AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #1 Skrevet 10. januar 2015 Nå har jeg tråla nettet, nav, google, diverse forum, venner, ja i det hele tatt.. Jeg forstår ikke HVORDAN søker jeg om ung uføre tillegg og hva nøyaktig er kriteriene? Jeg har fått alvorlige nok (tror de regnes som det) diagnoser før fylte 26 og går egentlig på aap. For noen år siden var det spørsmål om å ha meg over på ung ufør, men nav ønsket helst ikke i tilfelle jeg skulle bli bra/de mente jeg da var *dømt* til å misslykkes og at det ville gjøre noe med motivasjonen min.. Jeg ble istedet lovt en forlengelse på 4 nye år med aap. Er nå på mitt 5. år. Står midt imellom to saksbehandlere nå (igjen ) så får ikke spurt noen av dem. Ferier, permisjoner og nyutdannede saksbehandlere gjør det vanskelig å få svar på ting kjenner jeg. Og jeg skal selvsagt ringe på mandag Chatten på NAV sidene var heller ikke åpen nå.. Så er det noen som vet? Hva er kravene, får man dette tilbakebetalt for tidligere år med aap (akkurat det er ikke så viktig) og HVORDAN søker man? Jeg finner overhode ikke noe skjema for ung uføre tillegg på NAV sidene.. Det var en venn som fortalte meg om dette men han har en mildere diagnose enn meg og ellers er det andre likt for oss, så er ganske sikker på at det er aktuelt. Litt surt at mine nav kontakter gjennom årene ikke har sagt noe om dette, men sånn var det jo med skattereduksjonen også da og det ordnet seg til slutt likevel På forhånd takk for svar. Anonymous poster hash: a0b4b...82e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #2 Skrevet 10. januar 2015 Du krysser av for det når du søker om AAP eller uføretrygd. Anonymous poster hash: f92ec...fae 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #3 Skrevet 10. januar 2015 Nå har jeg tråla nettet, nav, google, diverse forum, venner, ja i det hele tatt.. Jeg forstår ikke HVORDAN søker jeg om ung uføre tillegg og hva nøyaktig er kriteriene? Jeg har fått alvorlige nok (tror de regnes som det) diagnoser før fylte 26 og går egentlig på aap. For noen år siden var det spørsmål om å ha meg over på ung ufør, men nav ønsket helst ikke i tilfelle jeg skulle bli bra/de mente jeg da var *dømt* til å misslykkes og at det ville gjøre noe med motivasjonen min.. Jeg ble istedet lovt en forlengelse på 4 nye år med aap. Er nå på mitt 5. år. Står midt imellom to saksbehandlere nå (igjen ) så får ikke spurt noen av dem. Ferier, permisjoner og nyutdannede saksbehandlere gjør det vanskelig å få svar på ting kjenner jeg. Og jeg skal selvsagt ringe på mandag Chatten på NAV sidene var heller ikke åpen nå.. Så er det noen som vet? Hva er kravene, får man dette tilbakebetalt for tidligere år med aap (akkurat det er ikke så viktig) og HVORDAN søker man? Jeg finner overhode ikke noe skjema for ung uføre tillegg på NAV sidene.. Det var en venn som fortalte meg om dette men han har en mildere diagnose enn meg og ellers er det andre likt for oss, så er ganske sikker på at det er aktuelt. Litt surt at mine nav kontakter gjennom årene ikke har sagt noe om dette, men sånn var det jo med skattereduksjonen også da og det ordnet seg til slutt likevel På forhånd takk for svar. Anonymous poster hash: a0b4b...82e Ung ufør er igjen ikke en egen ytelse,men et særtillegg så det er ikke noe man kan "gå over på" Og som oftest får man dette særtillegget automatisk hvis NAV mener at det er grunnlag for det.Jeg fikk dette særtilegget uten å søke.Altså automatisk.Men skal du søke om det så er det ikke noe skjema du bare kan fylle ut via NAV sine sider.Du må ha legeerklæringer osv. Så det du må gjøre er å kontakte legen din, og så be om et møte med h*n og NAV Anonymous poster hash: 703df...577 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #4 Skrevet 10. januar 2015 Nav vurderer diagnose og andre opplysninger legen eller andre behandlere gir i søknaden om vanlig uføretrygd. Mener Nav at du fyller kravene får du ung uføretillegget automatisk. Får du det ikke står det i vedtaket, evt. Også hvorfor du ikke får unguføretillegg. Da kan du klage på vedtaket. Og anføre hvorfor du mener du fyller betingelsene for unguføretillegg.Anonymous poster hash: 8f8f8...0c4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #5 Skrevet 10. januar 2015 Nav vurderer diagnose og andre opplysninger legen eller andre behandlere gir i søknaden om vanlig uføretrygd. Mener Nav at du fyller kravene får du ung uføretillegget automatisk. Får du det ikke står det i vedtaket, evt. Også hvorfor du ikke får unguføretillegg. Da kan du klage på vedtaket. Og anføre hvorfor du mener du fyller betingelsene for unguføretillegg.Anonymous poster hash: 8f8f8...0c4 Man kan få det særtillegget på AAP også Anonymous poster hash: 703df...577
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #6 Skrevet 11. januar 2015 ts: Åja, nå forstår jeg at jeg misforstod hva det tillegget var fornoe. Jeg trodde det var en slags ekstra støndag til AAP/ eller annen stønad. Og noe ANNET enn ung uføretrygd. Men om jeg forstår dere rett så ER ung uføre tillegg = ung ufør? Bare at man får en annen stønad.. AAP+ung uføre tillegg = "bare vanlig" ung uføre? Det ble hakket mer komplisert inni mitt hode Men da er det jo ikke sikkert jeg kan gå over på det uansett da, da min gamle saks.beh. mente at det ville være ødeleggende for meg å bli ung ufør i tillfelle jeg kunne ønske å ta litt og litt skole hjemmenifra osv. Men ok, takk for svar om at det ikke finnes skjemaer osv, skal ta det med legen Anonymous poster hash: a0b4b...82e
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #7 Skrevet 11. januar 2015 ts: Åja, nå forstår jeg at jeg misforstod hva det tillegget var fornoe. Jeg trodde det var en slags ekstra støndag til AAP/ eller annen stønad. Og noe ANNET enn ung uføretrygd. Men om jeg forstår dere rett så ER ung uføre tillegg = ung ufør? Bare at man får en annen stønad.. AAP+ung uføre tillegg = "bare vanlig" ung uføre? Det ble hakket mer komplisert inni mitt hode Men da er det jo ikke sikkert jeg kan gå over på det uansett da, da min gamle saks.beh. mente at det ville være ødeleggende for meg å bli ung ufør i tillfelle jeg kunne ønske å ta litt og litt skole hjemmenifra osv. Men ok, takk for svar om at det ikke finnes skjemaer osv, skal ta det med legen Anonymous poster hash: a0b4b...82e Det er en ekstra stønad.Et særtilegg som man kan ha på både AAP og ufør.Og det særtilegget ugjør samme sum uansett hvilken ytelse du mottar.Så igjen er det ikke noe du kan gå over på.Du blir ikke ung ufør nettopp fordi det ikke er en egen ytelse,men et særtillegg så det saksbehandleren din sier om at det kan være ødeleggende er helt feil.Nettopp fordi det er et særtillegg og ikke en varig ytelse sånn som ufør er. Anonymous poster hash: 703df...577 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #8 Skrevet 11. januar 2015 ts: Åja, nå forstår jeg at jeg misforstod hva det tillegget var fornoe. Jeg trodde det var en slags ekstra støndag til AAP/ eller annen stønad. Og noe ANNET enn ung uføretrygd. Men om jeg forstår dere rett så ER ung uføre tillegg = ung ufør? Bare at man får en annen stønad.. AAP+ung uføre tillegg = "bare vanlig" ung uføre? Det ble hakket mer komplisert inni mitt hode Men da er det jo ikke sikkert jeg kan gå over på det uansett da, da min gamle saks.beh. mente at det ville være ødeleggende for meg å bli ung ufør i tillfelle jeg kunne ønske å ta litt og litt skole hjemmenifra osv. Men ok, takk for svar om at det ikke finnes skjemaer osv, skal ta det med legen Anonymous poster hash: a0b4b...82e Du har sikkert misforstått igjen. Ung ufør er et tillegg man får i pengene. Det er ikke det samme som uførepensjon. Hvis du havner under ung ufør regelen betyr det at du får en bedre sats på utbetaling. Dette skjer fordi unge har som regel ikke jobbet seg nok pensjonspoeng og vil alltid komme litt dårligere enn de som har jobbet mye fra før. Det skal mye til for å få ung ufør. Du skal ha en sykdom som har nesten vært invalidiserende slik at du ikke har kunnet jobbe. Til og med de ned en varig nedsatt arbeidsevne som får uføretrygd kan risikere å ikke få ung ufør beregning. Så strengt er det. Det skal være dokumentert av spesialist. Bedre om det er spesialist innen barne og ungdomspsykiatri (hvis diagnosen er en psykisk lidelse ). BUP PPT osv. Det skal komme frem at man har vært så dårlig at man har ikke klart å ta vare på sine egne interesser rett og slett. Anonymous poster hash: 47f32...dd7 1
Cowboy Lotte Skrevet 12. januar 2015 #9 Skrevet 12. januar 2015 ts: Åja, nå forstår jeg at jeg misforstod hva det tillegget var fornoe. Jeg trodde det var en slags ekstra støndag til AAP/ eller annen stønad. Og noe ANNET enn ung uføretrygd. Men om jeg forstår dere rett så ER ung uføre tillegg = ung ufør? Bare at man får en annen stønad.. AAP+ung uføre tillegg = "bare vanlig" ung uføre? Det ble hakket mer komplisert inni mitt hode Men da er det jo ikke sikkert jeg kan gå over på det uansett da, da min gamle saks.beh. mente at det ville være ødeleggende for meg å bli ung ufør i tillfelle jeg kunne ønske å ta litt og litt skole hjemmenifra osv. Men ok, takk for svar om at det ikke finnes skjemaer osv, skal ta det med legen Anonymous poster hash: a0b4b...82e Det er kun en tilleggsytelse. Mange misforstår og tror det finnes søknadsskjemaer, men det er noe du enten får ved innvilgelse av aap/ufør, eller så må du ettersende dokumentasjon og få det senere.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #10 Skrevet 12. januar 2015 Jeg ville anbefale en advokat. Nav nekter i det lengste å gi denne ytelsen, i alle fall er ofte det tilfellet. Og det virker litt tilfeldig hvem som får det og ikke. Det kan godt hende du har krav på dette. På nav sine sider står det uttdyået av kravene for ung ufør er, om du googler litt. Men problemet er at disse kravene kan tolkes eller ikke tolkes til å gjelde din sykdom. Og her kommer advokaten inn. Tro meg, dette er komplisert juridisk farvann.Anonymous poster hash: 480e5...83c 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #11 Skrevet 12. januar 2015 Jeg ville anbefale en advokat. Nav nekter i det lengste å gi denne ytelsen, i alle fall er ofte det tilfellet. Og det virker litt tilfeldig hvem som får det og ikke. Det kan godt hende du har krav på dette. På nav sine sider står det uttdyået av kravene for ung ufør er, om du googler litt. Men problemet er at disse kravene kan tolkes eller ikke tolkes til å gjelde din sykdom. Og her kommer advokaten inn. Tro meg, dette er komplisert juridisk farvann.Anonymous poster hash: 480e5...83c Skriver under på dette. Jeg kjempet med NAV i to år for å få denne tilleggstønaden til AAP. Det var for min del snakk om 1500 mer i måneden, men de 1500 hadde utgjort en betydelig forskjell i min økonomiske hverdag. Til slutt fikk jeg et ti siders langt dokument med avslag, hvor grunnen for avslaget stod i siste linje... Kort og godt "det er så vage regler for denne stønaden og vi tolker det som at du ikke faller innenfor kriteriene". For 3 kroniske sykdommer som intraff mellom alderen 15-23 er altså ikke innenfor kriteriene... TS, jeg kan ikke gi deg annet råd enn; Ikke prøv. Alle jeg kjenner som har forsøkt å få denne stønaden har endt opp med en lang, slitsom og fruktløs kamp. Anonymous poster hash: 28acc...e06
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #12 Skrevet 12. januar 2015 Er saken din 100% sikker så trenger du ikke advokat,og NAV kan deg det automatisk uten at søker om det. Og jeg vet om flere som har den som ikke har kjempet en lang og slitsom kamp meg selv inkludert.Så det er litt dumt og male et bilde at at NAV ikke ville hjelpe til og at man bare må kjempe og kjempe. Anonymous poster hash: 703df...577 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #13 Skrevet 13. januar 2015 Er saken din 100% sikker så trenger du ikke advokat,og NAV kan deg det automatisk uten at søker om det.Og jeg vet om flere som har den som ikke har kjempet en lang og slitsom kamp meg selv inkludert.Så det er litt dumt og male et bilde at at NAV ikke ville hjelpe til og at man bare må kjempe og kjempe. Anonymous poster hash: 703df...577 Men da opplever ikke alle det slik som deg selv og dine bekjente. Det er nettopp det som er problemet: noen får det nærmest automatisk, andre må kjempe en lang kamp. De kriteriene som er, kan tolkes ulikt. Det kommer an på hvilken saksbehandler man møter. Og det er direkte urettferdig og uprofesjonelt at det er slik. Men det er en kjent sak. I motsetning til AB i innlegg 11, vil jeg anbefale å kjempe, dersom man mener det er bedre å ha kjempet og tapt, enn ikke å ha kjempet i det hele tatt. Og ikke minst: man kan vinne... Det er da masse eksempler på at folk får omgjort vedtakene sine. Her er vilkårene: Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at: - du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk - sykdommen er klart dokumentert av lege/spesialist. - du søker om uføretrygd før fylte 36 år dersom du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år - Rettigheter som ung ufør kommer til utbetaling fra du fyller 20 år. Sivilstand avgjør størrelsen på hva du kan få i minsteytelse som ung ufør. - Er du ung ufør og lever sammen med ektefelle, partner eller i et samboerforhold som har vart i minst 12 av de siste 18 månedene, er minste årlige ytelse 2,66 ganger folketrygdens grunnbeløp. - Er du ung ufør og enslig er minste årlige ytelse 2,91 ganger folketrygdens grunnbeløp.https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/Ung+og+ufør.348909.cmsAnonymous poster hash: 480e5...83c
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #14 Skrevet 13. januar 2015 Men da opplever ikke alle det slik som deg selv og dine bekjente. Det er nettopp det som er problemet: noen får det nærmest automatisk, andre må kjempe en lang kamp. De kriteriene som er, kan tolkes ulikt. Det kommer an på hvilken saksbehandler man møter. Og det er direkte urettferdig og uprofesjonelt at det er slik. Men det er en kjent sak. I motsetning til AB i innlegg 11, vil jeg anbefale å kjempe, dersom man mener det er bedre å ha kjempet og tapt, enn ikke å ha kjempet i det hele tatt. Og ikke minst: man kan vinne... Det er da masse eksempler på at folk får omgjort vedtakene sine. Her er vilkårene: Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at: - du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk - sykdommen er klart dokumentert av lege/spesialist. - du søker om uføretrygd før fylte 36 år dersom du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år - Rettigheter som ung ufør kommer til utbetaling fra du fyller 20 år. Sivilstand avgjør størrelsen på hva du kan få i minsteytelse som ung ufør. - Er du ung ufør og lever sammen med ektefelle, partner eller i et samboerforhold som har vart i minst 12 av de siste 18 månedene, er minste årlige ytelse 2,66 ganger folketrygdens grunnbeløp. - Er du ung ufør og enslig er minste årlige ytelse 2,91 ganger folketrygdens grunnbeløp.https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/Ung+og+ufør.348909.cmsAnonymous poster hash: 480e5...83c Det var poenget.Det er ulikt!Jeg skrev det fordi jeg syntes det ble feil å svartmale og si at alle måtte kjempe en kamp! Anonymous poster hash: 703df...577
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #15 Skrevet 13. januar 2015 Det var poenget.Det er ulikt!Jeg skrev det fordi jeg syntes det ble feil å svartmale og si at alle måtte kjempe en kamp! Anonymous poster hash: 703df...577 Du argumenterer mot egne stråmenn, for jeg har aldri skrevet at "alle" må kjempe en kamp. Jeg skrev at det OFTE er tilfellet. Det er derfor det finnes ankeinstanser. Anonymous poster hash: 480e5...83c
Cowboy Lotte Skrevet 13. januar 2015 #16 Skrevet 13. januar 2015 (endret) Du argumenterer mot egne stråmenn, for jeg har aldri skrevet at "alle" må kjempe en kamp. Jeg skrev at det OFTE er tilfellet. Det er derfor det finnes ankeinstanser.Anonymous poster hash: 480e5...83c De som helt åpenbart har krav på ung ufør får det som regel igjennom med en gang. De andre 70 % hvor alvorligheten kan settes spørsmålstegn med pga diffus tilstand, må nok forvente at det vil ta lang tid for Nav å måle tilstandens alvorlighet siden regelverket mt. på kravet til ung ufør er diffus og uoversiktlig i seg selv... Endret 13. januar 2015 av Cowboy Lotte
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #17 Skrevet 13. januar 2015 De som helt åpenbart har krav på ung ufør får det som regel igjennom med en gang. De andre 70 % hvor alvorligheten kan settes spørsmålstegn med pga diffus tilstand, må nok forvente at det vil ta lang tid for Nav å måle tilstandens alvorlighet siden regelverket mt. på kravet til ung ufør er diffus og uoversiktlig i seg selv... Du har virkelig troen på saksbehandlernes kompetanse i nav. Er det dette som kalles nyttige idioter? Anonymous poster hash: 480e5...83c
Cowboy Lotte Skrevet 13. januar 2015 #18 Skrevet 13. januar 2015 (endret) Du har virkelig troen på saksbehandlernes kompetanse i nav. Er det dette som kalles nyttige idioter?Anonymous poster hash: 480e5...83c Det har jeg ikke nevnt overhodet! Jeg sier bare at hele ordninger med ung ufør er uoversiktlig i seg selv. Navs dumme saksbehandlere og deres overhoder ''forvalterne'' er jo ikke enige selv en gang om hva som gir rett eller ikke til ung ufør... Derfor tror jeg folk føler på seg at det er veldig tilfeldig hvem som får ytelsen av de 70 % hvor alvorligheten er varierende... Endret 13. januar 2015 av Cowboy Lotte
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2015 #19 Skrevet 13. januar 2015 Det har jeg ikke nevnt overhodet! Jeg sier bare at hele ordninger med ung ufør er uoversiktlig i seg selv. Navs dumme saksbehandlere og deres overhoder ''forvalterne'' er jo ikke enige selv en gang om hva som gir rett eller ikke til ung ufør... Derfor tror jeg folk føler på seg at det er veldig tilfeldig hvem som får ytelsen av de 70 % hvor alvorligheten er varierende... Enig i dette. Anonymous poster hash: 480e5...83c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå