Gå til innhold

Ung uføre tillegg.. hva/hvordan gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg tråla nettet, nav, google, diverse forum, venner, ja i det hele tatt.. Jeg forstår ikke HVORDAN søker jeg om ung uføre tillegg og hva nøyaktig er kriteriene?

Jeg har fått alvorlige nok (tror de regnes som det) diagnoser før fylte 26 og går egentlig på aap. For noen år siden var det spørsmål om å ha meg over på ung ufør, men nav ønsket helst ikke i tilfelle jeg skulle bli bra/de mente jeg da var *dømt* til å misslykkes og at det ville gjøre noe med motivasjonen min.. Jeg ble istedet lovt en forlengelse på 4 nye år med aap. Er nå på mitt 5. år.

Står midt imellom to saksbehandlere nå (igjen :P ) så får ikke spurt noen av dem. Ferier, permisjoner og nyutdannede saksbehandlere gjør det vanskelig å få svar på ting kjenner jeg. Og jeg skal selvsagt ringe på mandag :) Chatten på NAV sidene var heller ikke åpen nå..

Så er det noen som vet? Hva er kravene, får man dette tilbakebetalt for tidligere år med aap (akkurat det er ikke så viktig) og HVORDAN søker man? Jeg finner overhode ikke noe skjema for ung uføre tillegg på NAV sidene..

Det var en venn som fortalte meg om dette men han har en mildere diagnose enn meg og ellers er det andre likt for oss, så er ganske sikker på at det er aktuelt. Litt surt at mine nav kontakter gjennom årene ikke har sagt noe om dette, men sånn var det jo med skattereduksjonen også da og det ordnet seg til slutt likevel :) På forhånd takk for svar.

Anonymous poster hash: a0b4b...82e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du søker uføre og nav bestemmer om du kommer under ung,var du syk før du ble 26 blir du automatisk ung.Ikke noe som heter ung uføretilegg. Du må gå til legen din og si at du vil søke,så må han skrive ett brev til nav ,så må din saksbehandler søke for deg og gjøre en god jobb.Du må ta med alt av papirer fra andre leger/sykehus div og passe på at alt av det blir nevnt i brevet saksbehandleren skriver,viktig!! Så kan du søke etterbetaling når du får innvilget uføre for de åra du har hatt aap. Sånn var det for meg for 2år siden men stadig nye regler.. men husk detta kan ta tid..

Skrevet

Du søker uføre og nav bestemmer om du kommer under ung,var du syk før du ble 26 blir du automatisk ung.Ikke noe som heter ung uføretilegg. Du må gå til legen din og si at du vil søke,så må han skrive ett brev til nav ,så må din saksbehandler søke for deg og gjøre en god jobb.Du må ta med alt av papirer fra andre leger/sykehus div og passe på at alt av det blir nevnt i brevet saksbehandleren skriver,viktig!! Så kan du søke etterbetaling når du får innvilget uføre for de åra du har hatt aap. Sånn var det for meg for 2år siden men stadig nye regler.. men husk detta kan ta tid..

Jo det gjør det.Det heter ung ufør særtilegg,og det kan man også få på AAP.Jeg vet fordi jeg har hatt det selv

Anonymous poster hash: 703df...577

• Liker 1
Skrevet

ÅÅ var det spørsmålet,da har jeg svar på helt feil her,jeg har svart til uføretrygd,se bort fra mitt svar ;-))

Skrevet

:)

Anonymous poster hash: 703df...577
Skrevet

Dette er det legen på Nav-kontoret som avgjør. Han sender dokumentasjon på sykdommen videre til forvaltning og de vedtar så og si alltid så lenge rådgivende lege mener det er grunnlag nok...

Jeg synes det er merkelig at du ikke har fått det før. Fordi dette er en ytelse man enten har krav på eller ikke... Så jeg må spørre hva slags alvorlig sykdom du har? Fordi nav har en liste over hvilke sykdommer som ofte får denne ung uføre-tillegget automatisk. :)

Og jeg kan si med en gang om det er en psykisk lidelse, så vil du ofte få automatisk avslag med mindre det er en medfødt alvorlig lidelse som enten schizofreni eller alvorlig autisme...

Skrevet

Dette er det legen på Nav-kontoret som avgjør. Han sender dokumentasjon på sykdommen videre til forvaltning og de vedtar så og si alltid så lenge rådgivende lege mener det er grunnlag nok...

Jeg synes det er merkelig at du ikke har fått det før. Fordi dette er en ytelse man enten har krav på eller ikke... Så jeg må spørre hva slags alvorlig sykdom du har? Fordi nav har en liste over hvilke sykdommer som ofte får denne ung uføre-tillegget automatisk. :)

Og jeg kan si med en gang om det er en psykisk lidelse, så vil du ofte få automatisk avslag med mindre det er en medfødt alvorlig lidelse som enten schizofreni eller alvorlig autisme...

Det er helt feil. Jeg har ung uføretillegget og det er psykisk lidelse, men ikke schizofreni eller alvorlig autisme. Ikke medfødt i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 23545...da0

Skrevet

Det er helt feil. Jeg har ung uføretillegget og det er psykisk lidelse, men ikke schizofreni eller alvorlig autisme. Ikke medfødt i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 23545...da0

Så hva er det du har da? Jeg vet at alvorlig adhd og arbergers også kan gi ung ufør. Men de er blitt veldig strenge i det siste. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...