AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #1 Skrevet 10. januar 2015 Heihei! Har et stebarn på 3 år. Har kjent h*n siden 1års alderen. Vi har h*n gjevnlig hos oss, samt besøker barnet og tar h*n med på turer. Allikevel finner jeg det vanskelig å forstå barnet da det er veldig utydelig i språket. Det er mye babyspråk, og klarer ikke sette sammen setninger. Nå skal det sies jeg har ekstremt lite, om ingen, erfaring med barn fra tidligere av, så for all del kan dette vært fullstendig normalt og ingen grunn til bekymring. Men jeg spør fordi jeg lurer. Det som forvirrer meg litt, er at når h*n er i full trass, er stemmen ekstremt tydelig og det er lett å forstå barnet og hva som blir sagt. Så jeg lurer på om det handler om trass, eller at h*n spiller litt på at vi ikke helt forstår h*n til alle tider, for så å benytte seg av dette. Far har nemlig lett for å gi etter, eller prøve å "please" om han ikke forstår hva barnet mener. Så, spørsmålet mitt er hva er forventet prating av et 3 år gammelt barn? Anonymous poster hash: 06268...73a
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #2 Skrevet 10. januar 2015 Det er vanlig. Som oftest er det bare mødrene som forstår absolutt alt som barnet sier ;-) Det er forresten stor forskjell på de som nettopp har blitt 3, og de som nesten er 4 år. Anonymous poster hash: 8970c...b72
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #3 Skrevet 10. januar 2015 Det er vanlig. Som oftest er det bare mødrene som forstår absolutt alt som barnet sier ;-) Det er forresten stor forskjell på de som nettopp har blitt 3, og de som nesten er 4 år. Anonymous poster hash: 8970c...b72 Ts her. Barnet er akkurat fylt 3 år. H*n er derimot veldig flink til å spørre om ting. Nysgjerrig liten tass. Prøver alltid å rose barnet for å gjenta hva jeg sier, uansett om det ikke uttales helt riktig, så viser h*n hvertfall en forståelse for språk og gjentakelse av ord. Men hva med når barnet er i trass? Syns stemmen forandrer seg så fælt, høres hakket eldre ut og h*n blir veldig tydelig i stemmen/språket. Såklart endres jo stemmeleiet etter sinnsstemning, men sammensetning av setninger og flere ord virker lettere for barnet i forbindelse med trass. Anonymous poster hash: 06268...73a
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #5 Skrevet 10. januar 2015 Heihei! Har et stebarn på 3 år. Har kjent h*n siden 1års alderen. Vi har h*n gjevnlig hos oss, samt besøker barnet og tar h*n med på turer. Allikevel finner jeg det vanskelig å forstå barnet da det er veldig utydelig i språket. Det er mye babyspråk, og klarer ikke sette sammen setninger. Nå skal det sies jeg har ekstremt lite, om ingen, erfaring med barn fra tidligere av, så for all del kan dette vært fullstendig normalt og ingen grunn til bekymring. Men jeg spør fordi jeg lurer. Det som forvirrer meg litt, er at når h*n er i full trass, er stemmen ekstremt tydelig og det er lett å forstå barnet og hva som blir sagt. Så jeg lurer på om det handler om trass, eller at h*n spiller litt på at vi ikke helt forstår h*n til alle tider, for så å benytte seg av dette. Far har nemlig lett for å gi etter, eller prøve å "please" om han ikke forstår hva barnet mener. Så, spørsmålet mitt er hva er forventet prating av et 3 år gammelt barn? Anonymous poster hash: 06268...73a Ingenting er forventet, det er forskjeliig fra barn til barn, noen prater som en foss fra de er 1 år, andre er seinere, noen har veødig klart språk i 3-års alderen, andre ikke. Om de fortsetter med veldig utydelig språk frem til førskolealder setter som regel barnehagen inn ressurser til hjelp. Anonymous poster hash: 21499...9d9
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #6 Skrevet 10. januar 2015 Det viktigste er jo uansett hca barnet forstår. Anonymous poster hash: 7d2a9...b1b
Vera Vinge Skrevet 10. januar 2015 #7 Skrevet 10. januar 2015 Det er jo veldig forskjellig hvordan de snakker i den alderen, men det kan jo høres litt ut som han skjønner at han kan bruke språket for å oppnå ting. Såpass smarte er de. Ellers er jo det aller viktigste at de forstår, men jeg hadde stusset på en 3-åring som ikke formulerte enkle setninger. Å snakke "rent" forventer de ikke når de akkurat er fylt tre, men der er det også store forskjeller. Sønnen min på samme alder som dette barnet gjør seg bedre forstått enn søskenbarnet på snart fire, pga ulik artikulasjon, selv om søskenbarnet har større ordforråd. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2015 #8 Skrevet 10. januar 2015 Vera vinge.. ts her Det er viktig det du poengterer, alle barn er forskjellige i utvikling. Men stusser litt på dette med setninger. Spør barnet om noe, bare pekes det eller "tørst", "spise". Samme med alt annet egentlig. Anonymous poster hash: 06268...73a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå