet 12. januar 2015 Forfatter #11 Skrevet 12. januar 2015 Ja:) Til frokost spiser jeg nesten alltid cottage cheese med eple og nøtter eller skyr/kesam med frosne bær, nøtter + kokt egg eller havregrøt med cottage cheese. Til lunch har jeg ofte middagsrester, men velger ofte salat og avocado som tilbehør. Ellers pleier jeg alltid å ha kokte egg og kjøttpålegg tilgjengelig, samt grønnsaker, så jeg enkelt kan lage meg en salat til å ta med, eggerøre og laks, omelett eller lapper av banan og egg er også veldig godt:) Evt. knekkebrød med Philadelfiaost, kyllingsskinke og avocado eller masse makrell i tomat:) Takker og bukker,fikk veldig lyst på sunn mat nå 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå