AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #1 Skrevet 10. januar 2015 Jeg har hatt et anstrengt forhold til barnehagen (pedleder er venner med bekjente som jeg ikke er overens med privat, samtidig med et par andre ting jeg ikke kan nevne her), og kommer til å skifte barnehage etter dette året. Min datter har en bestevenninne i barnehagen, de har lekt så fint sammen, og trives godt i hverandres selskap. Inntil etter foreldresamtaler vi nylig hadde. I samtale med pedleder, sa pedleder at de leker for mye sammen, og at barnehagen prøver at de leker med andre barn også, ja, det er jeg enig i, at de kan leke med andre også, men sånt skjer naturlig også. De bevisst setter venninnene i grupper vekk fra hverandre. Foreldrene til den andre jenta har også vært i møte, slik som resten av ungene i barnehagen. Men etter disse møtene, sier venninna til ungen min at hun ikke vil leke mer med datteren min, og stenger henne gjerne ut av lek også. Ikke vet jeg hva pedleder har sagt til den andre jentas foreldre, men før kunne vi invitere jenta hjem på besøk, og sist gang jeg sendte melding til foreldrene om det, så har de ikke engang svart. Ting er totalforandret på det planet. Jeg føler det er noe muffens etter disse møtene, og begynner å lure på hva pedleder har sagt til foreldrene til den andre jenta, siden de før var perlevenner, og ungen min nå blir utestengt fra lek, og holdt utenfor. Hva ville dere som foreldre ha gjort med dette? Nå har pedleder opptrådd veldig uprofesjonelt ovenfor meg tidligere, så jeg begynner å lure på om dette er enda et "sprell" for å ødelegge... Litt trist å se på jenta mi som blir holdt utenfor, og barnehagen gjør ingenting med det, jeg spurte de hvilke prosedyrer de har mht mobbing, da sa de at nei, sånn er de bare ungene, de begynner tidlig, allerede på babystadiet, så det var helt vanlig med litt erting... Jenta mi ble litt ertet en stund, Pga noen klær og småting... Endte med at hun nektet å gå i barnehagen, og fikk være hjemme en dag. Jeg syns alt der er så merkelig, og kjenner på at vi ikke er helt respektert der, og nå virker det som at de vil ødelegge det fine vennskapet som var, også. Det går utover ungen min, og som skrevet over, kommer vi til å skifte barnehage til en mer seriøs en, men inntil da, må vi holde ut med den. Hva kan jeg som mor gjøre det beste for ungen min i dette tilfellet? Er trist å se på hvordan ting har blitt. Ønsker bare seriøse svar her. Anonymous poster hash: 5e562...b09
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #2 Skrevet 10. januar 2015 Uff, det høres ikke bra ut. Jeg hadde rett og slett snakket med foreldrene til jenta og forhørt meg om hva pedleder har fortalt til dem. Nevn gjerne for foreldrene din side av saken og hva du føler/tenker rundt dette. Jeg hadde også snakket med styreren i barnehagen for den pedlederen høres ikke ut som en som skulle hatt stillingen hun har.Anonymous poster hash: e6ad4...88a 5
MariaHP Skrevet 10. januar 2015 #3 Skrevet 10. januar 2015 Uff, denne situasjonen høres ikke veldig normal ut. Jeg har selv jobbet åtte år i barnehage og har vært med på å dele barna inn i grupper, hvis vi da splitter gode venner så har det ikke vært for at de skal leke mindre med hverandre, men fordi fokus på selve oppgaven (eks språktrening eller slike ting) blir gjerne borte fordi de er så oppslukt i hverandre. Jeg syns det er drøyt å splitte gode venner for at de leker for mye sammen! Man må heller være flinke til å lære dem å inkludere andre, splitter man venner så går det jo motsatt vei. Barn skal få lov til å leke med hvem de vil! Kjenner jeg blir irritert på denne lederen som ødelegger for to gode venner. Hun høres maktsyk ut. Har selv jobbet med ledere som ikke gjør det beste for barna, men heller velger å styre ut ifra sine egne tanker og da har jeg satt ned foten! Har du tatt en prat med styrer i barnehagen? I barnehagen skal man møte både foreldre og barn med respekt og være service innstilte! Du har all rett til å reagere. 2
minister-mio Skrevet 10. januar 2015 #4 Skrevet 10. januar 2015 Nå er jeg kanskje litt farget av å jobbe som ped leder selv, men jeg syntes du virker helt paranoid 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #5 Skrevet 10. januar 2015 Nå er jeg kanskje litt farget av å jobbe som ped leder selv, men jeg syntes du virker helt paranoid Hurra, for en som tørr å si det en annen tenker og hadde tenkt å ta med seg ut av tråden, igjen.Anonymous poster hash: cdb1f...c5c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #6 Skrevet 10. januar 2015 ÅHH jeg husker jeg hadde en bestevenninne gjennom hele barnehagen og mesteparten av barneskolen! Vi lekte alltid med barbier hver eneste dag i barnehagen, og gjemte dem så de andre barna ikke skulle få vår ene private barbie haha! Anonymous poster hash: cf695...ef4 1
minister-mio Skrevet 10. januar 2015 #7 Skrevet 10. januar 2015 ÅHH jeg husker jeg hadde en bestevenninne gjennom hele barnehagen og mesteparten av barneskolen! Vi lekte alltid med barbier hver eneste dag i barnehagen, og gjemte dem så de andre barna ikke skulle få vår ene private barbie haha! Anonymous poster hash: cf695...ef4 ok
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #8 Skrevet 11. januar 2015 Man trenger ikke være paranoid for å synes at det er kjipt at ens eget barn blir utestengt fra lek, og at et godt vennskap ødelegges, pga dumskapen til en maktsyk pedleder. Pedlederen sa selv i møtet, at de bevisst splitter jentene, og holder de vekke fra hverandre i gruppeprosjekter etc, for at de "ikke skal leke så mye sammen". Hun fikk det til å fremstå som noe positivt, selv om jeg syntes det var en merkelig ting å si. Hun har ved et tidligere møte, sagt at vi ikke skal godta alle sammen, at vi ikke skal godta alle som vil leke med min datter, om de f eks er sjuskete i klærne etc. Jeg stussa veldig over dette også, for mitt syn er at vi inkluderer og lar ungene leke med mange forskjellige unger, ikke bare de "perfekte", og stilte spørsmål ved hva hun egentlig mente. Da fortalte hun at hun da hennes barn var baby, så var de på besøk hos en annen i barselgruppa. Der var ikke gulvet nyvasket, og det var litt rot. Da bestemte hun seg (pedleder) for at disse skal ikke hun omgås, fordi de var ikke bra nok for henne og ungen hennes. Den gangen hadde datteren min en annen venninne i barnehagen også, men de leker ikke sammen lengre. Nå blir hun stengt ute fra den andre venninnen sin... Og, da vi startet i barnehagen, ble ungen min satt på en gruppe sammen med barn som var ett og to år yngre, og ikke sammen med de jevnaldrende. Årsak: Det var fullt på den gruppen... Dette stilte jeg også spørsmål ved, fordi det ble feil for oss. Barnet mitt er langt fremme i utviklingen, og jeg mener det ikke er helt bra å bare leke med de som er både ett og to år yngre, barn som hverken snakket enda, og brukte bleier. Mens min alllerede kunne alfabetet... Pedagogisk riktig er det heller ikke, å sette ungene foran en tv-skjerm for å se film om dagene mens de er i barnehagen. Det er så mange ting som er merkelig og dårlig ved denne barnehagen at jeg kunne holdt på i det uendelige. Da er det ikke noe gøy, at ungen min forteller om utestengelse, og at den andre jenta med flere unger løper vekk fra henne og stenger henne ute av leken. Og disse hendelsene har skjedd etter møtene. Hvilke voksne ved sine fulle fem, syns det er helt ok med mobbing og utestenging fra lek i barnehagen? De skaper jo klikker og mobbeofre. Ungene skal lære inkludering og samhold. Ikke det motsatte. Så ja, maktsyk er muligens det rette ordet. Anonymous poster hash: 5e562...b09 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #9 Skrevet 11. januar 2015 Uff, det høres ikke bra ut. Jeg hadde rett og slett snakket med foreldrene til jenta og forhørt meg om hva pedleder har fortalt til dem. Nevn gjerne for foreldrene din side av saken og hva du føler/tenker rundt dette. Jeg hadde også snakket med styreren i barnehagen for den pedlederen høres ikke ut som en som skulle hatt stillingen hun har.Anonymous poster hash: e6ad4...88a Styreren i barnehagen er helt likedan. Virkelig ille. Klager man på noe der, blir man truet med både det ene og det andre, på en veldig innpakket måte, såklart... De tar for all del ingen selvkritikk. Anonymous poster hash: 5e562...b09
Nanami Skrevet 11. januar 2015 #10 Skrevet 11. januar 2015 Som barn ble jeg veldig knyttet til én person, og var utelukkende med den. Det var ikke helt gunstig, jeg måtte jo lære å leke og bli kjent med andre barn. Ble derfor ofte splittet fra min bestevenn på barnehagen og barneskolen. Det var kjipt den første uka og så ble man jo kjent med andre. Null stress. Ser ikke helt dilemmaet ditt med at de splitter barna, når det uansett var din plan. Du skal jo bytte barnehage.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #11 Skrevet 11. januar 2015 Som barn ble jeg veldig knyttet til én person, og var utelukkende med den. Det var ikke helt gunstig, jeg måtte jo lære å leke og bli kjent med andre barn. Ble derfor ofte splittet fra min bestevenn på barnehagen og barneskolen. Det var kjipt den første uka og så ble man jo kjent med andre. Null stress. Ser ikke helt dilemmaet ditt med at de splitter barna, når det uansett var din plan. Du skal jo bytte barnehage. Skal bytte barnehage, men for et lite barn er et halvt år veldig lang tid, og vil at hun skal ha det best mulig i den tida hun er der. Vennskap trenger ikke ødelegges fordi om man flytter, heller. Anonymous poster hash: 5e562...b09
Guybrush Skrevet 11. januar 2015 #12 Skrevet 11. januar 2015 Hvis foreldrene til denne andre jenta er svært dårlige til å forstå hva pedleders budskap gikk på i tillegg til å overreagere og si til datteren sin at hun ikke får leke så mye med din datter lengre, er ikke dette et unnaturlig resultat. Dere foreldre har fått samme beskjed, de har kanskje valgt som sagt å si at datteren skal holde seg unna. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #13 Skrevet 11. januar 2015 Hvis foreldrene til denne andre jenta er svært dårlige til å forstå hva pedleders budskap gikk på i tillegg til å overreagere og si til datteren sin at hun ikke får leke så mye med din datter lengre, er ikke dette et unnaturlig resultat. Dere foreldre har fått samme beskjed, de har kanskje valgt som sagt å si at datteren skal holde seg unna. Oppegående foreldre sier ikke sånt til sine fireåringer. Har du barn selv? Anonymous poster hash: 5e562...b09
Guybrush Skrevet 11. januar 2015 #14 Skrevet 11. januar 2015 Oppegående foreldre sier ikke sånt til sine fireåringer. Har du barn selv? Anonymous poster hash: 5e562...b09 Min egen empiri tilsier at det er svært mange ikke-oppegående foreldre rundtom. Foreldrene til de tusener av barn som mobber andre i skolen blant annet. Derav også teksten jeg skrev "svært dårlige til å forstå". Så svaret ditt er i utgangspunktet veldig "god dag mann økseskaft" og gir meg inntrykk av at du ikke har forstått hva jeg har skrevet i utgangspunktet. Jeg blir derfor sittende og spekulere i hva du egentlig tror du svarer på. Avslutningen din blir bare enda mer usaklig og meningsløs. 2
Kosemose Skrevet 11. januar 2015 #15 Skrevet 11. januar 2015 Tråden er ryddet for spekulasjoner Kosemose, mod
Gjest brutal_mann Skrevet 11. januar 2015 #16 Skrevet 11. januar 2015 Oppegående foreldre sier ikke sånt til sine fireåringer. Har du barn selv? Anonymous poster hash: 5e562...b09 Hvordan vet vi at foreldrene er oppegående? 1
Gjest Kaffelattn Skrevet 11. januar 2015 #17 Skrevet 11. januar 2015 Man trenger ikke være paranoid for å synes at det er kjipt at ens eget barn blir utestengt fra lek, og at et godt vennskap ødelegges, pga dumskapen til en maktsyk pedleder. Pedlederen sa selv i møtet, at de bevisst splitter jentene, og holder de vekke fra hverandre i gruppeprosjekter etc, for at de "ikke skal leke så mye sammen". Hun fikk det til å fremstå som noe positivt, selv om jeg syntes det var en merkelig ting å si. Hun har ved et tidligere møte, sagt at vi ikke skal godta alle sammen, at vi ikke skal godta alle som vil leke med min datter, om de f eks er sjuskete i klærne etc. Jeg stussa veldig over dette også, for mitt syn er at vi inkluderer og lar ungene leke med mange forskjellige unger, ikke bare de "perfekte", og stilte spørsmål ved hva hun egentlig mente. Da fortalte hun at hun da hennes barn var baby, så var de på besøk hos en annen i barselgruppa. Der var ikke gulvet nyvasket, og det var litt rot. Da bestemte hun seg (pedleder) for at disse skal ikke hun omgås, fordi de var ikke bra nok for henne og ungen hennes. Den gangen hadde datteren min en annen venninne i barnehagen også, men de leker ikke sammen lengre. Nå blir hun stengt ute fra den andre venninnen sin... Og, da vi startet i barnehagen, ble ungen min satt på en gruppe sammen med barn som var ett og to år yngre, og ikke sammen med de jevnaldrende. Årsak: Det var fullt på den gruppen... Dette stilte jeg også spørsmål ved, fordi det ble feil for oss. Barnet mitt er langt fremme i utviklingen, og jeg mener det ikke er helt bra å bare leke med de som er både ett og to år yngre, barn som hverken snakket enda, og brukte bleier. Mens min alllerede kunne alfabetet... Pedagogisk riktig er det heller ikke, å sette ungene foran en tv-skjerm for å se film om dagene mens de er i barnehagen. Det er så mange ting som er merkelig og dårlig ved denne barnehagen at jeg kunne holdt på i det uendelige. Da er det ikke noe gøy, at ungen min forteller om utestengelse, og at den andre jenta med flere unger løper vekk fra henne og stenger henne ute av leken. Og disse hendelsene har skjedd etter møtene. Hvilke voksne ved sine fulle fem, syns det er helt ok med mobbing og utestenging fra lek i barnehagen? De skaper jo klikker og mobbeofre. Ungene skal lære inkludering og samhold. Ikke det motsatte. Så ja, maktsyk er muligens det rette ordet. Anonymous poster hash: 5e562...b09 Bytt barnehage!
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #18 Skrevet 11. januar 2015 Ta en prat med de andre foreldrene, ta en prat med styrer/pedleder. Hvis du virkelig mener at det har skjedd grove feil, ville jeg meldt fra til barnehageansvarlig i kommunen. Selv om det er en privat barnehage, kommunen er uansett tilsynsmyndighet. Det er viktig å si fra hvis man reagerer på ting i barnehagen eller mener barnehagen bryter lovverket. Anonymous poster hash: 4b2b4...f19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå